Gegevens raadplegen en beheren
Het Verenigingsregister is er voor overheden en publieke organisaties die hun dienstverlening naar verenigingen willen optimaliseren. Via verschillende rollen en verantwoordelijkheden kunnen gebruikers de gegevens in het register raadplegen en/of beheren.
Gegevens raadplegen
Je kan de gegevens in het register raadplegen via de data-diensten van het Verenigingsregister(opent in nieuw venster)
- als overheidsinstantie of instelling met publieke taak
- als afnemer van de publieke gegevens (iedereen)
Verder kan elke geregistreerde vereniging haar gegevens raadplegen via het Verenigingsloket.
Gegevens beheren
Een overheidsorganisatie die aansluit als gegevensinitiator mag alle gegevens van alle verenigingen raadplegen maar ook aanpassen.
Het verenigingsregister zal elke aanpassing van de gegevens onmiddellijk doorvoeren. Wij bieden hierbij volledige transparantie in wie, welke gegevens heeft aangepast en wanneer. De historiek van de wijzigingen kunnen op elk moment opgevraagd worden per vereniging.
Er worden met alle aangesloten overheden beheerafspraken gemaakt, en we voorzien in een terug-meld functionaliteit waarmee eenieder correcties kan melden en fouten rechtgezet zullen worden. Daarnaast heb je als overheidsmedewerker natuurlijk de plicht om zorgvuldig met die data om te gaan.