Onverwacht Innovatief – Seizoen 2, aflevering 3 - Hoe innovatief is drinkwater?
Centrale gast: Louise Vanysacker, Afdelingshoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij De Watergroep
Water is er altijd geweest en brengt met de jaren heen heel wat uitdagingen met zich mee. Denk maar aan het klimaat, droogte, pesticiden en andere vreemde stoffen in het water. Maar wist je dat je via satellieten en nieuwe technologieën ons water zuiverder kan maken?
Onze host Chloé Van Elsen praat hierover met Louise Vanysacker, afdelingshoofd onderzoek en ontwikkeling bij de Watergroep. Zij vertelt over De Watergroep, hun strategie, hoe je die innovatief omzet in de praktijk en hoe je alternatieve en in bronnen kan gebruiken om drinkwater te produceren.
“De innovatie gebeurt vooral op de manier waarop het water wordt geproduceerd,” zegt Louise. “We moeten meer kijken naar nieuwe efficiëntere technieken die bv. minder energie verbruiken, sommige stoffen moeten er ook uit die vroeger niet aanwezig waren of die niet meetbaar zijn. De manier van bedrijfsvoering is anders en digitalisering speelt hierin ook een hele grote rol.”
De innovatiemethode die wordt gebruikt binnen de Watergoep is het Ecosysteem Concept. “Het definiëren van jouw probleem is het belangrijkste. Wij denken dat we momenteel geen oplossing op de markt bestaat van ons probleem. Wij gaan challenges formuleren en gaan samen met private bedrijven mee op de kar springen. Samen met een bedrijf gaan we het product mee ontwikkelen. Vaak komen er kennisinstellingen en universiteit(en) die dan ook algoritmes kunnen toepassen. Dit zorgt voor een perfecte win-win die een voordeel hebben voor de verschillende partners.”
Het nieuwe project waaraan Louise werkt heet Internet of Water Flanders. “We gaan kijken naar hoe we onze bronnen en waterlandschap beter verstaan in Vlaanderen. Hoe kunnen we beter zicht hebben over wat er allemaal gebeurd, bijvoorbeeld bij schaarste zijdens de zomer? De bedoeling is om op veel plaatsen veel sensoren te plaatsen over Vlaanderen die informatie kunnen leveren over waterkwaliteit en -kwantiteit.”
Op de vraag hoe krijg je mensen mee in het verhaal, antwoordt Louise “Sommige mensen veranderen niet graag, maar als ze zelf zien dat ze er ook voordeel aan hebben, dan krijg je ze sneller mee in het verhaal. Bij het begin van een onderzoeksproject moet je goed weten wat de doelstelling is, wat je ermee gaat bereiken en welke mogelijke problemen je onderweg gaat meemaken. Je moet in dialoog gaan met de klant en dit vanaf het begin. Dat kan vertragend te werk gaan, maar naar de implantatie toe ga je sneller vooruit kunnen.”
Eenmaal het doel gedefinieerd, komt storytelling aan te pas voegt Louise toe: “Binnen innovatie heb je mensen die er echt in geloven, de enthousiastelingen, die gaan het verhaal brengen en als dat succesvol is bij iemand anders, dan gaat die andere persoon het ook doen en zo gaat de bal rollen.”