Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over de Downloadtoepassing.
We zijn ons ervan bewust dat bepaalde gebruikers problemen ervaren bij het downloaden van bestanden die groter zijn dan 1 GB (1.000 MB). Dit probleem is onderzocht en we werken aan een definitieve oplossing. In tussentijd vragen we gebruikers die dit ervaren de download nog eens uit te voeren door op een andere manier met het internet te verbinden.
Concreet
- Is uw toestel met het internet verbonden door middel van een fysieke internetkabel (ook bekend als ethernetkabel of UTP-kabel) → probeer de download opnieuw uit te voeren zonder kabel, maar door via wifi met het internet te verbinden.
- Werkt u al met wifi? Probeer het dan eens met een ethernetkabel of door een ander wifi-netwerk te gebruiken.
Kan ik zowel vector- als rasterdata downloaden?
Ja, u kan als gebruiker zowel vectordata als rasterdata downloaden. Enkel de vectordata is echter ‘on the fly’, wat wil zeggen dat deze data zelf op maat kan versneden worden en zeer regelmatig aangepast wordt. De rasterdata is voorlopig enkel via gepredefinieerde pakketten beschikbaar. Dit zijn pakketten die vooraf door Digitaal Vlaanderen worden gedefinieerd (de uitsnede, het formaat, …), gezipt en klaargezet op een locatie. Deze data zullen minder regelmatig geüpdatet worden.
De Downloadtoepassing start het downloaden automatisch wanneer op de knop Downloaden klikt. Meestal gebeurt dit meteen en komt het bestand terecht in de map die in uw browser in ingesteld als downloadmap. U opent deze map als volgt:
Besturingssysteem | Browser | Toetsenbordcombinatie |
---|---|---|
Windows | Chrome | CTRL + J |
Firefox | ||
Mac | Safari | ⌘ + Option + L |
Chrome | SHIFT + ⌘ + j | |
Firefox | ⌘ + j |
- Als aangemelde gebruiker vindt u uw downloadgeschiedenis bij Mijn Downloads.
- U kan ook de map ‘Downloads’ op uw computer openen, die meestal als standaardlocatie is ingesteld voor gedownloade bestanden.
De inhoud van een downloadpakket bestaat uit volgende onderdelen:
- geografische data (vector of raster)
- artikeldocumenten (leesmij, metadata, gebruiksvoorwaarden, ...)
Daarnaast kan het zijn dat er nog andere extra documenten of bestanden meegeleverd worden. Het downloadpakket wordt gecomprimeerd aangeboden (gezipt).
Voor vragen of opmerkingen over het gebruik en de werking van de downloadtoepassing kunt u steeds contact opnemen met het Digitaal Vlaanderen Contactpunt:
- Telefoon: +32 (0)9 276 15 00
- E-mail: digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Het Digitaal Vlaanderen Contactpunt staat tot uw beschikking tijdens de kantooruren van 9 tot 16 uur en streeft er naar uw vragen of opmerkingen zo snel mogelijk op te volgen.
Het klopt dat bepaalde browsers, zoals Google Chrome, meerdere simultane downloads kunnen blokkeren. Vaak wordt er een pop-up getoond wanneer een systeem meerdere downloads tegelijk laat starten, waarmee u als gebruiker deze actie kan toelaten.
Het is ook mogelijk om dit in de instellingen van Google Chrome aan te passen:
- Open de settings.
- Zoek en open Automatic downloads.
- Klik Add bij Allowed to automatically download multiple files.
→ er opent een pop-up. - Vul volgende url in en klik Add:
https://download.vlaanderen.be
→ Meerdere downloads op hetzelfde moment zijn nu toegelaten voor de downloadtoepassing.