Gedaan met laden. U bevindt zich op: Supervisie van mentoren en coaches Opleidingen tot mentor en coach

Supervisie van mentoren en coaches

Wil jij zeker zijn dat je coaches en mentoren met frisse ogen en blijvende alertheid hun coachees en mentees de beste begeleiding blijven geven? En dat ze stilstaan bij mogelijk ethische en professionele vraagtukken en zo blijven evolueren? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze supervisie voor coaches en mentoren deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

Supervisie voor coaches en mentoren is een begeleid individueel proces of groepsleerproces waarin de supervisee zijn coaching ervaringen exploreert middels diepgaande empathische reflectie om zijn coachees nog bewuster te kunnen begeleiden. De supervisor is daarbij een ervaren reisgenoot en inspireert eventueel met knowhow, bewaakt ethische en professionele kaders en stimuleert zelfvertrouwen.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van supervisor voor coaches en mentoren.
  • Het ontwikkelen van een reflectiereflex om in de praktijk steeds bewustere keuzes in het moment te kunnen maken.
  • Deelnemen aan een begeleid collectief leerproces, waarbij vanuit openheid en kwetsbaarheid alle persoonlijke en professionele thema’s het licht mogen zien.

Leerdoelen

  • De deelnemers leren hoe ze nieuwe benaderingen, instrumenten of persoonlijke aandachtspunten in de praktijk kunnen integreren.
  • De deelnemers reflecteren over hun eigen aanpak door de eigen expertise in te brengen tijdens formele uitwisselingsmomenten.
  • De deelnemers scherpen hun mentor- en coaching vaardigheden aan waardoor ze steeds complexere situaties aankunnen.
  • De deelnemers leren hun eigen coachende houding verder te observeren en bij te sturen onder andere aan de hand van de mentor- of coaching competenties.
  • De deelnemers kunnen (ethische) dilemma’s aftoetsen met collega’s in een veilige en vertrouwelijke sfeer, onder leiding van een geaccrediteerd supervisor.
  • De deelnemers hebben de belangrijkste vaardigheden en houding van een supervisor verworven.
  • De deelnemers hebben geleerd om aan organisaties of coachees leerthema’s vanuit de coaching gestructureerd terug te geven om organisatieleren te stimuleren.

Programma

Op het programma per supervisie:

  • via specifieke invalshoeken wordt in groep gereflecteerd over wat er al dan niet heeft meegespeeld in de keuzes die de coach gemaakt heeft, of nog zal maken .
  • persoonlijke, emotionele verstrikkingen worden losgemaakt waardoor opnieuw objectiever gekozen kan worden.
  • ethische vraagstukken of dilemma’s komen aan bod.
  • inspiratie / informatie wordt aangeboden waar gewenst.

Praktijk en reflectie:

  • voorafgaand: reflectie over – en formulering van casussen.
  • nadien: reflectie over de eigen casus of de casussen van andere deelnemers.

Didactische aanpak

De intervisie voor coaches en mentoren verloopt:

  • face-to-face of online
  • individueel of in kleine groepen.

Leerinspanning

  • individueel:
    • 1 uur
    • 1 uur werkplekleren
  • in groep:
    • een halve dag
    • 1 uur werkplekleren

Trainers

Individuele supervisie:

  • Thea Bombeek (hoofdtrainer)
  • Leen Lambrechts (hoofdtrainer)
  • Veronique Jochems
  • Lisbeth Peeters
  • Nadja Talpaert
  • Katrin Van Bladel

Supervisie in groep:

  • Thea Bombeek (hoofdtrainer)
  • Leen Lambrechts (hoofdtrainer)
  • Julie Beuselinck
  • Katrin Van Bladel

Informatiebrochure