Gedaan met laden. U bevindt zich op: Longitudinale weginrichting (Wli) Objectenhandboek Basiskaart Vlaanderen (GRB)

Longitudinale weginrichting (Wli)

Definitie

Een longitudinaal weginrichtingselement (Wli) is een vast inrichtingselement binnen de wegbaan, met als doel de verkeersstromen in gescheiden stroken te leiden. Deze inrichtingselementen zijn overwegend parallel aan de lengteas van de wegbaan georiënteerd.

Belangrijkste kenmerken

  • Opname van longitudinale inrichtingselementen (Wli):
    • longitudinale inrichtingselementen (Wli) worden enkel opgenomen als ze:
      • één van de volgende morfologische elementen bevatten:
        • een verhoogde boordsteen of kantsteen voor 90% van de totale lengte van de inrichting. Alle verhoogde boordstenen (niet opgenomen als grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz)) en verhoogde kantstenen gelegen binnen de wegbaan (Wbn) worden opgenomen, behalve deze die een verharde oprit of verharde toegang tot een privaat domein afbakenen
        • een vangrail
        • een niet-afgeboorde verhoging (*) die ofwel
          • overeenstemt met een verhoogd voet- en/of fietspad enerzijds of midden- en/of tussenberm anderzijds
          • op minder dan 50cm van de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz) of rand van de rijbaan (Wrb) voorkomt
        • een muur of stootband die niet als (*) werd opgenomen inclusief
          • een keermuur
          • een kopmuur
          • een palissade die hoger dan 50cm boven het maaiveld reikt
      • geen onderdeel vormen en duidelijk te scheiden zijn van:
        • de begrenzing van de wegbaan (Wbn)
        • de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz) en rand rijbaan (Wrb) (enkel voor boord- en/of kantstenen en niet-afgeboorde verhoging)
    • de longitudinale inrichting (Wli) wordt steeds aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten.
    • verschillen in kleur, bestrating of horizontale wegsignalisatie worden niet als longitudinaal inrichtingselement (Wli) beschouwd.
    • de afgeboorde inrichting van een centrale inrichting (rond punt, vluchtheuvel,…) behoort normaliter bij de longitudinale weginrichting (Wli).
  • Afstemming tussen de verschillende types en met andere entiteiten:
    • een longitudinaal inrichtingselement (Wli) type ‘muur/stootband’ of ‘vangrail’ kan geheel of gedeeltelijk samenvallen met de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz), rand van de rijbaan (Wrb) of de grens onverharde zone (Woz).
    • een longitudinaal inrichtingselement (Wli) type ‘verhoogde boord- of kantsteen’ kan geheel of gedeeltelijk samenvallen met de grens onverharde zone (Woz).
    • de verschillende types van longitudinale inrichtingselementen (Wli), met uitzondering van het type ‘vangrail’ zijn wederzijds exclusief.
    • binnen eenzelfde wegsegment of kruispuntzone van de wegbaan (Wbn) worden gelijksoortige en aansluitende terreinobjecten samengevoegd tot één exemplaar. Een exemplaar wordt gesplitst in 2 of meerdere exemplaren bij de overgang naar een ander wegsegment of kruispuntzone.

Bedekking: binnen de wegbaan (Wbn)

Geometrie

Lijn

Deel van GRB-skelet?

De vier types van de entiteit Longitudinale weginrichting (Wli) maken deel uit van de GRB-skeletspecificaties. Kijk voor meer informatie bij de betreffende types. Let op, minimale verschillen tussen de GRB-skeletspecificaties en GRB-specificaties zijn mogelijk.

Voorbeeld

De boordsteen aan de buitenzijde van de wegbaan (Wbn) vormt de scheiding tussen sneller wegverkeer en tragere weggebruikers en wordt bijgevolg opgenomen als wegopdelingselement (Wgo) van het type ‘grens circulatiezone zwakke weggebruikers’ (Wcz, paarse lijn in foto). De boordsteen aan de middenberm wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, groene lijn) van het type ‘verhoogde boord- of kantsteen’. De stootband in de middenberm wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, blauwe lijn) van het type ‘muur, stootband’. De stootband wordt steeds aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten. Gezien de verkeersstroom hier aan beide zijde van de stootband plaatsvindt, worden beide randen van de stootband gekarteerd. De vangrail wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, gele lijn) van het type ‘vangrail’. Een vangrail wordt aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten.

Attributen GRBgis-product

OBJECTIDENTIFICATOR
CodeOIDN
Definitieobjectidentificator
DatatypeGetal (15,0)
VERSIE IDENTIFICATOR
CodeUIDN
Definitieidentificator van de
verschijningsvorm
DatatypeGetal (15,0)
VERSIE
CodeVERSIE
Definitiegeeft de versie van het object aan
DatatypeGetal (4,0)
BEGINDATUM
CodeBEGINDATUM
Definitiedatum waarop het object werd
ingevoerd in de GRB-beheerdatabank
DatatypeDatum
VERSIEDATUM
CodeVERSDATUM
Definitiedatum waarop voor het object
een nieuwe versie werd ingevoerd
in de GRB-beheerdatabank
DatatypeDatum
TYPE
CodeTYPE
Definitietype weginrichtingselement
DatatypeGetal (4,0)
Domein
1: verhoogde boord- of kantsteen
2: muur
stootband
3: vangrail
9: niet-afgeboorde verhoging
LABEL TYPE
CodeLBLTYPE
Definitiebeknopte omschrijving type
weginrichtingselement
DatatypeTekst (32)
OPNAMEDATUM
CodeOPNDATUM
Definitiedatum van oplevering
DatatypeDatum
BEGIN INVENTARISATIE-
OPDRACHT
CodeBGNINV
Definitietype inventarisatieopdracht waardoor
het object of een versie van het object
werd geïnitialiseerd of geüpdatet
in de GRB-beheerdatabank
DatatypeGetal (4,0)
Domein
-9: niet van toepassing
-8: niet gekend
1: GRB aanmaak
2: GRB skeletmeting
3: terreinupdate
4: bijhouding binnengebieden
5: kadastralisatie
6: globale terreinupdate
7: as built
8: lokale bijhouding terrein
9: correcties
10: lokale bijhouding adp
11: adpupdate
12: tertiaire kadastralisatie
13: aanmaak uniek percelenplan
14: update spoorrails trein
15: anomaliebeheer
16: bijhouding managed service
17: synchronisatie basisregisters
LABEL BEGIN
INVENTARISATIEOPDRACHT
CodeLBLBGNINV
Definitiebeknopte omschrijving
begin inventarisatieopdracht
DatatypeTekst (32)
LENGTE OMTREKLIJN
CodeLENGTE
Definitielengte in m van de lijngeometrie
DatatypeGetal (15,2)
GEOMETRIE
CodeGeometrie
DefinitieGeometrie van GRB -
Wli - longitudinale weginrichting
DatatypeGM_Curve