Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aanwezigheidsbeleid Dienstverlening loopbaan

Aanwezigheidsbeleid

Het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) ondersteunt jou als HR-professional bij de implementatie van een aanwezigheidsbeleid voor je departement of agentschap. Aanwezigheidsbeleid en het bevorderen van een welzijnscultuur gaan hand in hand. Maar elke organisatieverandering, of het nu gaat om het creëren van een welzijnscultuur, implementeren van nieuwe systemen of het veranderen van processen, gaat uiteindelijk om het veranderen van menselijk gedrag. 

Hoe pakt AgO de ondersteuning aan?

  • Stap 1
    • Zet je graag concrete stappen in het aanwezigheidsbeleid van jouw departement of agentschap? In een kennismakingsgesprek verkent AgO je vraag.
    • Blijkt uit het kennismakingsgesprek dat het voor je departement of agentschap relevant is om aan de slag te gaan met het aanwezigheidsbeleid? En heb je graag begeleiding via een participatieve bottom-up aanpak? In een intakegesprek maak je samen met het team Loopbaan en Welzijn een mogelijke planning op met voldoende aandacht voor communicatie en het creëren van een draagvlak binnen je organisatie.
  • Stap 2

    Trajecten rond aanwezigheidsbeleid bereiken het meeste als ze gedragen worden door de hele organisatie. AgO bekijkt samen met jou hoe je over het geplande traject communiceert binnen je departement of agentschap.

    Het is niet alleen belangrijk dat medewerkers de nodige informatie krijgen. Praat zeker met het directieteam van je departement of agentschap over de stappen die je rond aanwezigheidsbeleid wil zetten. De steun van je directieteam is vitaal om draagvlak te creëren voor het geplande traject.

  • Stap 3

    Tijdens een 4 uur durende workshop werk je aan een aantal zaken:

    • Je bepaalt welke gedragingen in de toekomst prioritair moeten veranderen om een overkoepelende en gedragen welzijnscultuur te installeren.
    • Je bepaalt welke hefbomen in de organisatie het gewenste gedrag bevorderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan processen, evaluatiesystemen, talentmanagement en de werkomgeving.
    • Je focust niet enkel op hulpmiddelen (werkomgeving, tools en systemen) om het gedrag van mensen te veranderen. Aan het einde van de workshop heb je een top 3 van gedragingen waarvan je de barrières en stimulansen voor verandering in kaart hebt gebracht. Je formuleert hiervoor doelgerichte veranderingsactiviteiten (nudges) om gedrag aan te moedigen dat je wil zien en die de welzijnscultuur op een impactvolle manier bevorderen.
  • Stap 4

    Tijdens deze workshop (3 uur) kiezen medewerkers, leidinggevenden en HR samen welke veranderingsactiviteiten ze omzetten in een concreet actie- en communicatieplan.

  • Stap 5

    Tijdens deze fase communiceer je opnieuw naar alle lagen van je organisatie over de inzichten die je tijdens de workshops hebt verworven. Je deelt ook wat de volgende stappen zijn.

  • Stap 6

    Je voert het actie- en communicatieplan uit in je organisatie. AgO biedt in deze fase begeleiding via projectmeetings.

  • Stap 7

    Je maakt samen met het team Loopbaan en Welzijn een evaluatie. Tijdens het afrondingsgesprek besteed je aandacht aan de mogelijkheden tot duurzame verankering in je organisatie.

Goed om te weten: AgO biedt deze dienstverlening kosteloos aan.

Een eerste kennismaking

Contacteer het Agentschap Overheidspersoneel via welzijn@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).