Gedaan met laden. U bevindt zich op: 3 oktober 2024 - Vervoerregio Gent rolt breed aanbod deelfietsen uit: 1.250 Blue-bike-deelfietsen beschikbaar op 65 locaties Persberichten

3 oktober 2024 - Vervoerregio Gent rolt breed aanbod deelfietsen uit: 1.250 Blue-bike-deelfietsen beschikbaar op 65 locaties

Persbericht - De Pinte, 3 oktober 2024 – Het Blue-bike-netwerk in vervoerregio Gent is de afgelopen maanden fors uitgebreid. In totaal zijn er vandaag 65 locaties met Blue-bike-stadsfietsen, verspreid over 21 steden en gemeenten. Op het merendeel van de 65 Blue-bikelocaties vind je sinds vorige week ook e-bikes. In vervoerregio Gent werkt Blue-bike met een flexibel back-to-many-systeem. Dat betekent dat je een deelfiets kan ontlenen en je rit zonder meerkost kan beëindigen aan een ander Blue-bikepunt in de vervoerregio. De uitrol van deelsystemen past binnen Hoppin, een initiatief van de Vlaamse overheid dat de modal shift stimuleert. Om zoveel mogelijk inwoners van vervoerregio Gent te laten proeven van deelmobiliteit, valt voor nieuwe leden de lidmaatschapsprijs van Blue-Bike weg.

Voor de uitrol van deelfietsen krijgen de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen subsidies van de Vlaamse overheid. Elke vervoerregio stelt een penhouder aan om een opdracht uit te schrijven en een leverancier aan te stellen. Vervoerregio Gent stelde streekintercommunale Veneco aan als penhouder. Blue-mobility, bekend van de Blue-bike-deelfietsen aan vele treinstations in België, werd in mei gekozen als leverancier. “Veneco zet sterk in op deelmobiliteit in de regio. Naast het aanbieden van elektrische deelwagens heeft Veneco de opdracht gekregen voor het aanbesteden van de deefietsen binnen VoM (Vervoer op Maat). Zo zetten we in op duurzame verplaatsingen én het verminderen van de CO2-uitstoot”, aldus Sofie Vandelannoote, algemeen directeur Veneco.

Meer dan 100.000 fietsritten met Blue-bike in vervoerregio Gent

“Met deze forse uitbreiding en aanwezigheid in alle steden en gemeenten in deze vervoerregio verfijnen we de mazen van ons netwerk. Dankzij de ondersteuning van de Vlaamse overheid hebben we dit jaar ons aanbod exponentieel kunnen uitbreiden. Ons netwerk in de vervoerregio Gent is uitgebreid van 14 verhuurlocaties begin dit jaar naar 65 locaties op dit moment. Je vindt onze fietsen zowel aan de treinstations als aan vele andere Hoppinpunten zonder treinhalte in de regio. Ook het aantal fietsen is mee gegroeid: van ruim 500 stadsfietsen begin dit jaar naar 908 stadsfietsen en 116 e-bikes op dit moment. Later dit jaar komen er nog extra e-bikes bij”, licht Stefaan Butaye, algemeen directeur van Blue-mobility toe.

Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd, zoals de trein, tram, bus, een deelsysteem ((bak)fiets, auto, step, …) of je eigen fiets. Je vindt er informatie over alle vervoermiddelen die op dat Hoppinpunt beschikbaar zijn. Dankzij de uitbreiding van het aanbod en flexibele tarieven verwacht Blue-bike dit jaar al meer dan 100.000 fietsritten in de vervoerregio Gent. Hoppin is een initiatief van de Vlaamse overheid om de modal shift naar duurzame mobiliteit te bevorderen: stappen, fietsen, openbaar vervoer, deelsystemen of een combinatie ervan.

De Gentse schepen van Mobiliteit en ondervoorzitter van vervoerregio Gent: “In Gent hebben we heel goede ervaringen met deelfietsen. Daarom rollen we dit aanbod nu uit over heel de vervoerregio. Met deze uitrol maken we werk van de modal shift. Deelfietsen zijn essentieel om vervoermiddelen te combineren én ideaal voor de first en last mile-verplaatsingen. Deelsystemen passen helemaal binnen Hoppin, de Vlaamse visie op mobiliteit die inzet in op efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer voor iedereen. Vraag en aanbod worden beter op elkaar afgestemd met deelfietsen, deelwagens en aansluitingen van openbaar vervoer met bus, trein of tram.”

Schepen van Mobiliteit van De Pinte: “Het station van De Pinte doet dienst als Regionaal Hoppinpunt en kreeg 18 Blue-bike deelfietsen toegewezen. In mei kwamen er al een aantal deelfietsen en nu onlangs kwamen er nog 8 e-bikes bovenop. Het station is dan ook een echte draaischijf in de Gentse vervoerregio met goede en frequente treinverbindingen en met dagelijks een gemiddelde van 1700 opstappende reizigers op 140 stoppende treinen. Naast betere toegankelijkheid door nieuwe perrons, liften en een vernieuwde onderdoorgang zorgt dit hoppinpunt dat de treinreiziger ook over faciliteiten beschikt om te schakelen op een ander vervoermiddel. Naast deelfietsen, zorgen een deelwagen van cambio en de Vervoer op maat halte dat men vlot op bestemming geraakt. Het aantal ritten van mei tot nu met deelfietsen steeg van 9 tot 34 per dag, een signaal dat het initiatief wordt gesmaakt. Verder zijn er ook nog 2 lokale hoppinpunten die intussen ook zijn voorzien van deelfietsen in dorp Zevergem en aan kerkplein.”

