Basisopleiding tot intervisor
Wil je als intervisiebegeleider collega’s ondersteunen in het bespreken van werkproblemen of uitdagingen? Wil je een interne leercultuur stimuleren? Wil je het effect van opleidingen vergroten door als intervisiebegeleider de toepassing van de theorie te bevorderen? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot intervisor deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.
Wat?
In deze opleiding ontdekken deelnemers hoe ze als begeleider van intervisie, oplossingsprocessen over werkvraagstukken kunnen faciliteren, zonder zelf expertise te moeten hebben in de materie. Intervisors dragen zo bij aan een lerende cultuur of zelfs een coachende cultuur binnen de Vlaamse overheid.
Doelstellingen
- De rol opnemen van intervisiebegeleider.
- Probleemoplossingsprocessen, leervragen, werkvraagstukken kunnen faciliteren zonder zelf expert te zijn.
- Diverse intervisiemethodes begeleiden met oog voor de groepsdynamica.
Leerdoelen
- De deelnemers kennen de voordelen die intervisie voor een organisatie kan hebben.
- De deelnemers (her)kennen de (eigen) kwaliteiten en ontwikkelingspunten als intervisiebegeleider.
- De deelnemers worden ondersteund door theorie en feedback van andere deelnemers aan de opleiding.
- De deelnemers maken kennis met de mogelijke intervisiemethodieken: methoden, vragen stellen …
- De deelnemers kunnen de mogelijke intervisiemethodieken toepassen.
- De deelnemers kunnen een intervisiegroep opstarten en begeleiden en zijn in staat om om te gaan met weerstand en deelnemers die als lastig worden ervaren binnen de groepsdynamiek.
- De deelnemers kunnen op een effectieve en efficiënte manier gebruik maken van diverse methodieken en interventie.
- De deelnemers doen praktijkervaring op door de intervisievaardigheden in te oefenen door zelf met een intervisiegroep aan de slag te kunnen en deze groep te begeleiden.
- De deelnemers kennen de samenstelling en werkwijze van een intervisiegroep: deelnemers, afspraken …
- De deelnemers kunnen de rol van intervisor opnemen volgens het theoretische intervisiekader.
- De deelnemers hebben de rol van de intervisor begrepen: procesbegeleiding, interventies, aanspreken, confronteren.
Programma
- intervisie: kenmerken, voorwaarden, voordelen
- attitude, mindset en rol van de intervisor
- principes van leren
- principes van groepsdynamica
- processtappen faciliteren
- krachtige vraagstelling
- diverse methodes toegelicht, uitgetest, gevolgd door feedback
- E-intervisie
- zelfreflectie: ik als begeleider en mijn valkuilen & sterktes
- praktijk en reflectie:
- aan de slag met intervisiegroepen
- voorbereiding van intervisieoefening
- oefencirkels
Didactische aanpak
Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).
De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen.
Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.
Leerinspanning
- 3 dagen training
- 6 uur opdrachten
Trainers
- Nadja Talpaert (hoofdtrainer)
- Elke van Hooreweghe (hoofdtrainer)
- Thea Bombeek
- Rudi Das
- Dominik Dhollander
- Veronique Jochems
- Lili Matthijs
- Kris Vanhoof
- Mieke Windey
Informatiebrochure
Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘(PDF bestand opent in nieuw venster)Intervisor(PDF bestand opent in nieuw venster)’.