Gedaan met laden. U bevindt zich op: Basisopleiding tot coach Opleidingen tot mentor en coach

Basisopleiding tot coach

Wens je medewerkers een nieuwe uitdaging te geven en zo de nodige kennis over coachingsvaardigheden te borgen in je organisatie?

Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot coach deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In deze opleiding leren deelnemers de basis van hoe ze als (interne) coach collega’s of externen waarmee ze samenwerken kunnen begeleiden.


Na afronding kunnen de deelnemers gericht aan de slag met courante coachingthema’s, zoals het bevorderen van prestaties, het ontwikkelen van competenties, het inzetten op talenten, of het beïnvloeden van de context van de coachee.


Na deze opleiding kunnen de deelnemers zich vervolmaken in de vervolgopleiding tot coach of verder specialiseren in bijvoorbeeld veerkracht-, leiderschaps-, team-, loopbaan- en/of groepscoaching.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van interne coach.
  • Vertrouwen winnen van en een band opbouwen met coachees.
  • Coachees begeleiden op omgeving, gedrag en competenties.

Leerdoelen

  • De deelnemers kunnen omschrijven wat de rol van een coach inhoudt naast deze van mentor/trainer/ consultant …
  • De deelnemers hebben kennis en vaardigheden verworven voor de onderbouwing van een coachingsproces.
  • De deelnemers kennen tools en methodes om prestaties te verbeteren, competenties en talenten te ontwikkelen, te kunnen coachen op omgeving, gedrag en competenties.
  • De deelnemers hebben kennis van een theoretisch denkkader als uitgangspunt waarbij de verschillende stromingen in coaching worden geduid (probleemgericht, oplossingsgericht, inzichtgericht, persoonsgericht) zoals omschreven in het boek “Coachen met collega’s” van Erik De Haan en Yvonne Burger.
  • De deelnemers kunnen een coachingaanpak in de praktijk brengen om prestaties te verbeteren, competenties en talenten te ontwikkelen, te kunnen coachen op omgeving, gedrag en competenties.
  • De deelnemers hebben de deelnemers de GRROWtechniek hanteren als basismodel, aangevuld met enkele (evidence-based) coachingsmodellen van de oplossingsgerichte benadering.
  • De deelnemers kunnen zich onderwerpen aan zelfevaluatie als coach.
  • De deelnemers kunnen het vertrouwen winnen van een coachee en een band opbouwen.
  • De deelnemers hebben met andere deelnemers kunnen oefenen en zijn met echte coachees aan de slag gegaan in een proefopzet.
  • De deelnemers hebben de basisvaardigheden ontwikkeld en verworven die onontbeerlijk zijn om een rol als coach of begeleider op te nemen.
  • De deelnemers hebben de basishouding en de deontologie van de coach verworven, rekening houdend met de rol als ‘interne coach’.
  • De deelnemers hebben een portfolio geschreven omtrent hun ontwikkeling als coach tijdens de opleiding.

Programma

Hieronder vind je de verschillende thema’s die aan bod komen, gegroepeerd per dag:

  1. Wat is coaching? Wat zijn typische coachcompetenties? Wat zijn coachingstijlen?
    Oefenen in krachtige vraagstelling, exploreren en ruimte laten.
  2. Aanscherpen van zelfobservatie.
    Toepassen van GROWW als procesbegeleidingsmodel, met aandacht voor de onderliggende coachingattitude:
    exploratie, ruimte geven aan gevoelens.
  3. Verder ontwikkelen luistervaardigheden: exploreren, waarderen en bekrachtigen, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen …
  4. Bewust worden van het metaleerproces.
    Ontwikkelen krachtige vraagstelling.
    Experimenteren met oplossingsgerichte aanpak (toegepast op welzijnsthema’s).
  5. Toepassen dimensies van resultaatgerichte coaching.
    Ethische grenzen verkennen voor de interne coach.
    Principes van moreel beraad kunnen toepassen voor zelfreflectie en ‘moral counseling’.
  6. Directe communicatie en confronterende interventies verder ontwikkelen: exploreren, waarderen en bekrachtigen, betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen.
  7. Toepassen van competentiegerichte en talentgerichte coachingmethodes volgens GRROW-leidraad.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen.
Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Leerinspanning

  • 7 dagen
  • 48 uur opdrachten

Trainers

  • Julie Beuselinck (hoofdtrainer)
  • Greet Cox (hoofdtrainer)
  • Lisbeth Peeters (hoofdtrainer)
  • Kris Vanhoof (hoofdtrainer)
  • Recha Bervoets
  • Rudi Das
  • Dominik Dhollander
  • Veronique Jochems
  • Tessa Lagey
  • Leen Lambrechts
  • Britt Lotens
  • Lili Matthijs
  • Jef Meeus
  • Kim Oostvogels
  • Els Schrauwen
  • Katrin Van Bladel
  • Ida Veldeman

Informatiebrochure

Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘Basisopleiding tot coach(PDF bestand opent in nieuw venster)’.