Gedaan met laden. U bevindt zich op: As-builtplannen: voor landmeters Veelgestelde vragen

As-builtplannen: voor landmeters

Algemene vragen vooraleer een as-builtopmeting te starten

  • Digitaal Vlaanderen geeft zelf geen opleidingen voor landmeters, maar ondersteunt wel de organisaties die dit soort opleidingen aanbieden.

  • Voor volgende types werken is het doorsturen van een as-builtplan verplicht:

    • Werken groter dan >50m² EN
    • Werken met impact op de gegevens uit het GRB EN
    • Werken die meerdere gewijzigde objecten omvatten.

    Zo moet geen as-builtplan opgesteld worden voor een bushokje dat bijgeplaatst wordt, voor een reeks verlichtingspalen die verplaatst wordt, voor het aanbrengen van een nieuwe laag asfalt, voor het planten van enkele bomen, …

  • Volgende wegen worden opgenomen in het GRB:

    • Bestaande wegen met een officieel wegnummer of officiële straatnaam, ongeacht of zij verhard zijn of niet
    • Bestaande wegen uit de Atlas der Buurtwegen die op het terrein zichtbaar zijn, ongeacht of zij verhard zijn of niet.
    • Andere openbare verharde wegen
    • Private wegen zoals bijvoorbeeld wegen op de site van een ziekenhuiscomplex of in stadsparken kunnen opgenomen worden na expliciete vraag aan Informatie Vlaanderen en voor zover deze wegen verhard zijn.

    Onverharde wegen zonder straatnaam of wegnummer worden niet opgenomen in het GRB, tenzij op expliciete vraag van bijvoorbeeld de gemeente. Indien deze wegen in aanmerking komen voor opname in het GRB moeten volgende objecten uit GRB-basis minstens aangeleverd worden:

    Bij volledig onverharde wegen:

    • de wegbaan (WBN1+WBN2)
      Bijvoorbeeld:
    • de wegverbinding (WVB), wegknopen (WKN) en straatnamen (SNM). Voor opname wegennetwerk zie veelgestelde vraag 13
    • andere objecten die voorkomen: grachten (WGR), verlichtingspalen (WPI1), putdeksels (WRIx), watergang (WTZ),…

    Bij verharde wegen:

    • de wegbaan (WBN1+WBN2).
    • de wegverbinding (WVB), wegknopen (WKN) en straatnamen (SNM). Voor opname wegennetwerk zie zie veelgestelde vraag 13
    • wegopdeling: WOZ, WRB of WCZ afhankelijk van breedte voetweg of voorkomen boordsteen
      • indien de verharde strook van de voetweg breder is dan 2,5m à opname WRB; indien de verharde strook van de voetweg smaller is dan 2,5m à opname WOZ
    • andere objecten die voorkomen: grachten (WGR), verlichtingspalen (WPI1), putdeksels (WRIx), watergang (WTZ),…
  • Wanneer een as-builtplan wordt opgemaakt voor een nieuwe weg (vb. nieuwe verkaveling) wordt niet enkel de nieuwe weg gekarteerd, maar bij voorkeur ook het volledige kruispunt waarop de nieuwe weg aansluit.

    Meer informatie in verband met hoe de bestande wegbanen (WBN1+WBN2) die reeds in het GRB aanwezig zijn kunnen gerecupereerd worden is terug te vinden via veelgestelde vraag nr 7.

  • De opdrachtgever heeft de taak de opdracht zo goed mogelijk af te bakenen, zowel ruimtelijk als inhoudelijk. Hiertoe dient de opdrachtgever de opdrachtzone en opdrachtomschrijving te bepalen.

    De opdrachtzone is de ruimtelijke begrenzing of ruimtelijke omschrijving van de meetopdracht en benadert de zone waarbinnen gemeten moet worden.

    De opdrachtgever omschrijft, tekent of levert de opdrachtzone. Deze wordt ingesloten in de levering als ‘skeletzone’ in de DXF-layer GRZ3. Het is van uiterst belang om de opdrachtzone zo duidelijk mogelijk te definiëren. Deze bepaalt de ligging van de skeletzone GRZ3. Met de aanduiding van de skeletzone GRZ3 garandeert de opdrachtnemer dat hij binnen deze zone het terrein gescreend heeft volgens het opgelegde bestek. Daarom moeten ook alle lijnen netjes aansluiten op de GRZ3- veelhoekslijn. Zie ook veelgestelde vraag nummer 16.

    Wanneer de werken enkel uitgevoerd werden binnen het openbaar domein, is het verstandig om de wegbaan (WBN1+WBN2) die niet gewijzigd is, over te nemen als opdrachtzone.

    Naast een opdrachtzone is het ook belangrijk dat de opdracht inhoudelijk beschreven wordt. In de opdrachtomschrijving moet aangegeven worden welke objecten moeten opgenomen worden. Dit wordt aangegeven door op te lijsten welke GRB-skeletcomponent(en) + eventueel aanvullende gegevens moeten gemeten worden. De skeletcomponent GRB-basis maakt in principe minstens deel uit van de opdracht.

    Het is echter niet altijd nodig om de volledige GRB-basis op te meten. Wanneer bv. een heraanleg van een weg moet opgemeten worden, dan is het niet nodig om de bestaande gebouwen en gebouwaanhorigheden op te meten. Hierbij is het van belang om de skeletzone GRZ3 zo nauwkeurig mogelijk te specifiëren zodat eventueel bestaande gebouwen uit de opdracht gesloten worden. De bestaande gebouwen kunnen, indien gewenst, eenvoudigweg gerecupereerd worden uit het aangemaakte GRBcad-extract. Het GRBcad-extract is te downloaden via onze website.(opent in nieuw venster) Opgelet: Om het GRBcad-extract te downloaden moet u zich aanmelden in de Downloadtoepassing.

