Afgerond experiment: Tappable
Agentschap Opgroeien gaat aan de slag met de Web Stories van Tappable
Mensen gaan steeds vaker mobiel op het internet en zijn gewend aan het snelle, ‘immersieve’ en het ‘snackable’ karakter van Stories. Stories zijn inmiddels geliefd bij bijna 2 miljard dagelijkse actieve gebruikers, maar zitten nu wat opgesloten in het keurslijf van social media.
De Vlaamse start-up Tappable(opent in nieuw venster) ontwikkelde hier een eenvoudige oplossing voor: ze brengen het Stories formaat naar het web. Ze maken ze zoekbaar, deelbaar en continu beschikbaar als ‘Web Stories’.
Voor Opgroeien (met de dienst- en hulpverlening van Kind en Gezin en Jeugdhulp) meer dan reden genoeg om een Sandbox-experiment op te zetten met de technologie van Tappable. Het agentschap is verantwoordelijk voor heel wat kernthema’s zoals kinderopvang, pleegzorg, adoptie, groei en ontwikkeling van jonge kinderen, jeugdbescherming en verontrusting.
In dat kader is Opgroeien continu op zoek naar manieren om hun kennis en informatie zo goed mogelijk voor te stellen aan diverse doelpublieken (kinderen, jongeren, gezinnen, partners en voorzieningen). Het agentschap probeert om info zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen, afgestemd op actuele noden van hun doelgroep. Daarom zien ze heel wat kansen in Tappable om hun informatie op een interactieve en dynamische manier aan te bieden. Concreet heeft Opgroeien Tappable in de zomermaanden uitgetest.
Hierbij zijn ze aan de slag gegaan met de Tappable tool om twee stories te creeëren rond bestaande publicaties. Een eerste betrof een teaser voor het nieuwe nummer van KruiperMagazine. Een tweede storie was een samenvatting van een nieuwe publicatie rond het mediawijs opvoeden van kinderen, een gezamelijk project van MediaNest en Opgroeien.
De tool beviel Opgroeien erg en bleek erg eenvoudig en efficiënt in gebruikersgemak. Het uiteindelijke resultaat voldeed volgens Opgroeien zeker en vast aan hun eisen om online gepubliceerd te worden.