Een energiecontract aangaan
Elke verbruiker in Vlaanderen (alleenstaande, gezin, zelfstandige, bedrijf, overheidsinstelling, …) is verplicht een energiecontract af te sluiten met een energieleverancier. Energie afnemen zonder contract is verboden.
Veelgestelde vragen
De meeste leveranciers bieden een leegstandscontract of een leegstandstarief aan.
Een leegstandscontract is een contract dat een eigenaar van een woning kan afsluiten voor een woning die tijdelijk leegstaat..
Meestal gaat het om een gewoon contract waarbij u een lager voorschot betaalt. Het gevraagde voorschot is afhankelijk van de energieleverancier.
De reden waarom u dit contract moet aangaan is omdat uw vorige huurder zijn/haar energiecontract heeft meegenomen en er altijd een energieleverancier moet gekend zijn op een adres. Er mag geen energie verbruikt worden zonder contract (wettelijk verboden).
U neemt contact op met een energieleverancier(opent in nieuw venster) en vraagt naar een leegstandstarief. De V-test bevat namelijk geen info over leegstandstarieven.
Een alternatief voor een woning die leegstaat is het laten afsluiten van de meter maar dat kost geld.
De heraansluiting van de meter nadien kost bovendien ook geld. Deze optie is dan ook pas voordelig wanneer een lange leegstandsperiode te voorzien is.
Een voorbeeld: de verkoper zegt u dat de leverancier van naam is gewijzigd, of dat het niet om een contract gaat. Achteraf blijkt dat u een contract bij een andere leverancier heeft getekend.
- Protesteer per aangetekende brief bij uw ‘nieuwe leverancier’. Mogelijk zijn zij niet op de hoogte van de ongeoorloofde praktijken van hun verkoper. Waarschijnlijk zullen ze akkoord gaan om uw contract te annuleren. De leverancier is daar alleen toe verplicht als u uw aangetekende brief binnen de 14 dagen na ondertekening opstuurde.
- Als uw leverancier uw contract niet wil annuleren, kunt u een klacht indienen.
Meer informatie over uw rechten vindt u op de website van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie(opent in nieuw venster).
- Na 14 dagen kunt u ook nog altijd overstappen naar een andere leverancier. Van leverancier veranderen kan altijd en is gratis. Ga op zoek naar de goedkoopste leverancier via de V-test(opent in nieuw venster).
Ja, dat mag. De meeste leveranciers vragen een waarborg omdat de levering bij de vorige leverancier is stopgezet ('gedropt'). Door een waarborg te vragen, hebben zij een bepaalde zekerheid in geval van nieuwe betalingsproblemen.
- Uw leverancier moet duidelijk maken wat het bedrag van de waarborg is (bijvoorbeeld maximum drie maanden verbruik).
- Uw leverancier moet melden wanneer de waarborg zal terugbetaald worden (bijvoorbeeld één maand na uw slotfactuur). De waarborg wordt enkel volledig terugbetaald als alle facturen bij de leverancier betaald zijn.
Zoniet wordt de waarborg gebruikt door de leverancier gebruikt om de openstaande facturen en bijkomende kosten te betalen. - De waarborg wordt op een geblokkeerde rekening gestort.
Op de VREG-website staat een lijst van alle energieleveranciers in Vlaanderen(opent in nieuw venster).
De overleden persoon woonde alleen
- Meld het overlijden aan de energieleverancier van de overledene en geef de meterstanden van de elektriciteits- en/of aardgasmeter door.
- Teken een leegstandscontract bij een leverancier naar keuze. Dit is een contract waarbij de voorschotbedragen laag zijn omdat er zo goed als geen verbruik zal zijn in de woning. U kunt er ook voor kiezen om de elektriciteit en het aardgas te laten afsluiten. U betaalt dan wel de kosten voor afsluiting.
- Vul 2 energieovernamedocumenten in en bezorg de gegevens aan uw leverancier en de leverancier van de overledene. Op de energieovernamedocumenten vult volgende gegevens in:
- De meterstanden van de elektriciteits- en/of aardgasmeter van het adres waar de overledene woonde
- Informatie over u (bij informatie overnemer) en de overledene (bij informatie vertrekkende klant)
- Vermeld uw handtekening bij handtekening van de overnemer en noteer bij handtekening van de vertrekkende klant “overleden”
De overleden persoon woonde niet alleen
- Meld het overlijden aan de energieleverancier van de overledene en geef de meterstanden van de elektriciteits- en/of aardgasmeter door.
- Indien de overblijvende bewoner bij dezelfde leverancier wenst te blijven, kunt u het contract op naam laten zetten van de persoon die nog in de woning woont. Hiervoor kunt u een energieovernamedocument gebruiken.U noteert volgende gegevens op het document en stuurt het naar de energieleverancier
- De meterstanden van de elektriciteits- en/of aardgasmeter van het adres waar de overledene woonde
- Informatie over u (bij informatie overnemer) en de overledene (bij informatie vertrekkende klant)
- Vermeld uw handtekening bij handtekening van de overnemer en noteer bij handtekening van de vertrekkende klant “overleden”
- Indien de overblijvende bewoner bij een andere leverancier een contract wenst te tekenen, kan dat ook. De bewoner gaat dan een energiecontract aan bij leverancier. Vul 2 energieovernamedocumenten in en bezorg de gegevens aan de nieuwe leverancier en de leverancier van de overledene. Op de energieovernamedocumenten vult volgende gegevens in:
- De meterstanden van de elektriciteits- en/of aardgasmeter van het adres waar de overledene woonde
- Informatie over u (bij informatie overnemer) en de overledene (bij informatie vertrekkende klant)
- Vermeld uw handtekening bij handtekening van de overnemer en noteer bij handtekening van de vertrekkende klant “overleden”
Een energieleverancier mag een particuliere klant alleen weigeren in een aantal specifieke gevallen, bijvoorbeeld wanneer
- de leverancier niet in de regio waar u woont levert
- de leverancier alleen aan bedrijven levert
- het gaat over een coöperatieve vennootschap die alleen participanten als klant aanvaardt
Onbetaalde facturen kunnen enkel een weigeringsgrond zijn als de schulden nog bij de leverancier zelf openstaan. Leveranciers mogen geen klanten weigeren omdat ze schulden hebben openstaan bij andere leveranciers. Ze mogen wel een waarborg vragen.
Een energiecontract is geldig voor een bepaalde periode. Op het einde van deze periode gaat de energieleverancier het contract stilzwijgend verlengen als de klant zelf geen actie onderneemt. Nieuwe prijzen worden dan vanaf de stilzwijgende verlenging toegepast (verlengingstarieven).
Leveranciers zijn verplicht om tijdig te informeren over deze nieuwe tarieven (verlengingstarieven zijn doorgaans duurder). Kijk dus voor het einde van de looptijd van het energiecontract zeker na of er meer voordelige energiecontracten beschikbaar zijn.