1 augustus 2024 - Nieuwe fietsersbrug over E34 in Melsele wordt geplaatst in nacht van 10 op 11 augustus: E34 en Keetberglaan volledig afgesloten vanaf 23 tot ten laatste 8 uur
1 augustus 2024 - In de nacht van 10 op 11 augustus zal de nieuwe fietsersbrug over de E34 en de Keetberglaan geplaatst worden. De fietsersbrug komt naast de huidige spoorwegbrug in Melsele. Tijdens de plaatsing zullen de E34 en de Keetberglaan volledig afgesloten worden voor het verkeer in beide richtingen vanaf zaterdag 10 augustus 23 uur. De versperring zal ten laatste op zondag 11 augustus om 8 uur opgeheven worden. De nieuwe fietsbrug zal in het najaar van 2024 klaar zijn voor gebruik.
Verkeershinder in nacht van 10 op 11 augustus
De plaatsing van de fietsbrug vindt plaats vanaf 10 augustus 23 uur tot ten laatste zondag 11 augustus 8 uur. Tijdens die periode zal er verkeershinder zijn.
- Er is geen verkeer mogelijk op de E34 tussen complex Melsele en Waaslandhaven Oost. Het verkeer op lange afstand wordt in beide richtingen omgeleid via de N450, N70 en het complex Kruibeke op de E17.
- Er is geen verkeer mogelijk op de Keetberglaan ter hoogte van de werf in beide rijrichtingen. Alle bedrijven blijven wel bereikbaar uit ofwel oostelijke of westelijke richting. Plaatselijk worden de rijstroken richting Zelzate op de Keetberglaan dubbelrichting gemaakt.
- Er is geen verkeer mogelijk op de Zaveldam, de zuidelijke parallelweg aan de E34. Er wordt plaatselijk een omleiding voorzien.
We hebben er doelbewust voor gekozen om de fietsbrug te plaatsen tijdens een weekendnacht. Zo beperken we de hinder zoveel mogelijk voor het doorgaand verkeer op de snelweg én voor het lokaal verkeer, en dus ook de bedrijven in de omgeving.
Kallo en Waaslandhaven-Oost beter bereikbaar met fiets
De nieuwe fietsersbrug komt tussen de huidige fietsersbrug aan Waaslandhaven-Oost en het op- en afrittencomplex Melsele/Beveren. De brug komt ten oosten van de bestaande spoorwegbrug: aan de Kloetstraat, op de grens van Melsele en Zwijndrecht. De fietsbrug sluit aan op de Trepelandstraat en de Zaveldam. Aan de overkant sluit de brug aan op het fietspad langs de Kwarikbrug. “De nieuwe brug maakt het mogelijk om de E34 makkelijker met de fiets over te steken en maakt zo zowel de Waaslandhaven als de dorpskern Kallo beter bereikbaar met de fiets”, zegt Nick Arys van het Departement MOW. “De nieuwe fietsbrug past ook volledig binnen Hoppin, de Vlaamse mobiliteitsvisie waarin we mensen stimuleren om zoveel mogelijk duurzame alternatieven voor de wagen te nemen.”
De fietsbrug maakt deel uit van de nieuwe fietssnelweg F425 langs het spoor. Dit traject verbindt de F4 met de F41 vanaf Melsele voorbij de park & ride Melsele richting de E34. Vanaf het station van Melsele tot de N70 werd de fietssnelweg al gerealiseerd. De provincie Oost-Vlaanderen voorziet de realisatie van het resterende traject in 2025.
Stalen constructie van 270 ton met een lengte van 145 m
De stalen brugconstructie is 5 m breed, 145 m lang en weegt ongeveer 270 ton. Het fietspad op de brug, én op de toegangshellingen, is 3 m breed. De voorbije maanden vonden meerdere voorbereidende werken plaats voor het plaatsen van de fietsbrug. De betonnen landhoofden en de middenpijler werden gestort. De stalen brug bestaat uit verschillende onderdelen die afzonderlijk werden gemaakt en nadien in elkaar werden gepast. De brug bevindt zich al in de werfzone, ten noorden van de E34. Net voor de operatie op 10 augustus zal de brug parallel worden geplaatst met de toekomstige toegangshelling. Zo kan er in een tijdspanne van maximaal negen uur de brug over de weg- en spoorinfrastructuur worden gereden. Na de plaatsing zullen er nog afwerkingswerken gebeuren: het plaatsen van signalisatie en verlichting, het bijstorten van asfalt en ook de toplaag van de asfalt én de aanleg van de aanloophellingen waarop het fietspad komt te liggen. De nieuwe fietsbrug zal in het najaar van 2024 klaar zijn voor gebruik.
Samenwerking tussen Vlaamse overheid en privé
De plaatsing van de fietsbrug gebeurt in opdracht en onder toezicht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Maritieme Toegang beheert de vaarwegen naar de Vlaamse zeehavens en zorgt ervoor dat de haven toegankelijk blijft voor de scheepvaart. Daarnaast is Maritieme Toegang verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de basisinfrastructuur in de haven van Antwerpen. Franki Construct voert samen met haar onderaannemers de werken uit. De stalen brug werd gemaakt door Emotec NV in Puurs en werd geschilderd door OIL nv in Maldegem. Ook meerdere NeXperta-afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken werden betrokken voor technische ondersteuning. De afdeling Expertise Beton en Staal stond onder meer in voor het ontwerp van de fietsbrug en afdeling Geotechniek voor de zettingsberekeningen.