U volgt een zorg- of welzijnsopleiding en wil een klacht indienen over uw stage(proces)
Klachten over het verloop van uw stage
Wil u als zorgverlener in opleiding problemen melden omtrent het verloop van uw stage?
U kan in de eerste plaats contact opnemen met uw betrokken opleider, stagebegeleider, (coördinerend) stagemeester of leidinggevende.
Als dit geen oplossing oplevert, kan u terecht bij:
- de verantwoordelijken voor het opleidingsonderdeel stage binnen uw onderwijsinstelling
een belangenvereniging zoals
Bent u arts-specialist, huisarts, algemeen tandarts, tandarts-specialist of ziekenhuisapotheker in opleiding? Dan kan u bijkomend terecht bij de erkenningscommissie van uw discipline(opent in uw e-mail applicatie) die uw stageplan actief opvolgt. Bij de erkenningscommissie kan u terecht als u bijvoorbeeld vindt dat u belast wordt met taken die u in het kader van (dit stadium van) uw stage niet zou mogen uitvoeren of, integendeel, u vindt dat u niet de kans krijgt om deel te nemen aan activiteiten of taken uit te voeren die in het stadium van uw opleidingstraject noodzakelijk zijn om de doelstellingen van uw stageplan te verwezenlijken.
Voor arts-specialisten in opleiding verwijzen we naar de e-brochure van de FOD Volksgezondheid(opent in nieuw venster) die uitvoerig beschrijft bij welke instanties u terecht kan voor specifieke moeilijkheden die u ervaart tijdens uw stage.
Klachten over het functioneren van stagemeesters of stagediensten
U kan zich wenden tot uw onderwijsinstelling indien uw klacht specifiek betrekking heeft op het functioneren van uw stagemeester of stagedienst.
Bent u arts-specialist, huisarts, algemeen tandarts, tandarts-specialist of ziekenhuisapotheker in opleiding en hebt u een klacht over een stagemeester of stagedienst?
Dan kan u ook contact opnemen met de FOD Volksgezondheid(opent in uw e-mail applicatie) die deze stagemeester en stagediensten erkent. Stagemeesters en stagediensten moeten om erkend te kunnen worden én om erkend te kunnen blijven voldoen aan vooropgestelde erkenningscriteria. De FOD Volksgezondheid kan ten gevolge van uw klacht evalueren of er nog voldaan wordt aan deze criteria. Als blijkt dat er aan deze criteria niet meer voldaan wordt, kan de erkenning worden stopgezet.
U kan meer lezen over de erkenning van stagemeesters en stagediensten binnen de geneeskunde, tandheelkunde en ziekenhuisfarmacie op de website van de FOD Volksgezondheid(opent in nieuw venster).
Klachten over de werking van zorgvoorzieningen die de Vlaamse overheid erkent
Hebt u als zorgverlener in opleiding klachten over de algemene werking van de zorgvoorziening waarin u stage loopt of heeft gelopen?
Wij raden u aan om in de eerste plaats contact op te nemen met de voorziening zelf.
Indien er geen mogelijkheid is om dit bij de voorziening zelf te melden of u geen afdoend antwoord krijgt op uw klacht, dan kan u er ook voor kiezen om rechtstreeks klacht in te dienen bij het Departement Zorg.
Ga naar onderstaande klachtenpagina om klacht in te dienen of meer details te lezen over de klachtenprocedure.
Ervaart u tijdens uw stage grensoverschrijdend gedrag?
Meer informatie over wat grensoverschrijdend gedrag is, vindt u op de webpagina van het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag.
U kunt terecht bij:
- de vertrouwenspersoon of het intern meldpunt rond grensoverschrijdend gedrag van uw onderwijsinstelling;
- het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag voor melding van alle vormen van grensoverschrijdend gedrag binnen het onderwijs en andere sectoren en organisaties onder Vlaamse bevoegdheid;
- de Orde der artsen(opent in nieuw venster) voor melding van een fout begaan door een arts in de uitoefening van zijn beroep of een ernstige fout begaan buiten het kader van de beroepsactiviteit wanneer deze fout de eer of de waardigheid van het beroep kan aantasten (in strijd met de medische deontologie).