Onderbouwing uitvoeringsvorm Grote Projecten en Programma's
Vlaamse aanbestedende diensten moeten verplicht voor een doordachte uitvoeringsvorm van Grote Projecten en Programma’s kiezen. Daarvoor schrijf je een alternatievenonderzoek neer in een verslag. Het resultaat wordt in de verdere besluitvorming meegenomen. Het Departement Financiën en Begroting voorziet een leidraad voor de uitvoeringen van het alternatievenonderzoek.
Meest passende uitvoeringsvorm
Voor grote projecten en programma’s ga je na welke alternatieven er bestaan. Daarna beslis je wat de meest passende uitvoeringsvorm ter realisatie is. Op die manier worden Vlaamse aanbestedende overheden gestimuleerd om op een doordachte manier een uitvoeringsvorm te kiezen.
In het alternatievenonderzoek ga je ook na welke financiële impact het project of het programma op korte en lange termijn op de begroting heeft. Dat laat een inschatting van de budgettaire haalbaarheid van het project of het programma toe.
Het onderzoek doe je vóór de definitieve uitvoeringsvorm wordt vastgesteld. Het resultaat van dat onderzoek wordt in een verslag opgenomen.
Het decretaal kader hiervoor is geïntroduceerd door het decreet grote projecten en programma’s(opent in nieuw venster) van 22 maart 2019.
Wat is een groot project of programma?
Een groot project voldoet aan onderstaande kenmerken:
- Het is een geheel van niet-routinematige en in de tijd beperkte activiteiten
- De Vlaamse Gemeenschap of de Vlaamse rechtspersonen dragen de volledige of gedeeltelijke verantwoordelijkheid
- Het houdt substantiële financiële consequenties en grote uitvoeringsrisico’s in
- De investeringswaarde exclusief btw bedraagt minstens 100 miljoen euro voor werken en 20 miljoen euro voor leveringen of diensten
Een groot programma bundelt verschillende grote projecten in een programma met een totale investeringswaarde van minstens 200 miljoen euro exclusief btw.
Leidraad verslag afweging uitvoeringsvorm
Het Departement Financiën en Begroting voorziet een indicatieve leidraad voor de opmaak van het verslag zoals bedoeld in artikel 3 van het decreet grote projecten en programma’s(opent in nieuw venster).
Elementen uit het verslag kunnen de besluitvorming in nota’s aan de Vlaamse Regering onderbouwen. Dat kan bijvoorbeeld in de rubrieken inhoud en algemene toelichting en de budgettaire impact voor de Vlaamse overheid.
Raadpleeg (opent in nieuw venster)de leidraad.
Veiligheidsplafond beschikbaarheidsvergoedingen bij DBFM-contracten
Bij Design-Build-Finance-Maintain (DBFM) contracten geldt een veiligheidsplafond voor beschikbaarheidsvergoedingen, conform artikel 4 van het decreet grote projecten en programma’s(opent in nieuw venster). Beschikbaarheidsvergoedingen zijn periodieke vergoedingen die in het kader van een publiek-private samenwerking onder de vorm van een DBFM-contract betaald worden voor de ter beschikkingstelling van een gebouw of een stuk infrastructuur.
In het alternatievenonderzoek ga je steeds na of de toekomstige vrije beleidsruimte van de geconsolideerde Vlaamse begroting, of van het beleidsdomein waarbinnen het valt, langdurig op substantiële wijze wordt ingeperkt door het gebruik van dergelijke beschikbaarheidsvergoedingen.
Het verloop van zo’n toetsing vind je in de nota aan de Vlaamse Regering van 3 juni 2022(opent in nieuw venster).