Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot leiderschapscoach (volwaardig traject) Opleidingen tot mentor en coach

Opleiding tot leiderschapscoach (volwaardig traject)

Wil je veranderingen duurzaam inbedden via leiders die de coachende stijl inzetten? Wil je support geven aan leiders via leiderschapscoaches? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot leiderschapscoach deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In deze opleiding leren deelnemers om andere leidinggevenden en strategische profielen op alle niveaus en plaats in hun loopbaan te helpen ontwikkelen.

Het belang van goed leiderschap en bekwame leidinggevenden is van cruciaal belang om op duurzame wijze met uitdagingen van nu en de toekomst te kunnen omgaan. Zowel mens als organisatie dragen de vruchten van een duurzame leiderschapscultuur.

Deze opleiding staat open voor iedereen die zelf een leidinggevende rol vervult, HR-manager is of leiding neemt in grotere projecten en programma’s binnen de overheid.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van leiderschapscoach.
  • Coachees inzicht geven in de eigen leiderschapstijl en de bijhorende manier van communiceren en in de eigen leiderschapsontwikkeling (competenties, waarden, identiteit).
  • Coachees begeleiden in het aansturen van hun team(s).

Leerdoelen

  • De deelnemers verwerven kennis van het theoretisch denkkader waarbij alle stromingen in coaching aan bod komen (probleemgericht, oplossingsgericht, inzichtgericht, persoonsgericht).
  • De deelnemers verwerven kennis en vaardigheden door de onderbouwing van een coaching proces.
  • De deelnemers hebben de basisvaardigheden van ‘Inspirerend coachen’ (exploreren, waarderen en bekrachtigen, betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen) ingeoefend.
  • De deelnemers hebben de G(R)ROW- techniek leren hanteren als basismodel maar aangevuld met enkele (evidence-based) coaching modellen zoals oplossingsgericht coachen …
  • De deelnemers hebben specifiek voor de Vlaamse overheid ook tools en instrumenten die het Agentschap Overheidspersoneel inzet bv. feedbackrapporten, assessment- en development rapporten … leren gebruiken in coachingtrajecten.
  • De deelnemers kunnen het vertrouwen winnen van een coachee en een band opbouwen.
  • De deelnemers kunnen een coachee helpen inzicht te krijgen in de eigen leiderschapsstijl, leiderschapsontwikkeling en communicatie en het vinden van een evenwicht tussen aandacht voor de medewerkers als mens en het behalen van de verwachte resultaten.
  • De deelnemers kunnen een coachee helpen zijn medewerkers aan te sturen door het geven feedback, het maken van afspraken, kortom door om te gaan met medewerkers die allemaal verschillend zijn.
  • De deelnemers kunnen een coachee helpen een team aan te sturen en te ontwikkelen in de boven- en onderstroom.
  • De deelnemers kunnen de coachende basishouding ook zelf toepassen als leidinggevende.
  • De deelnemers hebben de belangrijkste vaardigheden en houding van een coach verworven.
  • De deelnemers hebben de basisvaardigheden ontwikkeld die onontbeerlijk zijn om een rol van coach of begeleider op te nemen, het coachen op omgeving, gedrag, vaardigheden, overtuigingen en waarden, identiteit …
  • De deelnemers hebben de basishouding en de deontologie van de coach verworven rekening houdend met de rol als ‘interne coach’ en specifieke dynamieken (ook strategisch) die bij interne coaching kunnen voorkomen.
  • De deelnemers hebben een portfolio geschreven omtrent hun ontwikkeling als leiderschapscoach.

Programma

Hieronder vind je de verschillende thema’s die aan bod komen, gegroepeerd per dag:

  1. Wat houdt leiderschapsontwikkeling in?
    Wat zijn leiderschapsstijlen?
    Het strategisch belang van leiderschapcoaching binnen de Vlaamse overheid.
    Zicht krijgen op de eigen voorkeuren, talenten, valkuilen als leider en de mogelijke effecten hiervan op de coachrol.
  2. Wat is coaching?
    Wat zijn typische coachcompetenties?
    Wat zijn coaching stijlen?
    Oefenen in krachtige vraagstelling, exploreren en ruimte laten.
  3. Aanscherpen van zelfobservatie.
    Toepassen van GROWW als procesbegeleidingsmodel,
    met aandacht voor de onderliggende coaching attitude:
    exploratie, ruimte geven aan gevoelens.
  4. Verder ontwikkelen luistervaardigheden:
    exploreren, waarderen en bekrachtigen, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen …
  5. Bewust worden van het metaleerproces.
    Ontwikkelen krachtige vraagstelling.
    Experimenteren met oplossingsgerichte aanpak
    (toegepast op welzijnsthema’s).
  6. Toepassen dimensies van resultaatgerichte coaching.
    Ethische grenzen verkennen voor de interne coach.
    Principes van moreel beraad kunnen toepassen voor zelfreflectie en ‘moral counseling’.
  7. Directe communicatie en confronterende interventies verder ontwikkelen: exploreren, waarderen en bekrachtigen, betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen.
  8. Bewust omgaan met weerstand tegen verandering.
    Methodes om voluit aanwezig te blijven.
  9. Competentiegerichte en talentgerichte coaching methodes volgens GRROW leidraad.
  10. Mentor-coaching (supervisie) feedback op basis van competenties en coach attitude.
  11. Belemmerende overtuigingen kunnen herkennen en deze kunnen onderzoeken op belemmering en uitdagen naar een nieuw perspectief.
  12. Methodes om waarden-bewustzijn bij de coachee te verhogen, en om de persoonlijke purpose van de coachee te laten verhelderen.
  13. Inzichten in ontwikkeling van teams, hun maturiteit en passende interventies voor teamontwikkeling.
  14. & 15. Integratie- en certificatieoefening.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen.

Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers

Leerinspanning

  • 15 dagen
  • 90 uur opdrachten

Trainers

  • Leen Lambrechts (hoofdtrainer)
  • Lisbeth Peeters (hoofdtrainer)
  • Kris Vanhoof (hoofdtrainer)
  • Greet Cox
  • Rudi Das
  • Kim Oostvogels
  • Katrin Van Bladel

Informatiebrochure

Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘Opleiding tot leiderschapscoach(PDF bestand opent in nieuw venster)’.