Onverwacht Innovatief – Aflevering 6 - Hoe pitch ik een idee?
Centrale gast: Jan Bormans, CEO van het European Startup Network
Als je slechts 3 minuten hebt om de essentie van je idee over te brengen, is een goede voorbereiding het halve werk. Wat je gaat zeggen is belangrijk, maar ook je lichaamshouding, uitstraling, authenticiteit,… Bereid daarom je pitch voor alsof het de drie belangrijkste minuten van je leven zijn. En vooral, oefen je pitch, stuur bij en oefen opnieuw! Tot je zelf helemaal overtuigd bent.
Chloé Van Elsen praat hierover met Jan Bormans, CEO van het European Startup Network. Toen hij zijn eerste stappen zette in de begeleiding van jonge bedrijven, bestond het woord ‘start-up’ nog niet eens. Vandaag helpt hij start-ups om op een heldere en gestructureerde manier hun boodschap te brengen. Iedereen die al eens voor een groep staat, zal genieten van de tips die Jan ons meegeeft. Ben jij ‘coachable’ genoeg om te leren pitchen?
“Ik ben altijd gepassioneerd geweest door de combinatie ‘innovatie’ en ‘impact op onze maatschappij’, iets doen met die innovatie,” steek Jan van wal. “Ik heb altijd geprobeerd mijn professionele keuzes zo te maken dat ze mijn passies volgen. Ook voor een start-up is dit essentieel. Ondernemers die vertrekken vanuit het idee dat ze snel veel geld gaan verdienen, dat is meestal geen succesverhaal. Er moet een passie zijn om iets te veranderen en natuurlijk is er de hoop dat ze dan ook succesvol zijn. In die volgorde, en niet omgekeerd.”
“Het is, als potentiële start-up, essentieel om mensen te gaan overtuigen van het idee waarvoor je gepassioneerd bent. Alleen al voor een groep gaan staan, verplicht je om jouw idee te gaan structureren en dat alleen al heeft een grote meerwaarde. Heel vaak denk je dat het duidelijk is wat je wil gaan doen, tot je het moet gaan uitleggen. In de ondernemerswereld is er vaak weinig tijd. Investeerders krijgen vaak meer dan duizend voorstellen te zien, voor misschien maar één of twee contracten. Je moet zorgen dat je daar bovenuit steekt en dat doe best goed voorbereid.”
“Een pitch is een manier om door een korte communicatie steun te krijgen voor jouw idee, om tijd en budget te krijgen om jouw idee te mogen uitwerken. Per definitie is het kort, in de start-up wereld is dat amper 3 minuten, waarin je de sleuteleigenschappen van jouw idee moet kunnen overbrengen. Belangrijk is dat je vertrekt vanuit het probleem dat je wil oplossen, ik spreek graag over de ‘pijn’, en waarom is jouw team goed geplaatst om dat aan te pakken. Eindigen doe je met een vraag naar middelen of tijd of goedkeuring. Dat zijn voor mij de 4 elementen van een goede pitch: Wat is de pijn? Wat is de oplossing? Waarom wij? En wat vragen we? Daarbij is het minstens even belangrijk om een persoonlijke connectie te maken met je publiek.”
“Als je dat goed wil doen, is mijn eerste advies: Oefen! Zet je voor je familie, zet je voor je vrienden, zet je voor je collega’s en oefen. Of je dan extravert of introvert bent, is niet zo belangrijk. Het is belangrijk dat je er ‘overtuigd staat’, en daarom moet je eerst zelf overtuigd zijn van wat je vertelt. Wat dat straal je uit en daarmee kan je indruk maken.”
“Wij evalueren ‘coachability’. Als we iemand zien met een prachtig idee, met een prachtige uitvoering, maar die niet luistert naar onze vragen, dan wordt het heel moeilijk om zo iemand te begeleiden. Het is een belangrijk criterium om met iemand verder te werken. Luisteren in een pitch is minstens even belangrijk als zelf vertellen.”
“Toon ook dat je met jouw idee iets gaat doen. Toon dat je de markt kent en de stakeholders begrijpt. En als je niet kan antwoorden op een vraag, zeg dan eerlijk dat je het niet weet en geef aan hoe je het zal uitzoeken.”