    In het geval van tracémetingen is het enkel nodig om de voorgevel van hoofdgebouwen op te meten. Deze specifieke aanvulling is opgenomen in de betreffende technische steekkaarten.

    In het geval van inventarisaties die bovenop het GRB uitgevoerd worden, is het wenselijk om enkel een bijkomende GRB-skeletoptie te laten opmeten.

  • Het is een goed idee om bestaande objecten die niet veranderd zijn (zoals bv. gebouwen) over te nemen uit een GRBcad extract. Maar, het is aangeraden om de objecten die niet voorkomen in GRB-basis samen in een achtergrondlaag met naam ‘GRB_achtergrond’ te plaatsen.

    Digitaal Vlaanderen filtert de aangeboden lagen en houdt enkel de lagen uit GRB-basis over voor controle en integratie.

    Meer informatie in verband met hoe de gebouwen die reeds in het GRB aanwezig zijn kunnen gerecupereerd worden is terug te vinden via veel gestelde vraag nummer 9.

  • We raden aan om, in het geval van een heraanleg van een weg alle reeds bestaande elementen uit het GRBcad over te nemen, zie ook veelgestelde vraag nummer 8.

    De rand van de wegbaan (WBN1+WBN2) maakt deel uit van de GRB-skeletcomponent GRB-basis en moet dus steeds opgenomen worden in het as-builtplan. In het geval van een heraanleg van een weg kan de bestaande rand van de wegbaan (WBN1+WBN2) uit het GRB evenwel overgenomen worden. Hiervoor kan het deel van de wegbaan (WBN1+WBN2) ter hoogte van de uitgevoerde werken gerecupereerd worden uit een GRBcad-extract.

    Het GRBcad-extract is te downloaden via onze website.(opent in nieuw venster) Opgelet: Om het GRBcad-extract te downloaden moet u zich aanmelden in de Downloadtoepassing. ​​​​​​​

    Alle elementen die nieuw zijn ingemeten, worden in de juiste DXF-laag uit de GRB-Basisspecificaties geplaatst en in het GRBcad-bestand geïntegreerd.

    De ongewijzigde elementen uit GRBcad mogen gerecupereerd worden door deze elementen op de respectievelijke lagen te plaatsen uit de GRB-basisspecificaties.

    Elementen uit GRBcad die niet meer aanwezig zijn op het terrein mogen verwijderd worden uit het as-builtplan.

    De nieuwe en bestaande exemplaren moeten namelijk samen gebruikt worden om zo te voldoen aan de interactieregels. Zo zorg je ervoor dat bijvoorbeeld de wegbanen toch volledig aangeleverd worden, dus inclusief de ongewijzigde zone. Dit kan gebeuren door de bestaande ongewijzigde wegbaan (WBN1 of WBN2) volledig over te nemen in de laag WBN1 of WBN2 of door de oude wegbaan (WBN1 of WBN2) aan te passen aan de nieuw gecreëerde situatie en deze eveneens in de laag WBN1 of WBN2 op te nemen. Wanneer de rand van de wegbaan (WBN) overgenomen wordt in langsrichting mag deze in dwarsrichting afgesloten worden op de grens van de karteringszone (GRZ3).

    In geval van nieuwe wegen, vb. verkavelingen die nog niet opgenomen zijn in het GRB, zal evenwel de wegbaan nieuw gekarteerd moeten worden.

  • In dit geval stellen we voor om eerst en vooral het GRB in GRBcad formaat te downloaden via onze website.(opent in nieuw venster) Opgelet: Om het GRBcad-extract te downloaden moet u zich aanmelden in de Downloadtoepassing.

    Alle elementen die nieuw zijn ingemeten, worden in de juiste DXF-laag uit de GRB-Basisspecificaties geplaatst en in het GRBcad-bestand geïntegreerd.

    De ongewijzigde elementen uit GRBcad mogen gerecupereerd worden door deze elementen op de respectievelijke lagen te plaatsen uit de GRB-basisspecificaties.

    Elementen uit GRBcad die niet meer aanwezig zijn op het terrein mogen verwijderd worden uit het as-builtplan.

    De nieuwe en bestaande exemplaren moeten namelijk samen gebruikt worden om zo te voldoen aan de interactieregels. Zo zorg je ervoor dat bijvoorbeeld de wegbanen toch volledig aangeleverd worden, dus inclusief de ongewijzigde zone. Dit kan gebeuren door de bestaande ongewijzigde wegbaan (WBN1 of WBN2) volledig over te nemen in de laag WBN1 of WBN2 of door de oude wegbaan (WBN1 of WBN2) aan te passen aan de nieuw gecreëerde situatie en deze eveneens in de laag WBN1 of WBN2 op te nemen. Wanneer de rand van de wegbaan (WBN1 of WBN2) overgenomen wordt in langsrichting mag deze in dwarsrichting afgesloten worden op de grens van de karteringszone (GRZ3).

    Ook worden de wegverbindingen (WVB), wegknopen (WKN) en straatnamen (SNM) toegevoegd of behouden uit het GRBcad extract.

    Tot slot wordt de opdrachtzone (GRZ3) toegevoegd die alle elementen zo nauw mogelijk omhult.

    Voor meer uitgebreide informatie over hoe de opdrachtzone zo goed mogelijk af te bakenen, zie veelgestelde vraag nummer 5.

    De reeds aanwezige gebouwen (GBG) en gebouwaanhorigheden (GBA) in het GRB kunnen gerecupereerd worden in het as-builtplan door deze gebouwen uit GRBcad op de laag GRB_achtergrond te plaatsen.

    Hieronder zijn illustraties terug te vinden ter verduidelijking van bovenstaande.

