Centraal en transparant beheer van interacties binnen en buiten uw organisatie dankzij CRM
Door middel van Customer Relationship Management (CRM), kunnen relaties met andere partijen (zoals burgers, besturen, bedrijven en leveranciers) beheerd worden.
CRM is het strategisch middel om de relatie met klanten te beheren en proactief in te spelen op de noden van elke klant via sales, marketing, customer service & digitale dienstverlening. Het CRM-platform dat wordt aangeboden door Digitaal Vlaanderen, is gebouwd op Salesforce, en is beschikbaar voor alle entiteiten van de Vlaamse overheid en voor lokale besturen.
Salesforce: cloudgebaseerd platform voor CRM
Salesforce is een cloudgebaseerd platform voor customer relationship management (CRM). Salesforce voorziet in het verhogen van klanteninteractie, automatische dossieropvolging en procesautomatisatie en de kernprocessen van een digitale overheid.
Voordelen van een platform-aanpak
- Stap 1
Met de mogelijkheid tot configuratie/hergebruik van reeds aanwezige functionaliteit en master data, met behoud van autonomie.
- Stap 2
Zowel op modulair, technisch als functioneel vlak. Maximale integratie met bestaande bouwstenen en raamcontracten.
- Stap 3
Garantie van scherpe prijzen. Nieuw raamcontract staat in de steigers.
- Stap 4
Salesforce wordt afgenomen ‘as a service’, waardoor er geen lokale installatie van hardware of software aan te pas komt.
- Stap 5
Door de combinatie van raamovereenkomsten en diensten kan men ondersteuning krijgen van inceptie, evaluatie over implementatie tot continu beheer. Voor elke stap volgens de noden of volledig van A tot Z.
- Stap 6
Met mogelijkheid tot het hergebruik van reeds aanwezige functionaliteit en integratie binnen VO-architectuur.
Bouwstenen Salesforce
Doelstelling
Dankzij de centrale bouwstenen moeten code en documentatie die vaak hergebruikt worden maar 1 keer aangemaakt en beheerd worden (generieke functionaliteit) waardoor overheden in Vlaanderen meer kunnen focussen op business functionaliteit.
> Hier vind u een lijst van bouwstenen die reeds bestaan of in scope zitten
Samenwerkingsovereenkomst (SWO)
De community bepaalt de evolutie en de roadmap op basis van de reële behoeften aan generieke functionaliteit.
Digitaal Vlaanderen draagt een belangrijk deel van de kost en de deelnemers doen een jaarlijkse bijdrage. Dit maakt het mogelijk om de bouwstenen te onderhouden en samen verder te ontwikkelen. De samenwerkingsovereenkomst zorgt voor de formalisering van dit gebeuren.
Dienstverleners die gebruik willen maken van deze Salesforce-bouwstenen moeten de onderstaande clausule opnemen in hun offerte.
Een end-to-end dienstverlening
Heeft u interesse om voor uw entiteit of lokaal bestuur aan de slag te gaan met Salesforce als CRM-oplossing? Onderstaand de verschillende fases die we met u doorlopen.
Salesforce als deel van projectondersteuning
Misschien zijn de noden binnen uw organisatie groter dan enkel de implementatie van een CRM-systeem? De dienst Projectoplossingen van Digitaal Vlaanderen biedt afnemers projectrealisatie en -begeleiding op maat. Zo ontzorgen we klanten van de complexiteit van het realiseren van eigen IT-oplossingen.
Referenties
Om het proces van Fayatbeurzen digitaal te laten verlopen, was er niet onmiddellijk een passende oplossing en capaciteit beschikbaar binnen DKBUZA.
Het grote aantal spelers in combinatie met de reactiesnelheid en vereisten vroegen extra veel coördinatie, structuur, planning en afstemming.