Demonstratieproject UAV: LUMEN
Digitaal Vlaanderen is partner in het ESA-demonstratieproject LUMEN (Light UAS in non-segregated airspace for Maritime and Environmental surveillance). De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) leidt dit project. Het LUMEN-project zet onbemande luchtvaarttuigen van het Cruiser-type in. De vliegtuigjes volgen illegale afvallozingen in de Noordzee op en overstromingen van binnenlandse rivieren. Voor de overstromingskartering werkt de organisatie nauw samen met de waterbeheerders Waterbouwkundig Laboratorium en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).
De Cruisers zijn van een ander kaliber dan de kleinere UAV’s (Unmanned Aerial Vehicle). Het gaat om vliegtuigen met een gewicht van 35 kilogram en een spanwijdte van 4 meter, die 4 à 6 uur in de lucht kunnen blijven. Ze halen een hoogte van 3 à 4 kilometer. Ze kunnen tot 50 kilometer ver aangestuurd worden. De Cruisers hebben bovendien dezelfde technologie aan boord als een sportvliegtuig en zijn dus volledig uitgerust om tussen het normale vliegverkeer te opereren. Het gebruik van UAV’s wordt tot nader order beperkt tot onderzoeksdoeleinden. Commerciële toepassingen zijn momenteel nog niet toegestaan.
Midden mei 2014 stuurde het VITO voor het eerst twee onbemande luchtvaarttuigen van het Cruiser-type het Belgische luchtruim in. Het VITO hoopt de Cruisers vanaf het voorjaar van 2015 in te zetten in het kader van onder meer het Europese project LUMEN. Deze Cruisers werden getest op het militaire vliegveld van Weelde, ten noorden van Turnhout. Het is de eerste keer in België dat zo’n groot stuk luchtruim wordt afgesloten voor testvluchten met civiele UAV’s. Ook is het de eerste keer dat in België een onbemand luchtvaarttuig uitgerust wordt met een transponder. De transponder zendt signalen uit die opgevangen kunnen worden door de (Belgische) civiele en militaire luchtverkeersleiding (Belgocontrol en Belgaradar). Dit is extreem belangrijk om de veiligheid in het Belgische luchtruim te garanderen.