Gedaan met laden. U bevindt zich op: Nieuwe functionaliteiten voor Mijn Burgerprofiel en het Verenigingsloket: ontdek de roadmap Digitaal Vlaanderen

Nieuwe functionaliteiten voor Mijn Burgerprofiel en het Verenigingsloket: ontdek de roadmap

Nieuwsbericht
27 augustus 2024

Digitaal Vlaanderen plant eind 2024 en begin 2025 een reeks nieuwe functionaliteiten voor Mijn Burgerprofiel en Verenigingsloket. Deze verbeteringen zullen onze platformen nog gebruiksvriendelijker en toekomstbestendiger maken. Zo bouwen we verder aan een inclusieve en efficiënte dienstverlening voor alle burgers. 

De nieuwe functionaliteiten zijn deels een voortzetting van lopende initiatieven met partners, zoals de Stad Gent, en deels geheel nieuw, gebaseerd op de directe behoeften en verzoeken van onze partners en gebruikers.

Hieronder vindt u de roadmap met de functionaliteiten die we de komende maanden geleidelijk aan zullen toevoegen:

Q3 2024

  • Push-notificaties - nieuwe functionaliteit

    Deze meldingen op de smartphone zijn een uitbreiding van de al bestaande notificatiebouwsteen. Burgers kunnen in de apps voortaan aanvinken of ze meldingen al dan niet via push-notificatie willen ontvangen.

Q4 2024

  • Afvalkalender - nieuwe functionaliteit
    Eindgebruikers kunnen de ophaling van elke afvalfractie voor een specifiek adres consulteren, en aanduiden of ze een melding (een push-notificatie) wensen te ontvangen als herinnering, of bij een wijziging van de ophaalmomenten.

  • Afsprakenmodule - nieuwe functionaliteit
    Burgers kunnen een afspraak maken met de overheidsdienst die ze op dat moment aan het consulteren zijn

Q1 2025

  • Add-ons - nieuwe functionaliteit
    Add-ons maken het eenvoudiger om specifieke lokale functionaliteiten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker in een digitaal loket. De lokale dienstverlener kan de betrokken applicatie/functionaliteit met beperkte inspanning aanpassen, zodat deze vlot geïntegreerd wordt in bv. de gemeenteapp.

  • Meldingen - nieuwe functionaliteit
    Gestandaardiseerde, intuïtieve gebruikersinterface om een melding te maken die dan wordt doorgestuurd naar de bevoegde lokale of centrale overheidsinstantie.

  • Meertaligheid van header en footer - betere gebruikerservaring
    In navolging van de taalwetgeving in faciliteitengemeenten, en ook om anderstalige doelgroepen van bepaalde Vlaamse entiteiten inclusief aan te kunnen spreken, kunnen de header en footer meertalig ingeregeld worden, in overeenstemming met de betrokken overheidsdienst.

Q2 2025

  • Sessie blijft langer actief: minder frequent aanmelden - betere gebruikerservaring
    Een sessie in een digitaal loket verloopt momenteel na 20 minuten. Met andere woorden, na 20 minuten moet een gebruiker opnieuw aanmelden via Itsme, authenticator app of SMS-codes. Om het opnieuw aanmelden te vergemakkelijken (bv. via pincode of biometrische gegevens), zonder te compromitteren op veiligheid, werken we aan een oplossing – net zoals dit ook voor bankapps werkt. Hiervoor zal de gebruiker, vanzelfsprekend, toestemming moeten geven.

  • Meertaligheid in digitale loketten - betere gebruikerservaring
    Specifieke dienstverlening zal meertalig beschikbaar zijn (bv. Dienstencheques en het Vastgoedinformatieplatform).

Meer informatie