    GRB Cad:

    Enkel de nieuw ingemeten elementen:

    Elementen die niet meer aanwezig zijn in GRBcad verwijderen en de ongewijzigde elementen recupereren:

    Wegverbindingen (=WVB), wegknopen (=WKN) en straatnamen (=SNM) toevoegen of behouden uit GRBcad:

    Tot slot wordt de opdrachtzone (=GRZ3) toegevoegd die alle elementen zo nauw mogelijk omhult:

    De reeds aanwezige gebouwen (=GBG) en gebouwaanhorigheden (=GBA) in het GRB kunnen gerecupereerd worden in het as-builtplan door deze gebouwen uit GRBcad op de laag GRB_achtergrond te plaatsen:

  • In dit geval stellen we voor om eerst en vooral het GRB in GRBcad te downloaden via onze website.(opent in nieuw venster) Opgelet: Om het GRBcad-extract te downloaden moet u zich aanmelden in de Downloadtoepassing.

    Alle elementen die nieuw zijn ingemeten, worden in de juiste DXF-laag uit de GRB-Basisspecificaties geplaatst en in het GRBcad-bestand geïntegreerd.

    We raden aan om, in het geval van een heraanleg van een weg ook de bestaande rand van de wegbaan (WBN1 en WBN2) uit het GRBcad over te nemen. Voor meer uitgebreide informatie over het correct opnemen van de wegbaan (WBN1 en WBN2) in het as-builtplan, zie veelgestelde vraag nummer 7.

    De reeds aanwezige gebouwen (GVLx) en gebouwaanhorigheden (GBAx) in het GRB kunnen gerecupereerd worden in het as-builtplan door deze gebouwen uit GRBcad op de laag GRB_achtergrond te plaatsen.

    GRBcad download via de website:

    De wegbaan (=WBN1 en WBN2) met de nieuw ingemeten elementen en de gebouwen + gebouwaanhorigheden gerecupereerd uit het bestaande GRB:

Vragen in verband met de opmeting op het terrein

  • De GRB-skeletbestekken leggen minimale vereisten op wat betreft de graad van detail. Zo gelden er minimale afstanden om verspringingen op te meten. Alle elementen, die niet strikt gevraagd worden vanuit het GRB, worden (indien mogelijk) weggelaten en zullen niet gerecupereerd worden om het GRB bij te werken.

  • De voorgevel van een woning wordt altijd nauwkeurig en gedetailleerd opgemeten. Van de zijgevels wordt dit niet verwacht, tenzij deze zijgevel ook aan een straatkant gelegen is (hoekperceel). Bij de opmeting van zijgevels volstaat een loodrechte aanzet met een lengte van 5m, ook al is de gevel korter of langer dan 5m en ook al staat deze in de realiteit niet loodrecht op de voorgevel. De zijgevel kan wel in detail opgemeten worden, indien dit uitdrukkelijk gevraagd wordt door de opdrachtgever, bijvoorbeeld in het kader van een as-builtplan van een gebouw.

  • Het is niet nodig om ongewijzigde objecten nogmaals op te meten. In dit geval stellen we voor om eerst en vooral het GRB in GRBcad te downloaden via onze website.(opent in nieuw venster) Opgelet: Om het GRBcad-extract te downloaden moet u zich aanmelden in de Downloadtoepassing. ​​​​​​​

    De gerecupereerde gebouwen plaats je in de laag GRB_achtergrond. Gewijzigde of nieuwe gebouwen moet je uiteraard wel opmeten als de opdrachtgever hierom vraagt.

Vragen in verband met de afwerking op kantoor

  • Voor de opname van het wegennetwerk zijn er drie layers belangrijk:

    • WVB: wegverbinding
    • WKN: wegknoop
    • SNM: straatnaam

    Een wegverbinding (WVB) wordt steeds begrensd door twee wegknopen (WKN). Een wegknoop wordt opgenomen ter hoogte van :

    • Kruising (uitwisseling van verkeer) – WKN01
    • Overgang straatnaam of verharding – WKN02
    • Grens van de skeletzone (GRZ3) – WKN02
    • Einde van een weg – WKN03
    • Minirotonde – WKN04
    • Wegverbinding die aan beiden zijden begrensd is door hetzelfde wegknooppunt wordt met behulp van een extra wegknooppunt opgesplitst - WKN05

    Elk element wegverbinding (WVB) wordt voorzien van een straatnaam op de layer straatnaam (SNM). De tekst straatnaam (SNM) heeft als insertiepunt ‘middle-center’ en wordt opgenomen in hoofdletter. Het insertiepunt is ook gesnapt op het element op de layer wegverbinding (WVB). De tekst op de layer straatnaam (SNM) heeft dezelfde oriëntatie als de oriëntatie van de wegverbinding (WVB).

  • Huisnummers worden verwacht als tekst op de layer HNR.

    Huisnummers worden in een symbool geplaatst wanneer ze niet binnen de contour van een gebouw kunnen geplaatst worden, bijvoorbeeld huisnummers van niet-aanmeetbare doch zichtbare gebouwen worden geplaatst ter hoogte van de oprit naar het gebouw. Het insertiepunt van de tekst valt samen met het insertiepunt van de block HNR01.

    Voorbeeld: Huisnummers zijn correct opgenomen:

    Voorbeeld: Huisnummers zijn niet correct opgenomen:

  • Elk as-builtplan moet een GRZ3-skeletzone bevatten. Deze GRZ3 moet een gesloten veelhoekslijn zijn. Door middel van deze gesloten veelhoekslijn geef je aan dat het gebied dat omsloten wordt door de veelhoekslijn volledig gescreend werd.

    Dat wil zeggen: nieuwe (toegevoegde of gewijzigde) objecten werden opgemeten, overbodige objecten verwijderd en ongewijzigde objecten werden gerecupereerd uit het bestaande GRBcad. Hierbij worden alle objecten in de juiste DXF-layer geplaatst zoals voorgeschreven in de GRB-skeletspecificaties.

    Ongewijzigde objecten die buiten de GRZ3-zone vallen worden opgenomen in de laag GRB_achtergrond.

