EVC-traject voor beroepskwalificatie digitale gebruikersondersteuner
Inhoud beroep
De digitale gebruikersondersteuner ondersteunt telefonisch en elektronisch klanten en gebruikers met software-, hardware- en netwerkproblemen. Hij
- garandeert de continuïteit en het optimale gebruik van software, hardware en netwerken.
- neemt vaak de computer over.
- begeleidt de klant of verwijst door naar de kennisdatabank.
- lost het probleem op binnen de voorziene tijdsduur.
- schat in wanneer complexe vragen naar een hoger technisch niveau doorverwezen moeten worden.
De digitale gebruikersondersteuner anticipeert op altijd vaardiger klanten en hogere eisen op het niveau van de producten en ondersteuning. Hij is flexibel, klantvriendelijk, sociaal, communicatief, stressbestendig en oplossingsgericht.
Info EVC-traject
In de EVC-standaard digitale gebruikersondersteuner(PDF bestand opent in nieuw venster) vind je gedetailleerde info over het EVC-traject.
Als je bij een EVC-testcentrum je ervaring als digitale gebruikersondersteuner wil aantonen, doe je dat aan de hand van een praktijkproef en een interview.
De instructietaal bij de proeven is het Nederlands.
Er zal getest worden of je
- eerstelijnsondersteuning kunt geven en routinetesten kunt uitvoeren bij minimum 5 klanten, waarvan minimum 1 Engelstalige klant en minimum 1 Franstalige klant binnen een beperkte tijdspanne. De volgende onderwerpen komen minimum 1 keer aan bod:
- installatie en ondersteuning van besturingssystemen,
- installatie en ondersteuning van hardware toepassingen,
- randapparatuur,
- installatie van toepassingssoftware (standaardpakketten),
- aanmelding op toepassingssoftware (standaardpakketten),
- cyberveiligheid,
- netwerken,
- deskundig een klacht kunt behandelen,
- beroepsgerichte informatie kunt opzoeken binnen het domein digitale gebruikersondersteuning.