Wijzigingen betalingsregels overheidsopdrachten
De betalingsregels voor overheidsopdrachten worden gewijzigd. Volgens de nieuwe regels hebben aanbesteders vanaf 1 januari 2025 30 dagen tijd om zowel het nazicht als de betaling van de opdracht uit te voeren.
Uitgangspunt
Volgens de nieuwe regeling moeten zowel het nazicht (verificatie) als de betaling binnen één behandelingstermijn van 30 dagen gebeuren. De huidige regeling waarbij standaard een verificatietermijn van 30 dagen en een daaropvolgende betalingstermijn van 30 dagen geldt, vervalt.
Mogelijkheid tot verlenging
Een verlenging van de behandelingstermijn is enkel mogelijk op voorwaarde dat:
- de behandelingstermijn niet langer is dan 60 dagen;
- de verlenging uitdrukkelijk in de opdrachtdocumenten wordt vermeld;
- de verlenging objectief gerechtvaardigd is op grond van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht;
- de verlenging niet kennelijk onbillijk is voor de opdrachtnemer.
Uitzondering voor overheidsopdrachten in de gezondheidszorg
Aanbesteders die gezondheidszorg verstrekken en specifiek voor dat doel erkend zijn, hebben een behandelingstermijn van 60 dagen. Deze regeling geldt enkel voor opdrachten die verbonden zijn aan de specifieke activiteit van gezondheidszorg. Onder specifieke voorwaarden is een verlenging van deze behandelingstermijn tot 90 dagen mogelijk.
Inwerkingtreding
De nieuwe regels gelden vanaf 1 januari 2025 voor de opdrachten die vanaf die datum worden bekendgemaakt of, voor de opdrachten zonder verplichting tot voorafgaande bekendmaking, waarvoor vanaf die datum wordt uitgenodigd tot het indienen van een offerte.
Praktisch
Er volgt nog een gedetailleerde toelichting op deze website. De modelbestekken worden ook aangepast.
Voor opdrachten in voorbereiding die pas vanaf 1 januari 2025 gelanceerd worden, is het belangrijk om bij de opmaak van de opdrachtdocumenten nu al rekening te houden met de nieuwe regels.