Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over de Formulierentool. De vragen zijn gebaseerd op het webinar van juni 2023, dat u hier kunt herbekijken.
Condities/regels
Dit is erg uitgebreid, en via custom script is eigenlijk alles mogelijk wat je in een script kan steken, maar hier een paar standaard voorbeelden:
- Als (voorwaarde x) dan (doe een actie)
- Met mogelijke voorwaarde:
- Is (niet) gelijk aan
- Start met
- Eindigt op
- Bevat
- Is (niet) leeg
- Wordt geïnitialiseerd
- Wordt veranderd
- En mogelijke actie:
- Toon/verberg
- Enable/disable
- Zet een bepaalde waarde
- Verwijder een waarde
- Roep een bepaalde functie op
- Doe validatie
- Etc
- Met mogelijke voorwaarde:
- Verberg/toon een veld als aan een bepaalde voorwaarde voldaan is
- Doe een bepaalde validatie als aan een bepaalde voorwaarde voldaan is
Ja, dit kan met “Rules” zoals in case 2 van de demo.
Bv: een simpele oplossing:
Je maakt een dropdown met de afdelingen. Per afdeling maak je een dropdown met de basisallocaties. Je stelt dan regels in: “Als in de eerste dropdown afdeling 1 wordt gekozen, toon dan de dropdown met basisallocaties van afdeling 1”, etc.
Dit is een eenvoudige oplossing, via een script kan je dit nog eleganter oplossen, dat kunnen we in detail bekijken als u deze case wil implementeren.
Data-aflevering/opslag
Zodra het formulier wordt ingediend door de aanvrager worden alle ingevulde gegevens geëncrypteerd, en op een interne wachtrij gezet. Zodra we zeker zijn dat de data correct is afgeleverd (via email, naar Datahub, of naar een endpoint), wordt de data in de formulierentool verwijderd.
Standaard aflevermethodes zijn:
- e-mail
- Naar 1 vast adres
- Naar een ander adres afhankelijk van een gekozen waarde in het formulier
- Naar een adres dat we ophalen uit een extern systeem (van agentschap, bestuur) op basis van bepaalde velden uit het formulier (bv RRN van ingelogde user, postcode, …
- Datahub
- De data wordt er bewaard voor x dagen (parameter door de klant te kiezen) en kan daar mits de nodige rechten bekeken worden
- Endpoint
- REST, beveiligd met OAuth (standaard), basicAuth, JWKS, …
- Kan ook gebruikt worden voor integratie met JIRA, CRM, PowerAutomate, …
- sFTP
Ja, het is te zeggen:
- de aflevering naar de entiteit (agentschap, bestuur, …) is via e-mail. U kan hier 1 of meerdere email adressen ingeven waar de data naartoe moet gestuurd worden.
- De bevestiging naar de indiener van het formulier werkt met MBP notificaties, die de facto ook een e-mail zijn die wordt gestuurd naar het adres dat de indiener in zijn formulier heeft gekozen. Dit is altijd maar 1 e-mail/notificatie.
Ja, als Dynamics een rest endpoint kan aanbieden waar de data naartoe moet, en dat is normaal wel het geval.
Nee, afleveren naar 1 rest endpoint is deel van het standaard pakket. Voor bijkomende endpoints (extra formulieren) kan er wel een extra kost worden aangerekend.
Datahub
Datahub wordt gehost op AWS in Europa. Alle gegevens worden encrypted opgeslagen. U kan zelf de bewaartermijn van uw gegevens kiezen. Er is ook logging van wie de gegevens raadpleegt, deze kan enkel bekeken worden door onze DPO.
Er is bij aansluiting 1 overeenkomst voor Datahub, voor alle formulieren.
Om data te kunnen raadplegen heb je voor je organisatie het juiste toegangsrecht nodig voor Datahub. De toegang voor de Formulierentool en voor Datahub kan apart verleend worden (zijn verschillende rechten in het gebruikersbeheer).
Je kan in DOSIS bij een statusupdate ook een link meegeven naar een document dat de burger dan kan downloaden. Deze flow heet “DOSIS Output”. Vanuit Datahub is dit niet mogelijk. Maar als u vanuit uw eigen systeem integreert met DOSIS is dit wel een optie. Om dit verder in detail te bekijken neemt u best contact met Team Aansluitingen om de DOSIS setup voor dit geval te bespreken.
Betaling
Momenteel is dit nog een vast bedrag per formulier. Om veiligheidsredenen willen we geen logica om een prijs te berekenen in het formulier zelf steken. Een optie zou wel zijn dat we de prijs via een API op basis van gekozen parameters in het formulier kunnen opvragen in het backend systeem van de klant. Dat is een feature die ontwikkeld kan worden als er een concrete use case voor is.
Ja, via Team aansluitingen kan een aansluiting bij de Betaalmodule aangevraagd worden.
Er zijn 3 soorten kosten:
- Aansluiting (eenmalig)
- Maandelijkse abonnementskost (afhankelijk van aantal transacties)
- Transactiekosten
Als er concrete interesse is verwijzen we voor meer details door naar Team Aansluitingen.
