Klacht indienen over een RESCert installateur (VEKA)
Indien u ontevreden bent over de kwaliteit van een installatie door een RESCert installateur, dan kunt u de volgende stappen ondernemen.
Stap 1. Mogelijk is de installateur bereid tot een compromis om het kwaliteitsprobleem op te lossen, door bijvoorbeeld nog extra werk aan de installatie zelf uit te voeren of een andere installateur in te schakelen om het probleem op te lossen. Een compromis heeft steeds de voorkeur op juridische stappen: dit is veel goedkoper en gaat sneller. U kan zich laten bijstaan om een compromis te zoeken met de installateur, namelijk door de verzoeningscommissie bouw(opent in nieuw venster).
Indien stap 1 niet succesvol was, zijn er verdere stappen mogelijk. De bevoegdheid van het VEKA hierin is beperkt: het VEKA kan enkel het RESCert certificaat van de desbetreffende installateur intrekken in het geval van onvoldoende kwaliteit(opent in nieuw venster). Het VEKA zal zich dus niet mengen in het geschil tussen u en de installateur. Hiertoe dient u een externe bemiddelaar of advocaat in te schakelen.
Wenst u dus nog steeds een klacht in te dienen over een bepaalde RESCert installateur, zodat deze installateur mogelijk zijn RESCert certificaat verliest, dan volgt u deze procedure. Dit kan
- bij voorkeur via e-mail naar veka@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). U krijgt een ontvangstmelding als bewijs dat we de klacht goed ontvangen hebben en in behandeling nemen.
- indien u niet in de mogelijkheid bent voor het sturen van een mail : via een aangetekende brief (Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, Koning Albert II-laan 15 bus 460, 1210 Brussel) of;
Als titel van deze e-mail of brief schrijft u “Klacht RESCert installateur”. Deze e-mail of brief bevat minstens de volgende gegevens:
- Uw contactgegevens (naam, adres, e-mail, telefoonnummer)
- Gegevens van de installateur (RESCert-nummer, naam installateur, naam bedrijf)
- Motivatie waarom de kwaliteit onvoldoende is. U voegt indien mogelijk stavingsstukken bij uw aanvraag;
- Eventueel reeds uitgevoerde keuringen en/of expertises (stavingsstukken in bijlage toevoegen)
- Samenvatting van de reeds genomen stappen voor bemiddeling; bv.
- Hebt u reeds contact opgenomen met de installateur en zo ja, wat was het antwoord op uw klacht?
- Hebt u reeds contact genomen met de verzoeningscommissie voor de bouw en zo ja, waarom vindt u de reactie van de commissie onvoldoende?
- Reden waarom u vindt dat de klacht voldoende gegrond is om de erkenning van de installateur moet ingetrokken worden. Het VEKA kan een erkenning van een installateur immers niet intrekken op basis van een kleine fout. Indien u kennis heeft van herhaaldelijke en/of grove fouten, gelieve deze dan elk toe te voegen bij uw klacht.