Toegankelijke bankautomaten
Het blijft belangrijk dat iedereen voldoende toegang heeft tot bankautomaten om cash geld af te halen of andere financiële handelingen te doen. En om die ‘iedereen’ waar te maken, moeten die bankautomaten of cashpunten toegankelijk zijn.
Voorheen had elke grootbank een eigen netwerk van bankautomaten, waardoor we in het straatbeeld soms veel bankautomaten dichtbij elkaar zagen. Met de oprichting van Batopin en Jofico is dat veranderd. Batopin, Belgian ATM Optimization Initiative, is een initiatief van de banken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Batopin beheert nu hun Belgisch netwerk van geldautomaten en is aan de slag met de uitbouw en optimalisatie van gecentraliseerde en bankneutrale cashpunten. Jofico is een gelijkaardige samenwerking tussen de banken AXA, Argenta, Crelan, BPost en VDK. Al houdt Jofico voorlopig nog vast aan de bestaande cashpunten.
Overeenkomst met de financiële sector
Op 31 maart 2023 heeft de federale regering een overeenkomst gesloten met de hele financiële sector(opent in nieuw venster), vertegenwoordigd door Febelfin, over de toegang tot cash in België.
Zo moet er in elke gemeente minstens één bankautomaat zijn en binnen 2 kilometer afstand in stedelijke gebieden, binnen 3 km in tussengebieden en binnen 5 km in landelijke gebieden. Er worden in 2025 nog extra automaten bijgeplaatst op strategische plekken.
Het akkoord bepaalt ook dat ten minste een op twee Batopin-automaten moet beschikken over de functie om geld te storten.
Samenwerking Inter en Batopin
Op vraag van Batopin werden Inter (voor Vlaanderen) en CAWaB (voor Brussel en Wallonië) betrokken voor 2 specifieke projecten:
Bepalen van een Batopin accessibility standard: een set toegankelijkheidsnormen, die de cashpunten opdelen in 3 categorieën.
Waarbij Batopin zich engageert om zoveel mogelijke groene cashpunten na te streven.
- Groen: De locatie is volledig conform alle wettelijke vereisten per gewest.
- Oranje: Locaties die niet voldoen aan alle vereisten, maar wel voldoen aan de criteria voor afwijkingen, waardoor iemand met een beperking alsnog met extra inspanning of hulp een transactie kan verrichten.
- Rood: Locaties die niet voldoen aan de vereisten en aan geen enkel criterium voor afwijkingen.
Deze opdeling per locatie staat op deze website van Cash.(opent in nieuw venster)
Een gebruikerstest voor de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de toestellen zelf.
Dit gebeurde met zowel Nederlandstalige als Franstalige gebruikers met een handicap. Daarna bezorgden Inter en CAWaB een uitgebreide nota aan Batopin met verbeterpunten aan de hardware en software. Het ging over de opstelling van de toestellen, de procedure om geld af te halen, de leesbaarheid, het taalgebruik, de audiomodule voor blinden en slechtzienden …
Voorlopig gebruikt Batopin nog bankautomaten die vroeger door de banken apart gebruikt werden, maar past het bankeninitiatief al heel wat toegankelijkheidsadviezen toe. Als er nieuwe bankautomaten worden aangekocht, zullen die moeten voldoen aan de toegankelijkheidsvereisten en de European Accessibility Act.
Wat kunnen lokale besturen doen?
Batopin heeft moeite om voldoende geschikte cashpunten te vinden. Ze huren daarvoor reguliere handelspanden, waar meestal geen ingrijpende werken aan de buitenkant van het gebouw moeten gebeuren, waardoor de toegankelijkheidsregelgeving niet geldt. Zij hebben een verantwoordelijkheid over het pand op zich, niet over de bereikbaarheid of de aansluiting op het openbaar domein. Daar kan de stad of gemeente een rol in spelen.
- Nagaan of het spreidingsplan voor cashpunten gerespecteerd wordt voor uw stad of gemeente.
U kan daar anders Batopin of Jofico op aanspreken. - Mee helpen zoeken naar geschikte locaties voor nieuwe cashpunten. En de toegankelijkheid ervan opvolgen.
- Inspanningen voor toegankelijkheid onderzoeken bij bestaande cashpunten, zoals de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het aangrenzend openbaar domein, voorbehouden aangepaste parkeerplaatsen in de buurt, de heraanleg of afwerking van het voetpad …
- Communiceren over het aanbod cashpunten in de gemeente, zowel van Batopin als van de andere banken.
Graag advies van Inter over de toegankelijkheid van een cashpunt?
Dat kan. Inter kan de toepassing van de toegankelijkheidswetgeving nakijken of de buitenomgeving rondom het cashpunt. We kunnen advies geven op plannen, ter plaatse komen of u in contact brengen met de verantwoordelijke van Batopin. Neem contact op via info@inter.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie) of 011 26 50 30.