Componenten/features
Ja, de gebruikers kunnen documenten opladen. Er is geen rechtstreekse integratie met Sharepoint, maar bij voorbeeld in PowerAutomate is het mogelijk een endpoint op te zetten dat de data en documenten kan ontvangen, en de documenten doorsluist naar Sharepoint.
Dit dient wel te gebeuren door de klant zelf, voor de Formulierentool is dit een aflevering naar een rest endpoint op PowerAutomate.
Ja, dit kan je configureren in de adres-component.
Je kan in de eerste stap van het formulier (of zelfs al voor de eerste stap) informatie tonen van wat er allemaal nodig is of gevraagd zal worden, om zo de gebruiker te informeren.
Bv “Om deze aanvraag vlot of te werken heeft u volgende documenten nodig: identiteitskaart, belastingaangifte, …”
Alle vragen van het formulier automatisch al tonen in de eerste stap is niet mogelijk, en zou die stap ook veel te lang maken, waardoor het nut van de multi-stap teniet wordt gedaan.
Je kan natuurlijk ook de “Tijdelijk opslaan” functionaliteit gebruiken, zodat de indiener zijn aanvraag kan bewaren als hij vastloopt omdat hij bepaalde info nog niet heeft.
Ja, met de Rule editor kan je berekeningen toevoegen om op basis van bepaalde ingevulde velden een ander veld te berekenen en te tonen. Dit kan van vrij eenvoudig tot complex.
Neen, eens de indiener zijn data heeft doorgestuurd kan hij die niet meer aanpassen. De data die wordt doorgestuurd kan door de klant uiteraard in zijn eigen systeem worden aangepast, mocht dit wenselijk zijn (bv als de indiener laat weten een fout te hebben gemaakt).
Het is mogelijk een formulier te maken dat gegevens over de indiener ophaalt in het systeem van de klant. Op deze manier zou een soort van “correctie formulier” gemaakt kunnen worden om de indiener alsnog bepaalde gegevens te laten wijzigen.
Bv:
- Indiener vult formulier in
- Klant ontvangt de data en maakt dossier x aan in het eigen systeem
- Klant verwittigt indiener via mail dat er iets moet gewijzigd worden
- Indiener opent “correctie-formulier”, dat gegevens ophaalt van dossier x
- Indiener wijzigt gegevens en stuurt door (naar ander endpoint van de klant)
- Dit correctie-endpoint van de klant wijzigt de gegevens van dossier x in zijn systeem
Dit is maar een mogelijke flow, varianten kunnen zeker samen bekeken worden als er een concrete case is.
Formulierenbeheer
Nee, dit is nog niet mogelijk.
Toegangsrechten voor het maken/aanpassen van formulieren:
- kan gebeuren door personen van de eigen entiteit die de juiste rechten gekregen hebben in gebruikersbeheer
- Kan niet gedeeld worden tussen verschillende entiteiten, of iemand buiten de eigen entiteit
- Rechten kunnen worden toegekend door de lokale beheerder van Gebruikersbeheer
Toegang om formulieren in te vullen:
- Kan beperkt worden op basis van hoedanigheid (Burger, Economische Actor, Ambtenaar, Lokaal Bestuur, Onderwijs en vormingsinstellingen)
- Indien nodig zouden we dit kunnen beperken tot bepaalde organisaties, bv dit formulier mag enkel ingevuld worden door Ambtenaren van OVO code xxx
Ja, inderdaad
Of je kan een formulier openen in een nieuwe tab. Het is weldra ook mogelijk om dan de eigen loketheader te tonen bovenaan het formulier.
Integraties met bouwstenen
Neen, DOSIS is helemaal niet verplicht. Maar als je DOSIS wil gebruiken is er inderdaad een IPDC service nodig voor het formulier.
Er zijn veel eenvoudige formulieren zoals contactformulier, klachtenformulier, inschrijvingen die niet met DOSIS integreren.
Absoluut, ook de hoedanigheid en het Ondernemingsnummer kan uit de ACM/IDM sessie geplukt worden en doorgegeven naar de entiteit.
Aansluiting
Je hebt 1 aansluiting nodig om een folder te krijgen op AEM. Binnen deze folder kan je dan zelf verschillende formulieren maken zonder extra aansluiting.
Neen, dit is helaas nog niet mogelijk. In datahub is dit wel al voorzien (de data van bepaalde formulieren kan je afschermen voor mensen met een extra recht in gebruikersbeheer). We zouden iets soortgelijks kunnen doen in de formulierentool, als hier vraag naar is voor een concrete case.
Dit is een eenmalige kostprijs. Op termijn zou er wel een jaarlijkse abonnementsprijs kunnen komen (bv op basis van het aantal inzendingen) maar dat is nog niet bepaald.
Absoluut, u kan een demo aanvragen via onze servicedesk: https://vlaamseoverheid.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/26(opent in nieuw venster)
Eerste keuze in het menu: “Meld hier je incident of stel een vraag” en dan kiezen voor “Aanvraagmodule”
Andere
Momenteel ondersteunen wij enkel de hoedanigheden: Burger, Economische Actor, Ambtenaar, Lokaal Bestuur, Onderwijs en vormingsinstellingen