Een ambitieus plan om mobiliteit duurzamer te maken

“Dit ruim aanbod aan deelmobiliteit zal samen met het flexvervoer van De Lijn de duurzame verplaatsingen in de regio sterk doen toenemen en zo de doelstellingen van het regionaal mobiliteitsplan 2030–2050 voor vervoerregio Gent mee helpen realiseren”, zegt de politiek voorzitter van vervoerregio Gent.Door het netwerk uit te breiden, vergroot ook de dekkingsgraad. De woonplaats van 98% van de inwoners van vervoerregio Gent, alle arbeidsplaatsen, alle scholen en opleidingscentra, alle ziekenhuizen en 98% van de bedrijvenzones bevinden zich binnen de 5 km (20 minuten fietsen) van een Blue-bike-locatie.”

Last-mile oplossing en ondersteuning van de ‘Minder Hinder’-strategie

Blue-bike vormt een ideale schakel in een multimodale ketting in de vorm van een last-mile oplossing naar de haven en andere bedrijventerreinen in de vervoerregio. De uitbreiding van het Blue-bike netwerk sluit bovendien ook aan bij de ‘Minder Hinder’-strategie in kader van de ombouw van de R4. Door duurzame alternatieven aan te bieden voor woon-werkverkeer, helpt het netwerk de verkeersdrukte rond deze belangrijke verkeersader te verminderen. De betere ontsluiting van North Sea Port en andere aantrekkingspolen draagt bij aan een vlottere verkeersdoorstroming, vooral tijdens de werken aan de R4. Zo biedt Blue-bike niet alleen een oplossing voor duurzaam vervoer, maar vermindert het ook de hinder in de regio.

Nieuw back-to-many systeem, zelfde betrouwbaarheid

Om nog meer flexibiliteit te bieden, schakelde Blue-bike op 1 september over op een back-to-many-systeem in vervoerregio Gent. Gebruikers kunnen hun rit zonder meerkost beëindigen aan een andere Blue-bikelocatie binnen de vervoerregio. Op Blue-bikelocaties buiten Vervoerregio Gent geldt er een toeslag wanneer gebruikers hun rit beëindigen op een andere locatie dan het startpunt. Deze formule opent heel wat nieuwe gebruiksmogelijkheden naast het gebruik van de Blue-bike-deelfiets voor de klassieke ‘last-mile’ vanuit het treinstation.

Hoe werkt Blue-bike?

Met Blue-bike heb je overal in België een fiets op zak. Een lidmaatschap kost € 12 per jaar en daarnaast betaal je per afgelegde rit (standaardtarief in heel België: 3,50 euro/24u). Dankzij de ondersteuning van de Vlaamse overheid is een Blue-bike-rit met een stadsfiets in vervoerregio Gent extra goedkoop. Een stadsfiets kost € 1 per 30 minuten met een maximale prijs van € 2,50 voor de eerste 24 uur. De tarieven van de e-bikes werken volgens hetzelfde principe. Voor een e-bike-rit in vervoerregio Gent betaal je € 2 per 30 minuten met een maximale prijs van € 5 voor de eerste 24 uur. Op locaties met derdebetalersregeling fiets je zelfs nog voordeliger dankzij een tussenkomst van het lokale bestuur. In de Blue-bike app en via de website van Bluebike vind je steeds de juiste prijs per locatie.

Later dit jaar wordt een nieuwe tariefmodel geïntroduceerd om de diensten nog toegankelijker te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Zo komt er eind 2024 ook een tarief zonder lidmaatschapsformule en een abonnement voor onbeperkt aantal ritten. Alle Blue-bike-locaties en alle fietsen in vervoerregio Gent hebben digitale sloten. De digitale sloten werken via de Blue-bike-app. Gebruikers selecteren een fiets in de app en hebben geen fysieke kaart of sleutel meer nodig. Ook de fietsen aan de bestaande vloot kregen een digitaal slot. De sleutelautomaten, voornamelijk aan de grote NMBS-stations, waaronder Gent Sint-Pieters, GentDampoort, Deinze en Eeklo, werden in de loop van de zomer uit dienst gehaald. Voor onderhoud, herstellingen en de herverdeling van de fietsen werkt Blue-bike samen met de Fietsambassade Gent en Groep Intro uit Deinze. Deze maatwerkbedrijven bieden tewerkstelling aan voor mensen die moeilijker toegang tot een job hebben en kennen de Blue-bikes dankzij een jarenlange samenwerking door en door. Bij pech onderweg kunnen gebruikers rekenen op gratis pechverhelping van Ethias.

Gratis lidmaatschap voor alle inwoners van vervoerregio Gent

Om zoveel mogelijk inwoners van vervoerregio Gent te laten proeven van deelmobiliteit, valt de lidmaatschapsprijs voor nieuwe leden weg. Word snel lid via https://www.blue-bike.be/(opent in nieuw venster) met promocode VVRGENT.