Het GO! nam in 2024 aan het intrapreneurshiptraject van Sandbox Vlaanderen deel met een uitdaging om middelbare studenten te ondersteunen in zelfregulerend leren. Dat is een vaardigheid waarmee leerlingen hun eigen leerproces kunnen plannen, monitoren en aanpassen. Veel leerlingen voelen zich overweldigd door de vrijheid die zelfregulerend leren vereist.
MeKraft! speelt hierop in door ZRL aantrekkelijk en concreet te maken via gamification, waarbij spelelementen zoals uitdagingen en beloningen de intrinsieke motivatie van leerlingen versterken. Dit activeert metacognitie – het vermogen om bewust na te denken over hoe je leert – en biedt structuur in een vaak chaotische leeromgeving. Het resultaat? Meer betrokkenheid, sterkere leeruitkomsten en een vaardigheid die verder reikt dan de klas.
Als resultaat van de design sprint kwamen we tot dit interactief prototype(opent in nieuw venster). Ondertussen werd het project opgenomen in een traject bij Smart Education @ Schools, een innovatieprogramma van imec voor leerkrachten die didactische uitdagingen willen aanpakken met behulp van educatieve technologie.
Contactpersoon: Mark Willems <mark.willems@g-o.be>