    Meer uitgebreide informatie over hoe de bestaande wegbaan (WBN1 of WBN2) over te nemen uit het GRB, zie het topic: ‘Hoe ga ik best te werk in geval van een heraanleg van een weg?’.

    Een as-builtplan kan meerdere GRZ3-zones bevatten.

    De GRZ3-skeletzone wordt omgezet in een lokale bijhoudingszone (lbz) op het ogenblik dat het as-builtplan verwerkt wordt door Digitaal Vlaanderen.

  • Ter hoogte van de grens van de karteringszone/skeletzone (GRZ3) wordt de wegbaan afgesloten via een arbitraire rechte lijn, die opgemeten wordt met behulp van twee arbitraire punten die gelegen zijn aan weerszijden van de wegbaan, op de rand van het afgesneden wegsegment.

    De wegbaan (WBN2) wordt virtueel afgesloten ter hoogte van de grens van de skeletzone (GRZ3), ook al indien dit in realiteit niet het geval is. De wegbaan (WBN2) wordt altijd opgenomen als een gesloten veelhoekslijn (closed polyline). Ter hoogte van de GRZ3 stopt bovendien ook de wegverbinding (WVB) en wordt er een wegknoop, schijnknoop (WKN02) opgenomen.

    Voorbeeld:

  • Digitaal Vlaanderen kijkt na of softwareproducten die op de markt beschikbaar zijn en een digitale GRB-skeletcontrole aanbieden, conform zijn met de GRB-skeletbestekken. Zo streven wij ernaar de data al bij de dataproducent GRB-conform te verkrijgen. De bedoeling is dat GRB-skeletmetingen vlotter door onze controles aanvaard worden.

    > Hier vind je een overzicht van softwareproducten die gevalideerd zijn of al in behandeling tot validatie zijn

  • Lever een 3D opmetingsplan aan de opdrachtgever en lever een 2D of 2.5D plan aan Digitaal Vlaanderen voor de digitale controle. Digitaal Vlaanderen controleert nooit 3D plannen. Deze regeling is ook geldig voor het uitvoeren van een ‘Quick Scan’.

Vragen in verband met de levering aan Digitaal Vlaanderen

  • Layers afkomstig uit de GRB-skeletaanvulling detail, een GRB-skeletoptie of eigen layers mogen eveneens aangeleverd worden. Vooraleer Digitaal Vlaanderen over gaat tot de keuring van het as-builtplan, worden de DXF-layers, die geen deel uit maken van de skeletcomponent GRB-basis, weggefilterd. Enkel de DXF-layers uit de GRB-basis worden gecontroleerd en indien mogelijk gerecupereerd om het GRB bij te werken.

    We adviseren echter om zelf een variant van het opmetingsplan aan te maken die enkel de objecten uit de GRB-basis bevat zodat je op voorhand weet wat er zal gecontroleerd worden. Let hierbij wel op dat de detaillering uit de aanvulling Detail wordt meegenomen naar de GRB-basis. Bv in de aanvulling Detail meet je WGl1 en WGL3, maar in de GRB-basis verwachten we WTZ.

  • Bij het leveren van een as-builtplan is het belangrijk dat je als opdrachtgever ook de gegevens van de opdrachtnemer invult en vice versa. Op deze manier zal ook de opdrachtnemer/opdrachtgever automatisch op de hoogte gehouden worden van de uitspraak van de levering.

    Deze beide invulvelden mogen dan ook niet exact dezelfde gegevens bevatten.

    Bijvoorbeeld

    In de volgende stap worden de details van de GRB-skeletspecificaties verder aangevuld, standaard staat de specificatie GRB-basis 1.0.1 of 1.1.0 aangevinkt. Het aanduiden van de juiste specificaties is belangrijk, omdat op basis van deze keuze automatisch de bijhorende set van testen voor de kwaliteitscontrole opstart.

    In deze stap worden ook de type werken aangeduid.

    Als laatste stap in het formulier kan het DXF bestand worden opgeladen met extra info:

Algemene vragen in verband met het kwaliteitsrapport

  • In het nieuwe controlesysteem, dat in gebruik is sinds 1 december 2021, werken we conform ISO- norm 19157.

    Om conform ISO-norm 19157 te werken, werden de kwaliteitsklassen hernoemd. Het keuringsniveau van de verschillende kwaliteitsklassen is hetzelfde gebleven.

      • Ontvangstnazicht wordt opgesplitst in
        • Initiële controle – logische consistentie – formaat consistentie
        • Kritieke controle – volledigheid – te kort
        • Logische consistentie – topologische consistentie
      • De digitale controle wordt hernoemd naar
        • Semi-automatische controle – logische consistentie – topologische consistentie

    In een eerste stap (de initiële en kritieke controle) wordt nagegaan of de levering voldoet voor de verdere uitgebreide controles. Worden er bij deze eerste stappen fouten gevonden, dan zal de controle onmiddellijk stopgezet worden. De levering heeft dan de uitspraak niet-ontvankelijk (=verworpen in het kwaliteitsrapport).

    Herlevering is dan noodzakelijk.

    Zodra er geen fouten meer worden vastgesteld tegen de initiële of kritieke controle wordt de quickscan of as-builtlevering wel verder digitaal gecontroleerd.

    Bij deze semi-automatische controle worden er 2% fouten toegelaten.

  • Sinds 1 december 2021 zijn we gestart met het digitaal controleren via een nieuwe kwaliteitscontroletool.

    Van de digitale controle wordt er sindsdien een read-only kwaliteitsrapport bezorgd. Als er voor een as-built levering ook een terreincontrole wordt uitgevoerd krijg je in bijlage in de mail ook een pdf kwaliteitsrapport met daarin het resultaat van de terreincontrole.

