Sjabloon toegankelijkheidspagina voor gemeentelijke website
Net zo belangrijk als werken rond toegankelijkheid, is communiceren over de toegankelijkheid in uw gemeente. Heeft uw website al een toegankelijkheidspagina?
Wat?
Een sjabloon om al uw toegankelijkheidsinformatie in een overzichtelijke structuur op uw website te zetten. Laat uw inwoners en bezoekers weten hoe het zit met de toegankelijkheid van de omgeving en mobiliteit in uw gemeente. Van de horeca en handelszaken. Van toerisme, recreatie en algemene dienstverlening.
Wie?
Vaak is de dienst Communicatie of ICT verantwoordelijk voor de gemeentelijke website. Maar de informatie op de toegankelijkheidspagina is een verantwoordelijkheid van alle diensten. Heeft u een verantwoordelijke voor toegankelijkheid, dan kan die de informatie coördineren.
Waarom?
Correcte communicatie over toegankelijkheid is broodnodig. Toegankelijkheid betekent comfort voor iedereen, maar voor sommige inwoners en bezoekers is het een voorwaarde om ergens heen te kunnen gaan. Wie toegankelijkheidsinformatie nodig heeft, moet die gemakkelijk en snel kunnen vinden. Het is ook belangrijk dat de info juist en volledig is. Werk de pagina dus bij wanneer dat nodig is.
Hoe werkt het?
- Stap 1
U neemt contact op via info@inter.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie).
- Stap 2
U krijgt een sjabloon voor een webpagina over de toegankelijkheid van uw gemeente. U krijgt hulp van Inter bij het invullen van het sjabloon.
- Stap 3
U krijgt een overzicht van andere webpagina’s met toegankelijkheidsinformatie waarnaar u een link kan leggen.
- Stap 4
U krijgt ook advies over een duidelijke knop of link naar de toegankelijkheidspagina vanaf uw homepage.
Wat is het resultaat?
Uw inwoners en bezoekers zien onmiddellijk dat uw gemeente geeft om toegankelijkheid.
De informatie over toegankelijkheid in uw gemeente staat op één plaats op uw website.
Inwoners en bezoekers vinden snel en gemakkelijk toegankelijkheidsinformatie vinden en zo beslissen waar ze naartoe gaan.
Kostprijs?
- Convenantgemeenten ontvangen een inschatting van het aantal nodige convenanturen.
- Gemeenten zonder een convenant met Inter ontvangen een offerte.
Goede voorbeelden
Kustgemeenten
Deze kustgemeenten en Westtoer hebben een toegankelijkheidspagina sinds het project ‘De Kust: zichtbare toegankelijkheid’ (2012-2014).
Blankenberge(opent in nieuw venster) | Bredene(opent in nieuw venster) | De Haan(opent in nieuw venster) | Knokke-Heist(opent in nieuw venster) | Koksijde(opent in nieuw venster) | Middelkerke(opent in nieuw venster) | Nieuwpoort(opent in nieuw venster) | Oostende(opent in nieuw venster) | Westtoer - Toegankelijke Kust(opent in nieuw venster)
Gemeente Koekelare
In het verhaal van de gemeente Koekelare leest u hoe haar toegankelijkheidspagina er kwam en wat het vandaag voor de gemeente betekent.