Dienstencentrum Boekhouding
Op deze pagina vind je informatie over de dienstverlening van het Dienstencentrum Boekhouding en waar je terechtkunt met je vragen.
Wat doen wij voor jou?
Het dienstencentrum verzorgt de dienstverlening aan de entiteiten van de Vlaamse overheid rond de boekhoudkundige processen, zoals:
- de boekhoudtechnische controle voor alle uitgaven en ontvangsten,
- de financiële verwerking van alle inkomende en uitgaande transacties,
- de algemene rekening voor de rechtspersoon Vlaamse Gemeenschap en de jaarrekeningen van de rechtspersonen die aangesloten zijn op het dienstencentrum,
- de organisatie en verwerking van alle boekhoudkundige verwerkingen in het grootboek zoals onder andere de verwerking van loonboekingen, geglobaliseerde boekingen en het uitwerken van boekhoudschema’s in samenwerking met de klant,
- de opmaak en beheer van de boekhoudhandleiding,
- de voorbereiding van de adviezen voor de Vlaamse Adviescommissie voor Boekhoudkundige Normen,
- de centrale uitbetaling van de dossiers met betrekking tot derdengeschillen,
- het beheer van de financiële masterdata en standaardrapportering, onder andere door de opmaak van de OraFin BI Rapporten, …
- het geven van gebruikersopleidingen.
Wie doet wat?
Een team van boekhoudspecialisten, IT-specialisten, administratieve ondersteuners en juridische dossierbeheerders garanderen elke dag de kwaliteitsvolle dienstverlening die wij vanuit het dienstencentrum nastreven voor onze klanten.
Vraag? Hier kun je terecht
Heb je een vraag over je boekhouddossier? Wil je advies? Moet je een formulier bezorgen? Dan kan je met het Dienstencentrum Boekhouding op verschillende manieren contact opnemen.
Via je accountmanager
Bij complexere boekhoudvragenHeb je als manager of financiële professional nood aan advies of heb je een complexere vraag over boekhouding? Dan helpen onze accountmanagers je graag verder.
Ons team van 8 accountmanagers zijn voor jou het eerste aanspreekpunt. Ze garanderen een gepast antwoord en betrekken daarvoor andere financiële experts binnen het Departement Financiën en Begroting als dat nodig is.
Via onze OraFin helpdesk
Bij praktische boekhoudvragenHeb je een praktische vraag over de financiële dossierverwerking, IT-issues of de rapportenshop OraFin BI? Dan word je snel geholpen door je vraag online te stellen via onze helpdesktoepassing.
Er zijn 2 manieren:
- Ga naar OraFin(opent in nieuw venster), naar de menubalk bovenaan en klik op ‘Support?’. Je komt in de DFB helpdesk terecht. Kies daarna voor OraFin helpdesk.
- Of je gaat rechtstreeks naar de OraFin helpdesk(opent in nieuw venster).
Nieuwe gebruiker?Telefonisch of per mail
Als de helpdesk niet beschikbaar isAls de OraFin helpdesk niet beschikbaar is, kun je ons ook telefonisch bereiken.
Voor boekhoudkundige vragen:
- 02 430 86 00: van maandag tot vrijdag tussen 8 en 12 en tussen 13 en 16 uur
Voor vragen over derdengeschillen:
- ddg@vlaanderen.be
- 02 553 55 12
- Dienst Derdengeschillen, Koning Albert II-laan 15 bus 353, 1210 Brussel
Wat zijn onze wederzijdse verantwoordelijkheden?
Het Dienstencentrum Boekhouding verleent een kwaliteitsvolle en transparante dienstverlening. Dat engagement ligt vast in een servicelevelagreement (SLA) met de klant. In die SLA vind je de dienstverlening terug met de bijbehorende processen en prestatie-indicatoren, en de taken en verantwoordelijkheden van het dienstencentrum versus de klant.
Download de het servicelevelagreement van het Dienstencentrum Boekhouding(PDF bestand opent in nieuw venster)