De Vlaamse overheid wil zich op het vlak van digitalisering meten met de Europese top. Tijdens deze regeerperiode had de Vlaamse regering zich tot doel gesteld aansluiting te vinden bij de Europese koplopers, nl. de top 5 landen uit de DESI-rangschikking met onder meer Estland, Finland en Luxemburg
In opdracht van het Stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid is eind 2023 daarom opnieuw een onderzoek uitgevoerd naar het presteren van de Vlaamse digitale overheid, als een onderdeel van de meer omvattende Digital Economy and Society Index (DESI), het instrument van de Europese Commissie om de voortgang naar een digitale samenleving te kunnen meten. Dit onderzoek focust op het aspect ‘digitale publieke diensten’ en wordt voor Vlaanderen uitgevoerd sinds 2020. Zo houdt de Vlaamse overheid expliciet zicht op de voortgang van haar digitale transformatie.
De Vlaamse overheid zit dan ook niet stil: zo werd in 2020 het relanceplan Vlaamse Veerkracht gestart, waarin digitale transformatie één van de speerpunten is. Ook lopen eerder gestarte digitaliseringsinitiatieven zoals het Vlaanderen Radicaal Digitaal 2 programma door die onze positie als digitale overheid helpen versterken. Enkele inzichten:
Vlaanderen vindt aansluiting bij de Europese digitale top vijf
Het afgelopen jaar heeft Vlaanderen weer een stap omhooggezet op de digitale ladder. Vlaanderen behaalt een 6e positie wat betreft de online beschikbaarheid van overheidsdiensten voor burgers en ondernemers. Bovendien neemt het verschil tussen Vlaanderen en de nummer 5 van deze DESI-dimensie gestaag af.
Waar het verschil met de nummer 5 in 2020 nog 9 procentpunt bedroeg, is dit nu nog slechts 2 procentpunt.
Het gebruik van de digitale dienstverlening van de overheid neemt sterk toe.
Negen op de tien van de Vlaamse internetgebruikers had afgelopen 12 maanden online contact met de overheid (90%), dit is liefst 15 procentpunt meer dan vorig jaar. De onlinereis die gebruikers tijdens het gebruik van een digitale overheidsdienst moeten afleggen, blijkt in Vlaanderen bovengemiddeld goed te verlopen. Zo is 89% van de onderzochte portalen goed vindbaar op zoekmachines en zijn de websites snel, efficiënt en mobielvriendelijk.
Burgers van binnen en buiten Vlaanderen kunnen steeds vaker terecht bij het digitale gemeenteloket
Meer dan 9 op de 10 diensten kunnen door Vlaamse gebruikers online worden voltooid (92%). De Vlaamse burger hoeft zelden nog naar het gemeenteloket te gaan, en in toenemende mate geeft Vlaanderen vorm aan het ‘Digital First’-principe, waarbij bij voorkeur aan online dienstverlening wordt gedacht. Een werkpunt is wel nog de toegankelijkheid voor niet-Vlaamse burgers: voor hen is het slechts mogelijk om 71% van de diensten online te voltooien. Het gebrek aan authenticatiemogelijkheden met behulp van buitenlandse digitale identiteitsbewijzen op basis van eIDAS is hier een veelvoorkomende reden. Desondanks scoort Vlaanderen hier wel 17% hoger dan het Europese gemiddelde.