ADR 2025 in werking
Op 1 januari 2025 trad het nieuwe ADR in werking. Dat VN-verdrag, dat geldt in 54 landen waaronder België, regelt het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg en wordt om de twee jaar aangepast aan de laatste technologische ontwikkelingen. Naast tekstuele verduidelijkingen en correcties, werden nieuwe UN-nummers geïntroduceerd en enkele normen en data aangepast en toegevoegd.
Tekstuele aanpassingen en nieuwe UN-nummers
Er zijn geen wijzigingen die een verandering van de wetgeving vereisen. Naast enkele tekstuele verduidelijkingen en correcties, werden ook nieuwe UN-nummers of stofidentificatienummers geïntroduceerd, bijvoorbeeld voor natrium- en lithiumcellen of -batterijen.
Op de website van Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vindt u een handig overzicht van de belangrijkste wijzigingen(PDF bestand opent in nieuw venster). Deze zijn in het rood aangeduid, waardoor u eenvoudig kunt terugvinden welke wijzigingen voor u een impact hebben.
Overgangsperiode tot en met juni 2025
Bij elke wijziging is er een overgangsperiode van 6 maanden. Stoffen en voorwerpen van het ADR mogen tot en met 30 juni 2025 vervoerd worden volgens de voorschriften die tot en met 31 december 2024 van toepassing waren.
ADR regelt vervoer van goederen over de weg
In het ADR (Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) vindt u alle regels over het vervoer van gevaarlijke goederen, hoe ze worden ingedeeld, hoe u ze kunt herkennen, de eisen voor verpakkingen, tanks en voertuigen, de vervoersvoorwaarden en de plichten van alle betrokken partijen.
Het ADR, dat uitgaat van UNECE(opent in nieuw venster), werd inmiddels ondertekend door 54 landen. Elke lidstaat van de EU is verplicht om de wijzigingen om te zetten naar het nationaal recht. De internationale regels zijn van kracht in België op basis van het Koninklijk Besluit van 28 juni 2009. Sinds 2015 is de ADR-regelgeving een bevoegdheid van de gewesten.
Het ADR bestaat uit ongeveer 1.400 pagina’s en wordt om de 2 jaar aangepast aan de laatste technologische ontwikkelingen en de evoluties in het wegvervoer van gevaarlijke goederen.