Mogelijke vergoedingen bij het veranderen van energieleverancier
De leverancier mag u geen verbrekingsvergoeding aanrekenen wanneer u overstapt naar een andere leverancier. Gebeurt dit toch, dan kunt u een klacht indienen bij uw energieleverancier.
Sommige energieleveranciers hebben de algemene voorwaarden aangepast zodat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend en niet langer pro rata. Dit staat los van de duurtijd van uw contract (onbepaalde of bepaalde duur). Sinds 2018 geldt er een gedragscode voor energieleveranciers(opent in nieuw venster) die toelaat dat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend. Energiebedrijven mogen u dus de volledige jaarlijkse vaste vergoeding vragen, ook als u na 1 maand overstapt naar een andere leverancier. Hou daar dus zeker rekening mee als u van leverancier wil veranderen. U laat de datum van uw nieuwe contract best aansluiten op de einddatum van uw oude contract. Bijvoorbeeld: stel dat u een contract hebt dat loopt tot 30 april, laat dan uw nieuwe contract starten vanaf 1 mei.