  • Ja, er bestaat de mogelijkheid een foutengeometrie te downloaden in shape formaat. Deze foutengeometrie shape kan rechtsreeks ingeladen worden in Pythagoras, AutoCAD Civil 3D en AutoCAD Map 3D software.

    Voor meer informatie in verband met het correct inladen van de foutengeometrie shapefile in de software zie ook veelgestelde vraag 24.

  • In de link naar het kwaliteitsrapport, dat verkregen wordt na de controle van de aangevraagde levering, staat er bij downloads een te downloaden foutengeometrie bestand.

    Dit is een shapefile bestand die kan ingeladen worden in zowel AutoCadMap, AutoCad Civil3D, Pythagoras en Briscad:

    • In Autocad civil 3D: https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-map-3d/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/How-to-import-SHP-file-with-GIS-data-into-Civil-3D-or-Map-3D.html
    • In Bricscad via spatial manager: https://www.spatialmanager.com/how-to-import-shapefiles-into-bricscad/
    • In de Pythagoras software lukt het ook om shapefiles in te laden via het ‘Import commando’.

    Eenmaal de foutengeometrie.shp ingeladen in, bijvoorbeeld in de AutocadMap 3D omgeving, ziet dit er als volgt uit (rode vlakken):

Vragen over fouten in het kwaliteitsrapport bij verworpen leveringen

Mijn levering is niet-ontvankelijk omwille van fouten in de initiële controle:

  • Er mag enkel een DXF-file aangeleverd worden, geen zip file. Voor meer gedetailleerde informatie in verband met het aanleveren van een bestand in het juiste formaat zie vraag 26.

  • Hoe leveren we het bestand in het juiste formaat aan?

    • Het as-builtplan wordt geleverd als DXF, niet als DWG
    • De versie DXF is versie 2000 (dit is te controleren door het bestand in kladblok te openen, op de achtste regel moet er staan ‘AC1015’ wat verwijst naar AUTOCAD 2000)
    • Het aantal cijfers na de komma moet exact 4 zijn
    • Het bestand wordt aangeleverd in Lambert 72(BEREF2003)

    Neem eventueel contact op met je softwareleveranciers voor een correcte export van je bestand.

    Voorbeeld instellingen via het programma Autocad:

    1. Opslaan als DXF
    1. Instellen cijfers na de komma:
    • op het tabblad ‘Opslaan als’ – klik op ‘Tools’ en vervolgens op ‘Options’
    • Kies het tabblad ‘DXF Options’ en stel het aantal decimalen in op ‘4’
  • Volgens de specificaties GRB-Basis mogen er geen ‘splines’ voorkomen in het DXF-bestand.

    Objecten die slechts uit één lijnstuk, boog of cirkel bestaan worden als ‘line’ of ‘(2D)-polyline’, ‘arc’ (boog) of ‘circle’ (cirkel) (enkel toegelaten op DXF-layer KNW5,KNW11 en KNW14) opgeslagen. Anders worden de lijnsegmenten (‘lines’ en ‘arcs’) gegroepeerd als ‘(2D)-polyline’ (veelhoekslijn).

    Hieronder een illustratie waarbij een WRB (rand van de wegbaan) uit meerdere afzonderlijke bogen bestaat. Dit is foutief, alle aaneensluitende bogen en afzonderlijke lijnen moeten samengevoegd worden in 1 polyline.

    Bij een gekromde ‘polyline’ wordt het ‘arc’ segment getekend a.d.h.v. een ‘bulge’5. Behalve bij een wegverbinding waar het gekromde gedeelte steeds als lijnstuk wordt voorgesteld. Bij wegverbindingen mogen dus GEEN bulges voorkomen.

    > Zie ook specificaties GRB-basis 3.0.0 op pagina 92(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • In de levering moet de GRZ3 een gesloten veelhoekslijn zijn. Als er een niet gesloten polyline aanwezig is op de laag GRZ3 wordt de levering verworpen.

    Hiernaast een illustratie van dit soort foutmelding:

Mijn levering is niet-ontvankelijk omwille van fouten in de kritieke controle:

  • Elk as-builtplan moet een GRZ3-skeletzone bevatten. Deze GRZ3 moet een gesloten polyline zijn. Door middel van deze gesloten polyline geef je aan dat het gebied dat omsloten wordt door de polyline volledig gescreend werd. Zie ook vraag 5 voor meer informatie ivm de GRZ3.

  • Er is in de levering geen GRZ3 aanwezig. Meer informatie over hoe een correcte GRZ3 aan te leveren is terug te vinden bij veelgestelde vraag 5.

  • Het is belangrijk dat er geen kruisende GRZ3 polygonen worden ingetekend.

    Als er in het DXF-plan bovendien zowel een GRZ3 als buitenrand alsook een GRZ3 als binnenrand is ingetekend, is het belangrijk dat deze ingetekend worden in tegengestelde richting tov elkaar.

    Bijvoorbeeld: de buitenste GRZ3 wordt ingetekend in wijzerzin en de binnenste in tegenwijzerzin.

    Als de beide GRZ3 polygonen ingetekend worden in dezelfde karteringsrichting wordt dit beschouwd als 2 afzonderlijke polygonen. Waardoor beide polygonen elkaar dus kruisen. Onderstaande mag dus niet:

  • In het DXF plan kunnen er verschillende ongeldige geometrieën aanwezig zijn. In de verduidelijking bij de fout staat meer informatie in verband met de ongeldige geometrieën. Hieronder in de tabel zie je een volledig overzicht van alle mogelijke verduidelijkingen.

    Mogelijke verduidelijkingen

    Ongeldige geometrie: onbekende reden.

    Ongeldige geometrie: geometrie bevat een geïsoleerd punt.

    Ongeldige geometrie: enkele polygoonsegmenten overlappen.

    Ongeldige geometrie: zelfsnijdende polygoonring.

    Ongeldige geometrie: polylijn degenereert tot een punt.

