Voor welke taken mag u met Vlaamse dienstencheques betaald worden?
Welke huishoudelijke taken mag u als dienstenchequewerknemer uitvoeren bij privépersonen?
Waar kan u terecht met klachten?
Huishoudhulp in het huis van de klant
U mag:
- de woning schoonmaken en ramen lappen
- wassen en strijken
- occasioneel naaiwerk uitvoeren
- maaltijden bereiden.
Het moet gaan om
- huishoudhulp. Klussen als een toilet repareren, elektriciteitswerken, schilderen, tuinieren, babysitten, bejaarden opvangen of kleine verbouwingswerken mag u niet uitvoeren.
- taken in de privésfeer: de huishoudelijke taken in de privéwoning mogen alleen met dienstencheques betaald worden als het gaat om taken in de privésfeer. U mag dus niet met dienstencheques betaald worden voor hulp in een professionele omgeving, zoals voor het schoonmaken van de wachtzaal van een praktijk, een dokterskabinet of een verhuurde kamer. In serviceflats mag u alleen werken in het privégedeelte van de klant. Uw werkgever kan u informeren over waar u niet mag werken.
Huishoudhulp buiten het huis van de klant
Huishoudhulp die niet thuis bij de klant gebeurt, mag alleen met dienstencheques betaald worden als het gaat om:
- dagelijkse boodschappen voor het huishouden
- strijkwerk bij een erkende dienstencheque-onderneming
- vervoer van personen met een beperkte mobiliteit. U kunt betaald worden voor het vervoer van een persoon met een beperking of voor het vervoer van een minderjarig kind met een handicap (u wordt dan betaald door een van de ouders van het kind).
Welzijn op het Werk
Acht u zich als huishoudhulp geconfronteerd met psychosociale risico’s waaronder feiten van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk? Dan kan u hiervoor in eerste instantie terecht bij de interne vertrouwenspersoon (indien aangesteld) en de preventieadviseur psychosociale aspecten. In het arbeidsreglement of op de website van de externe diensten voor Preventie en Bescherming op het Werk(opent in nieuw venster) kan u opzoeken wie dat is.
Indien de toepassing van deze interne procedure volgens u geen einde heeft gesteld aan de feiten dan kan u contact opnemen met de dienst Toezicht op het Welzijn op het Werk(opent in nieuw venster). Deze zal nagaan of uw werkgever de nodige (preventie)maatregelen heeft genomen.
U kan daarnaast ook contact opnemen met de Vlaamse Sociale Inspectie. Indien feiten aangetoond worden, dan kan de klant ook administratief gesanctioneerd worden. De Vlaamse Sociale Inspectie zal zelf geen klachten met betrekking tot feiten van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag behandelen maar kan u wel rechtstreeks begeleiden naar de juiste instanties.