Longitudinale weginrichting (Wli)
Definitie
Een longitudinaal weginrichtingselement (Wli) is een vast inrichtingselement binnen de wegbaan, met als doel de verkeersstromen in gescheiden stroken te leiden. Deze inrichtingselementen zijn overwegend parallel aan de lengteas van de wegbaan georiënteerd.
Belangrijkste kenmerken
- Opname van longitudinale inrichtingselementen (Wli):
- longitudinale inrichtingselementen (Wli) worden enkel opgenomen als ze:
- één van de volgende morfologische elementen bevatten:
- een verhoogde boordsteen of kantsteen voor 90% van de totale lengte van de inrichting. Alle verhoogde boordstenen (niet opgenomen als grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz)) en verhoogde kantstenen gelegen binnen de wegbaan (Wbn) worden opgenomen, behalve deze die een verharde oprit of verharde toegang tot een privaat domein afbakenen
- een vangrail
- een niet-afgeboorde verhoging (*) die ofwel
- overeenstemt met een verhoogd voet- en/of fietspad enerzijds of midden- en/of tussenberm anderzijds
- op minder dan 50cm van de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz) of rand van de rijbaan (Wrb) voorkomt
- een muur of stootband die niet als (*) werd opgenomen inclusief
- een keermuur
- een kopmuur
- een palissade die hoger dan 50cm boven het maaiveld reikt
- geen onderdeel vormen en duidelijk te scheiden zijn van:
- de begrenzing van de wegbaan (Wbn)
- de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz) en rand rijbaan (Wrb) (enkel voor boord- en/of kantstenen en niet-afgeboorde verhoging)
- één van de volgende morfologische elementen bevatten:
- de longitudinale inrichting (Wli) wordt steeds aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten.
- verschillen in kleur, bestrating of horizontale wegsignalisatie worden niet als longitudinaal inrichtingselement (Wli) beschouwd.
- de afgeboorde inrichting van een centrale inrichting (rond punt, vluchtheuvel,…) behoort normaliter bij de longitudinale weginrichting (Wli).
- longitudinale inrichtingselementen (Wli) worden enkel opgenomen als ze:
- Afstemming tussen de verschillende types en met andere entiteiten:
- een longitudinaal inrichtingselement (Wli) type ‘muur/stootband’ of ‘vangrail’ kan geheel of gedeeltelijk samenvallen met de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz), rand van de rijbaan (Wrb) of de grens onverharde zone (Woz).
- een longitudinaal inrichtingselement (Wli) type ‘verhoogde boord- of kantsteen’ kan geheel of gedeeltelijk samenvallen met de grens onverharde zone (Woz).
- de verschillende types van longitudinale inrichtingselementen (Wli), met uitzondering van het type ‘vangrail’ zijn wederzijds exclusief.
- binnen eenzelfde wegsegment of kruispuntzone van de wegbaan (Wbn) worden gelijksoortige en aansluitende terreinobjecten samengevoegd tot één exemplaar. Een exemplaar wordt gesplitst in 2 of meerdere exemplaren bij de overgang naar een ander wegsegment of kruispuntzone.
Bedekking: binnen de wegbaan (Wbn)
Geometrie
Lijn
Deel van GRB-skelet?
De vier types van de entiteit Longitudinale weginrichting (Wli) maken deel uit van de GRB-skeletspecificaties. Kijk voor meer informatie bij de betreffende types. Let op, minimale verschillen tussen de GRB-skeletspecificaties en GRB-specificaties zijn mogelijk.
Voorbeeld
De boordsteen aan de buitenzijde van de wegbaan (Wbn) vormt de scheiding tussen sneller wegverkeer en tragere weggebruikers en wordt bijgevolg opgenomen als wegopdelingselement (Wgo) van het type ‘grens circulatiezone zwakke weggebruikers’ (Wcz, paarse lijn in foto). De boordsteen aan de middenberm wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, groene lijn) van het type ‘verhoogde boord- of kantsteen’. De stootband in de middenberm wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, blauwe lijn) van het type ‘muur, stootband’. De stootband wordt steeds aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten. Gezien de verkeersstroom hier aan beide zijde van de stootband plaatsvindt, worden beide randen van de stootband gekarteerd. De vangrail wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, gele lijn) van het type ‘vangrail’. Een vangrail wordt aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten.
Deze entiteit in Geopunt
Attributen GRBgis-product
OBJECTIDENTIFICATOR | |
Code | OIDN |
Definitie | objectidentificator |
Datatype | Getal (15,0) |
VERSIE IDENTIFICATOR | |
Code | UIDN |
Definitie | identificator van de verschijningsvorm |
Datatype | Getal (15,0) |
VERSIE | |
Code | VERSIE |
Definitie | geeft de versie van het object aan |
Datatype | Getal (4,0) |
BEGINDATUM | |
Code | BEGINDATUM |
Definitie | datum waarop het object werd ingevoerd in de GRB-beheerdatabank |
Datatype | Datum |
VERSIEDATUM | |
Code | VERSDATUM |
Definitie | datum waarop voor het object een nieuwe versie werd ingevoerd in de GRB-beheerdatabank |
Datatype | Datum |
TYPE | |
Code | TYPE |
Definitie | type weginrichtingselement |
Datatype | Getal (4,0) |
Domein | 1: verhoogde boord- of kantsteen 2: muur stootband 3: vangrail 9: niet-afgeboorde verhoging |
LABEL TYPE | |
Code | LBLTYPE |
Definitie | beknopte omschrijving type weginrichtingselement |
Datatype | Tekst (32) |
OPNAMEDATUM | |
Code | OPNDATUM |
Definitie | datum van oplevering |
Datatype | Datum |
BEGIN INVENTARISATIE- | |
Code | BGNINV |
Definitie | type inventarisatieopdracht waardoor het object of een versie van het object werd geïnitialiseerd of geüpdatet in de GRB-beheerdatabank |
Datatype | Getal (4,0) |
Domein | -9: niet van toepassing -8: niet gekend 1: GRB aanmaak 2: GRB skeletmeting 3: terreinupdate 4: bijhouding binnengebieden 5: kadastralisatie 6: globale terreinupdate 7: as built 8: lokale bijhouding terrein 9: correcties 10: lokale bijhouding adp 11: adpupdate 12: tertiaire kadastralisatie 13: aanmaak uniek percelenplan 14: update spoorrails trein 15: anomaliebeheer 16: bijhouding managed service 17: synchronisatie basisregisters |
LABEL BEGIN | |
Code | LBLBGNINV |
Definitie | beknopte omschrijving begin inventarisatieopdracht |
Datatype | Tekst (32) |
LENGTE OMTREKLIJN | |
Code | LENGTE |
Definitie | lengte in m van de lijngeometrie |
Datatype | Getal (15,2) |
GEOMETRIE | |
Code | Geometrie |
Definitie | Geometrie van GRB - Wli - longitudinale weginrichting |
Datatype | GM_Curve |