    Ongeldige geometrie: polygoonring degenereert tot een polylijn.

    Ongeldige geometrie: niet gesloten polygoonring.

    Ongeldige geometrie: ongeldige polygoonring.

    Ongeldige geometrie: ongeldige polygoonringen.

    Ongeldige geometrie: polylijn overlapt zichzelf.

    Ongeldige geometrie: polylijn overlapt polylijn.

    Ongeldige geometrie: ongeldige polygoonring.

    Ongeldige geometrie: ongeldige polylijn.

  • In de specificaties van GRB-basis staat bij de objectencatalogus in de fiche bij elke layer afzonderlijk de geometrie weergegeven.

    Hieronder is een overzicht terug te vinden van alle layers in de specificaties van GRB Basis met de verwachte geometrie.

    DXF-layer

    Beschrijving

    Type

    ANO

    GRB-anomalie

    gesloten veelhoekslijn

    ANT

    GRB-anomalie label oorzaak/thema

    tekst

    BBT

    tekstcode voor spoorbaan en terrein

    tekst

    GBA1

    rand gebouwaanhorigheid type verdieping

    (gesloten) veelhoekslijn

    GBA2

    rand gebouwaanhorigheid type afdak

    (gesloten) veelhoekslijn

    GBA3

    rand gebouwaanhorigheid type loopbrug

    (gesloten) veelhoekslijn

    GBA4

    rand gebouwaanhorigheid type trap

    (gesloten) veelhoekslijn

    GBA5

    rand gebouwaanhorigheid type zichtbare onderkeldering

    (gesloten) veelhoekslijn

    GBA6

    rand gebouwaanhorigheid type ingezonken garagetoegang

    (gesloten) veelhoekslijn

    GBA11

    rand gebouwaanhorigheid type verheven garagetoegang

    (gesloten) veelhoekslijn

    GRZ3

    skeletzone

    gesloten veelhoekslijn

    GVL1

    terrestrisch gemeten gevel

    veelhoekslijn

    GVL6

    constructiegevel

    veelhoekslijn

    GVL7

    niet-duurzame gemene gevel

    veelhoekslijn

    GVL9

    fictieve gevel

    veelhoekslijn

    GVL10

    terrestrisch gemeten gevelstuk

    veelhoekslijn

    HNR

    huisnummer

    tekst met insertiepunt

    HOT

    hoogte

    tekst met insertiepunt

    KNW1

    overbrugging

    gesloten veelhoekslijn

    KNW2

    waterbouwkundige constructie

    gesloten veelhoekslijn

    KNW3

    cultuurhistorisch monument

    gesloten veelhoekslijn

    KNW4

    hoogspanningsmast / TV-mast

    gesloten veelhoekslijn

    KNW5

    pijler

    gesloten veelhoekslijn of cirkel

    KNW6

    rooster

    gesloten veelhoekslijn

    KNW7

    schoorsteen

    gesloten veelhoekslijn

    KNW8

    koeltoren

    gesloten veelhoekslijn

    KNW9

    silo, opslagtank

    gesloten veelhoekslijn

    KNW10

    cabine

    gesloten veelhoekslijn

    KNW11

    watertoren

    gesloten veelhoekslijn of cirkel

    KNW12

    tunnelmond

    gesloten veelhoekslijn

    KNW13

    chemische installatie

    gesloten veelhoekslijn

    KNW14

    nutspaal type windturbine

    gesloten veelhoekslijn of cirkel

    KNW22

    golfbreker (strandhoofd/lage havendam)

    gesloten veelhoekslijn

    KNW23

    havendam

    gesloten veelhoekslijn

    KNW24

    staketsel

    gesloten veelhoekslijn

    PRP1

    zichtbare grenspaal

    symbool met insertiepunt

    SBN

    rand van de spoorbaan

    gesloten veelhoekslijn

    SNM

    straatnaam

    tekst met insertiepunt

    TRN

    rand van het terrein

    gesloten veelhoekslijn

    WBN1

    wegbaan kruispuntzone

    gesloten veelhoekslijn

    WBN2

    wegbaan wegsegment

    gesloten veelhoekslijn

    WCZ

    grens circulatiezone zwakke weggebruikers

    veelhoekslijn

    WGA1

    bushok

    gesloten veelhoekslijn

    WGA3

    overdekte fietsstalling

    gesloten veelhoekslijn

    WGA5

    bergplaats

    gesloten veelhoekslijn

    WGR

    gracht

    veelhoekslijn

    WKN

    wegknoop: echte knoop

    symbool met insertiepunt

    WKN

    wegknoop: schijnknoop

    symbool met insertiepunt

    WKN

    wegknoop: eindknoop

    symbool met insertiepunt

    WKN

    wegknoop: mini-rotonde

    symbool met insertiepunt

    WKN

    wegknoop: keerlusknoop

    symbool met insertiepunt

    WLI1

    verhoogde boordsteen / kantsteen

    veelhoekslijn

    WLI2

    muur / stootband

    veelhoekslijn

    WLI3

    vangrail

    veelhoekslijn

    WLI9

    niet-afgeboorde verhoging

    veelhoekslijn

    WOZ

    grens onverharde zone

    veelhoekslijn

    WPI1

    paal

    symbool met insertiepunt

    WPI3

    meerpaal

    symbool met insertiepunt

    WPI4

    bovengrondse brandkraan

    symbool met insertiepunt

    WPI5

    grenspaal

    symbool met insertiepunt

    WRB

    rand van de rijbaan

    veelhoekslijn

    WRI1

    zichtbaar cirkelvormig putdeksel

    symbool met insertiepunt

    WRI2

    zichtbaar vierkant putdeksel

    symbool met insertiepunt

    WRL

    spoorrail

    veelhoekslijn

    WTI1

    verhoogde verkeersdrempel

    veelhoekslijn

    WTI2

    verlaging in de verharde wegbaan

    veelhoekslijn

    WTZ

    rand van de watergang

    (gesloten) veelhoekslijn

    WVB

    wegverbinding

    lijnelementen (geen bulges)

    ZPT

    opmetingshoogtepunt

    punt

  • De geometrie van een KNW moet gelijk zijn aan een gesloten polyline. Een KNW mag dus geen punt zijn en geen gewone polyline.

