Na kiesbrief en geboorteaangifte binnenkort ook afvalkalender en dienstencheques op Mijn Burgerprofiel
Het aantal beschikbare overheidsdiensten in Mijn Burgerprofiel groeit met de dag. En met deze diensten, ook het succes van dit online dienstenplatform. Het ultieme doel is om alle digitale diensten van de Vlaamse en lokale overheden voor de burger hierin beschikbaar te stellen en dit op de meest toegankelijke wijze, in de taal van de burger. Zo heeft de burger de overheid steeds binnen handbereik, waar en wanneer hij wil.
Dit jaar voegen we aan de bestaande functionaliteiten ook nog het raadplegen van de lokale afvalkalender toe. Daarnaast wordt Mijn Burgerprofiel volgend jaar ook het platform om de nieuwe dienstencheques te bestellen en prestaties op te volgen. Zo wordt Mijn Burgerprofiel steeds meer het centrale loket voor alle Vlamingen.
Om de Europese eIDAS verordening om te zetten werkt de federale overheid aan een nieuw platform waarbij officiële identiteitsdocumenten via een digitale wallet beschikbaar worden voor burgers. Digitaal Vlaanderen en BOSA gaan hierrond een samenwerking starten om de digitale wallet en Mijn Burgerprofiel maximaal te versterken. Zo maken we het eenvoudiger voor aansluitende besturen (Vlaamse en lokale overheden) én maken we het eenvoudiger voor burgers: zoveel mogelijk overheidszaken kunnen regelen via één loket.
Mijn Burgerprofiel bereikt bijna alle Vlamingen
Mijn Burgerprofiel is niet meer weg te denken uit het leven van de Vlamingen. Maandelijks melden gemiddeld 2,6 miljoen Vlamingen aan en dat aantal blijft groeien. Elke maand downloaden meer dan 30,000 Vlamingen de app van Mijn Burgerprofiel, of de versie van een lokale gemeente. Bijgaand kaartje toont het bereik van Mijn Burgerprofiel: alle onderstaande lokale besturen in het geel (261!) linken al door naar Mijn Burgerprofiel, of hebben zelfs hun volledige dienstverlening in de gemeenteapp van Mijn Burgerprofiel geïntegreerd.
Online geboorteaangifte
Digitale dienstverlening moet in de eerste plaats ontzorgen. Als kersvers ouder heb je in de hectiek van de eerste dagen met je nieuwe kroost nu al één stop minder. Via de nieuwe functie in Mijn Burgerprofiel kan je de geboorte van je pasgeboren kindje digitaal aangeven. Dit kan nu al in Mechelen en Houthalen-Helchteren. Binnenkort zal deze functie beschikbaar zijn bij de 37 deelnemende besturen van het project ‘Burgerloket’ van Gemeente-zonder-Gemeentehuis. De lijst van deze gemeenten vind je hier. Andere geïnteresseerde lokale besturen zullen nadien kunnen instappen.
Vrije tijd en werken
Digitale dienstverlening gaat ook over nabijheid. Onder ‘Sport in uw buurt’ en ‘Jobs in uw buurt’ vind je snel terug waar je dicht bij je officiële woonplaats kan sporten en werken .
Uitnodiging autokeuring
Digitale dienstverlening betekent steeds ook comfort. Met een herinnering voor de autokeuring en de mogelijkheid om een afspraak in te plannen, tonen we dat we ook oog hebben voor kleine, praktische zaken die op regelmatige basis je kostbare tijd innemen.
Mijn Burgerprofiel als centraal meldpunt
Meer dan 20.000 verschillende meldingen verlopen al via het platform. Ons doel is om je als burger één plek te bieden waar je elke melding in zo weinig mogelijk stappen kan doen, waar en wanneer jij dat wil. Wij zorgen er dan wel voor dat de juiste dienst de melding ontvangt.
Afvalkalender en dienstencheques
Digitale dienstverlening is relevant en up-to-date. Deze twee veelgebruikte diensten voegen we toe aan Mijn Burgerprofiel. De afvalkalender zal je dit jaar nog in Mijn burgerprofiel terugvinden. In 2025 zal je ook in Mijn Burgerprofiel dienstencheques kunnen bestellen, of het saldo consulteren.
Meer informatie
- Koppelen met Mijn Burgerprofiel als Vlaamse overheidsdienst.
- Lokale besturen die een how-to-video willen delen met hun burgers kunnen de video’s downloaden op de website van Mijn Burgerprofiel onder Beeldmateriaal.