Gedaan met laden. U bevindt zich op: ZEB for Everyone - Inclusief shoppen bij ZEB Werken aan toegankelijke gebouwen

ZEB for Everyone - Inclusief shoppen bij ZEB

Samen met Hart voor Handicap en de Belgische modeketen ZEB onderzocht Inter wat mensen met een beperking nodig hebben om vlot te winkelen.

Mensen met een lichamelijke en verstandelijke beperking en begeleiders deelden tijdens groepsgesprekken welke problemen zij tegenkomen in winkels. 

Toegankelijke winkels en klantvriendelijk onthaal

ZEB for Everyone. ZEB paste zijn winkels aan aan alle klanten en zet in op klantvriendelijk onthaal.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 7 op de 10 deelnemers meer zouden winkelen als winkels beter aangepast zouden zijn.

Wat vinden ze onmisbaar?

  • Ruimere doorgangen
  • Een rolstoelvriendelijke ingang
  • Een overzichtelijke winkelinrichting.

Wat is er verder nog belangrijk voor meer dan 1 op 2 deelnemers?

  • Een ruime paskamer met extra plaats voor een begeleider
  • Kapstokken op verschillende hoogtes

En wat met de dienstverlening door de winkelmedewerkers? Bijna 2 op de 3 deelnemers wil iemand die genoeg tijd neemt om hen te helpen.

Nieuwe vormen van winkelen zijn ook interessant voor de doelgroep.

  • Private shopping, waarbij klanten een afspraak maken om een korte tijd de winkel voor hen alleen te hebben om rustig te winkelen.
  • Personal shopping, waarbij de klant een personal shopper krijgt. Die helpt bij het kiezen en halen van kleren en accessoires.

Inspelen op de noden van de klant

Met de resultaten van het onderzoek ging ZEB aan de slag. De modeketen investeerde 200.000 euro om zijn winkels aan te passen zodat winkelen voor iedereen leuk wordt.

  • ZEB pakt 25 winkels zonder parkeerplaatsen voor mensen met een handicap aan.
  • ZEB past kleedkamers aan rolstoelgebruikers aan, bijvoorbeeld met kapstokken op verschillende hoogtes.
  • Nieuwe vestigingen krijgen een toilet voor rolstoelgebruikers.

Naast de winkels verbeteren, geeft ZEB alle winkelmedewerkers een opleiding. Ze mogen daarbij ook zelf ervaren hoe het is om te winkelen met een handicap. Zo ontdekken ze hoe ze nog beter kunnen inspelen op hun klanten.

Voor ons is het belangrijk dat we met ZEB For Everyone een totaalverhaal schrijven. We willen niet alleen onze infrastructuur zo goed mogelijk maken, want shopplezier bestaat uit veel meer dan dat. Fashion staat voor passie, geluk en plezier.
Luc Van Mol - CEO modeketen ZEB

Luc van Mol

CEO ZEB

Net zoals iedereen ben ik graag mooi gekleed, maar met mijn rolstoel is winkelen niet altijd vanzelfsprekend. Extra hulp van het winkelpersoneel is dan ook vaak welkom. Modeadvies en hulp met kleding naar de paskamer te brengen zijn belangrijk. Maar wat ik vooral wil, is net zoals iedereen behandeld worden.

Inge

een van de campagnegezichten

ZEB for Everyone - getuigenissen

Inhoud is aan het laden

Inge zit in een rolstoel en praat over haar winkelervaringen.

Inhoud is aan het laden

Helga is doof en vertelt over wat er belangrijk is voor haar om winkelen leuk te maken.

Inhoud is aan het laden

Nieke is 11 jaar en heeft autisme. Samen met haar mama praat ze over haar ervaringen met winkelen.

Inhoud is aan het laden

Hannelore verloor haar beide benen. Zij getuigt over haar winkelervaringen.

Inhoud is aan het laden

Bram heeft het syndroom van Down en praat met zijn moeder over de voorwaarden om leuk te winkelen.