    Afhankelijk van de tekensoftware kan het zijn dat als je een gesloten polyline intekent, deze enkel visueel gesloten is. Een polyline is echter pas gesloten als deze zowel visueel als grafisch gesloten is.

    In AutoCad kan je als volgt gaan nakijken of de polyline wel degelijk ook grafisch gesloten is. Als je het object aanklikt moet je in de tabel bij properties, Misc, closed = yes staan. Er mag hier niet ‘no’ staan.

  • De geometrie van de GRZ3 moet een gesloten veelhoekslijn zijn. Bij deze foutmelding zijn er ook punten aanwezig in de dxf op de laag GRZ3.

    Een volledig overzicht van welke geometrieën toegelaten zijn volgens de GRB-Basis specificaties per layer, zie ook veelgestelde vraag 32.

  • Bij een as-builtplan wordt de gekromde ‘polyline’ als een ‘arc’ segment getekend a.d.h.v. een ‘bulge’.

    Een uitzondering hierop wordt gemaakt bij het tekenen van een wegverbinding (WVB). Bij een wegverbinding wordt het gekromde gedeelte namelijk steeds als lijnstuk voorgesteld.

    Er mogen dus geen bulges voorkomen bij wegverbindingen (WVB).

Mijn levering is niet-ontvankelijk omwille van een fout in de automatische controle:

  • Beide bovenstaande foutmeldingen zijn een verwijzing naar het opladen van een as-built of quickscan plan tegen de foutieve specificaties.

    Het is bij het aanleveren van een plan via het webformulier belangrijk de juiste specificaties te selecteren tegen welke het plan is opgemeten.

    Belangrijkste verschillen tussen specificaties 1.x.x of 2.0.0 zijn:

    • Steekkaarten GRT, GRA en WBN vervangen door de nieuwe steekkaarten ANO,ANT, WBN1 en WBN2.
    • Nieuwe steekkaart KNW14 (nutspaal type windturbine)

Mijn levering is afgekeurd omwille van teveel fouten (>2%) in de semi-automatische controle:

  • Hieronder in de tabel zijn alle puntvormige objecten uit de GRB-basis specificaties opgenomen met daarbij ook de correcte naamgeving van de block. In een as-builtplan moet elk puntvormig object (behalve op de DXF-layer ZPT) worden voorgesteld aan de hand van een symbool (‘block’) en mogen dus niet als een punt worden gekarteerd.

    DXF-layer

    Beschrijving

    DXF block

    HNR

    huisnummer

    HNR01

    HNR

    huisnummer

    HNR02

    PRP1

    zichtbare grenspaal

    PRP101

    WKN

    wegknoop: echte knoop

    WKN01

    WKN

    wegknoop: schijnknoop

    WKN02

    WKN

    wegknoop: eindknoop

    WKN03

    WKN

    wegknoop: mini-rotonde

    WKN04

    WKN

    wegknoop: keerlusknoop

    WKN05

    WPI1

    paal

    WPI101

    WPI3

    meerpaal

    WPI301

    WPI4

    bovengrondse brandkraan

    WPI401

    WPI5

    grenspaal

    WPI501

    WRI1

    zichtbaar cirkelvormig putdeksel

    WRI101

    WRI2

    zichtbaar vierkant putdeksel

    WRI201

  • Deze foutmelding duid aan dat er slechts aan 1 uiteinde van de WVB een WKN gekarteerd is. Een WVB moet echter steeds aan beide uiteinden afgesloten worden door een WKN (aan de rand van de levering met een WKN02).

    Opgelet ter hoogte van de WKN moet ook steeds de WVB worden opgesplitst.

    Zie ook onderstaand voorbeeld ter illustratie:

  • De insert van de block WKN is niet gesnapt op het eindpunt van een wegverbinding (WVB). Om de fout op te lossen moet de block WKN verplaatst worden naar het begin- of eindpunt van de wegverbinding (WVB).

  • Er vallen elementen buiten de skeletzone (GRZ3). Om deze fout op te lossen teken je de skeletzone (GRZ3) zo in dat alle elementen (minimaal deze op layers uit de skeletcomponent GRB-basis) volledig binnen de skeletzone (GRZ3) vallen.

    Meer uitgebreide informatie over hoe de opdrachtzone zo goed mogelijk af te bakenen, zie veel gestelde vraag nummer 5.

  • Ieder putdeksel (WRI1 of WRI2) wordt voorzien van een teksthoogte (HOT). De teksthoogte van een putdeksel is de TAW-waarde uitgedrukt in meter (tussen -10m en +300m) met een precisie van 1cm.
    Als decimaalteken voor de tekstinhoud moet een punt gebruikt worden in plaats van een komma.

    Het insertiepunt van de teksthoogte moet ‘middle center’ zijn en beide insertiepunten van zowel het symbool (WRI10x of WRI20x) als de tekst moeten exact gelijk vallen. Het insertiepunt wordt gesnapt op het element op de layer WRI.

  • Op elk element op de layer wegverbinding (WVB) moet exact één element op de layer straatnaam (SNM) staan. Wanneer er in het plan bijvoorbeeld 4 elementen op de layer wegverbinding (WVB) voorkomen moeten er ook 4 elementen op de layer straatnaam (SNM) voorkomen. De tekst straatnaam (SNM) heeft als insertiepunt ‘middle-center’ en wordt opgenomen in hoofdletter. Het insertiepunt is ook gesnapt op het element op de layer wegverbinding (WVB). De tekst op de layer straatnaam (SNM) heeft dezelfde oriëntatie als de oriëntatie van de wegverbinding (WVB).

