Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vindbar Experimenten Sandbox Vlaanderen

Vindbar

Versnipperde informatie beter vindbaar maken

Tal van communicatiekanalen en online opslagplekken zorgen voor een versnippering van informatie. Dat maakt het steeds moeilijker om het bos door de bomen te zien.

Het Vindbar experiment wil door middel van AI data uit verschillende bronnen samenbrengen en op een gebruiksvriendelijke manier doorzoekbaar maken. Bijvoorbeeld:

  • Wie is aanspreekpunt/specialist voor een bepaalde materie/onderwerp/project.

  • Waar vind ik een bepaald document of data terug over een bepaald onderwerp

  • Wie is contactpersoon voor een bepaald gebied/gemeente.

  • Vragen over interne richtlijnen, handleidingen, …

  • Help een antwoord formuleren op de vraag van een burger over wetgeving/ richtlijnen ivm fauna, flora, recreatie, …

Wie initieerde dit experiment?

Het Agentschap Natuur en Bos nam met dit idee deel aan het intrapreneurshiptraject van Sandbox Vlaanderen. Met het resultaat van de design sprint(opent in nieuw venster) werd op zoek gegaan naar een partner.

Hoe verliep het experiment?

MbarQ, een AI start-up, werkte in dit experiment aan een PoC van Vindbar. De PoC bouwde verder op het interactief prototype dat resulteerde uit het intrapreneurshiptraject.

Het Vindbar-experiment was een bijzonder leerrijke ervaring voor de organisatie. Door hands-on ervaring op te doen konden medewerkers de voordelen, mogelijkheden en inzetbaarheid van AI-technologie (los van de bekende ChatGPT/CoPilot) voor deze specifieke use case beter begrijpen en waarderen. Tijdens het project werd voor velen heel duidelijk dat de kwaliteit van data en de manier waarop deze wordt beheerd, van groot belang zijn voor het goed functioneren van AI-systemen. Dit inzicht zal verder mee leiden tot verbeterde processen en een meer gestructureerde aanpak van datamanagement binnen de organisatie.
EP

Erik Pieraert

Hoofd softwareontwikkeling en IT-Service & -Operations, Agentschap Natuur en Bos

Hoe verder?

Het Vindbar-project is op dit moment nog niet in productie gebracht, maar zal hoogstwaarschijnlijk een doorstart vinden via de uitwerking van een project rondom de automatische verwerking van binnenkomende vragen, waarbij AI

  • vragen (incl. evt. fotomateriaal) analyseert & classificeert ,
  • (op basis van goede data) een antwoord voorstelt en/of hierbij evt. een dossier voorbereidt
  • het doorstuurt naar de meest geschikte ‘human in the loop’ ter validatie of correctie (= training) voor verdere verwerking of (automatisch) antwoord

Dit concept voor verwerking van zowel ‘interne vragen’ (ondersteunende diensten) als voor ‘externe vragen’ (burgers, partners, ...)

De bevindingen uit het Vindbar-project vormden hiervoor een solide basis.