    Voorbeeld opname straatnaam op wegverbinding:

  • De straatnaam (SNM) wordt geplaatst op de wegverbinding (WVB) en heeft dezelfde oriëntatie als de wegverbinding (WVB). Het insertiepunt van de tekst straatnaam (SNM) moet op de wegverbinding (WVB) gesnapt worden.

  • Een overbrugging (KNW1) of een tunnelmond (KNW12) moeten steeds topologisch aansluiten op de wegbaan (WBN1 of WBN2) of spoorbaan (SBN).

    De wegbaan (WBN1 of WBN2) sluit aan op een overbrugging (KNW1) ter hoogte van de uitzettingsvoeg of de zijrand van de brug.

    Enkele illustrerende voorbeelden zijn hieronder terug te vinden en in de GRB-skeletobjectencatalogus.(opent in nieuw venster)

    Een tunnelmond (KNW12) is een zichtbare constructie uit duurzame materialen grenzend aan de wegbaan (WBN1 of WBN2).

    Een voorbeeld ter illustratie is hieronder terug te vinden.

  • In de specificaties GRB-basis is gespecificeerd welke layers digitaal moeten aansluiten op elkaar als deze elementen ook op het terrein aansluiten. Dit is een controle op under- of overshoots. Een fout komt voor indien de afstand van een vertex van een element tot een ander element tussen 0 en 1.5cm bedraagt. Deze richtlijnen zijn opgenomen in tabel 11: interactie “sluit aan op” in de technische specificaties GRB-basis (pagina 89).

    Voorbeeld: Waar 2 lijnen samenkomen moeten deze exact op elkaar aansluiten.

  • In de specificaties GRB-basis is gespecificeerd welke layers niet mogen kruisen met elkaar. Deze richtlijnen zijn opgenomen in Tabel 10: interactie “kan niet kruisen met” in de technische specificaties GRB-basis (pagina 88). Bijvoorbeeld :Een element op de layer ‘terrestrisch gemeten gevel’ (GVL1) kan niet kruisen met een element op de layer ‘rand van de watergang’ (WTZ).

  • De grens onverharde zone (=WOZ) is de grenslijn van een zone waarbinnen geen verharding aanwezig is. Deze zone moet volledig afgesloten zijn, d.w.z. de grenslijnen moeten aansluiten op andere bestaande grenslijnen grens circulatiezone voor zwakke weggebruikers (WCZ), rand van de rijbaan (WRB), grens onverharde zone (WOZ) of wegbaan (WBN1 of WBN2). Deze zone bevindt zich uitsluitend aan de buitenzijde van de wegbaan (WBN1 of WBN2) en kan dus nooit geïsoleerd voorkomen binnenin de wegbaan (WBN1 of WBN2) (bijvoorbeeld: plantvak, onverharde rotonde, …).

    Deze elementen sluiten op het terrein niet noodzakelijk aan, maar dienen echter wel in het bestand digitaal op elkaar aan te sluiten.

    Enkele extra illustrerende foto’s zijn hieronder terug te vinden en in de GRB-skeletobjectencatalogus.(opent in nieuw venster)

  • Er is een lijn geleverd met dubbele vertexen. Dit zijn vertexen die exact op elkaar liggen. Bijvoorbeeld:

    Deze fout wordt opgelost door in dit geval vertex 7 te verwijderen.

  • Waar 2 elementen op dezelfde layer samenkomen in een punt moeten deze worden samengevoegd tot 1 element.

    Voorbeeld 2 lijnen op layer WRB:

  • Een polyline mag zichzelf niet geheel of gedeeltelijk overlappen.

  • Het is belangrijk dat in het DXF bestand het aantal cijfers na de komma exact 4 is. Je kan dit instellen in Autocad als volgt:

    1. Opslaan als DXF
    1. Instellen cijfers na de komma:
    • op het tabblad ‘Opslaan als’ – klik op ‘Tools’ en vervolgens op ‘Options’
    • Kies het tabblad ‘DXF Options’ en stel het aantal decimalen in op ‘4’

In het kwaliteitsrapport van mijn levering staan er enkele opmerkingen meegegeven:

  • De werkelijk te controleren objecten die zijn ingemeten moeten volledig en correct omsloten worden in 1 of meerdere GRZ3 contouren. Deze GRZ3 contour mag niet te ruim ingetekend zijn en moet de opdrachtzone zo nauw mogelijk omsluiten.

    Voor meer uitgebreide informatie over hoe de opdrachtzone zo goed mogelijk af vraag 5.

  • De wegbaan (WBN1 of WBN2) wordt opgedeeld in arbitrair afgebakende wegbaanelementen.

    Er zijn twee types van wegbaanelementen:

    • Een kruispuntzone (WBN1) komt overeen met een kruispunt
    • Een wegsegment (WBN2) komt overeen met een wegvak

    Ter hoogte van de overgang kruispuntzone/wegsegment worden de grens circulatiezone zwakke weggebruikers (WCZ), grens onverharde zone (WOZ), rand van de rijbaan (WRB), wegbaan (WBN1 of WBN2), longitudinale weginrichting (WLIx),… niet digitaal opgesplitst ter hoogte van de overgang kruispuntzone/wegsegment.

  • Enkele tips om bovenstaande te vermijden:

    • Bij de opmaak van uw as-builtplan, gebruik onze “Template GRB-basis2.0.0..DXF” die de juiste lagen en symbolen bevat volgende de GRB-skeletspecificaties GRB-basis2.0.0. Deze DXF-template kan u downloaden op deze webpagina.
    • Zorg dat er in uw DXF geen verwijzingen of linken staan naar achtergrondtekeningen, databanken of lokale data naar uw desktop/server.