Uw Vlaamse belastingen betalen via Zoomit
U kunt uw aanslagbiljet voor verkeersbelasting of onroerende voorheffing digitaal ontvangen rechtstreeks in uw bankapplicatie. Hier leest u wat u daarvoor moet doen.
Registreren voor Zoomit
Om Zoomit te gebruiken moet u zich registreren via het digitaal loket van de Vlaamse Belastingdienst. Daarvoor meldt u zich aan op de beveiligde omgeving.
Via Zoomit voor ondernemers kan u elk oorspronkelijk aanslagbiljet raadplegen in pdf-formaat en als elektronisch bestand. Het elektronisch bestand heeft als technische basis de standaard UBL 2.0 en als formaat “XML”. In het xml-bestand ziet u het ogm-nummer (optisch gestructureerde mededeling, dus de betalingsreferte) van de vordering en het totale bedrag.
Als u nog verdere vragen hebt, neem dan contact op met de Vlaamse Belastingdienst(opent in nieuw venster).
- Alleen de belastingplichtige zelf of de administrator van het bedrijf kunnen inschrijven voor het gebruik van Zoomit.
- U bent zelf verantwoordelijk voor de ingevoerde gegevens (rekeningnummer en e-mailadres). Als deze gegevens in de toekomst veranderen, moet u ze zelf wijzigen op onze registratiepagina. De Vlaamse Belastingdienst gebruikt het door u opgegeven rekeningnummer en e-mailadres en is dan ook niet verantwoordelijk voor de juistheid van die gegevens.
- Van zodra u uw gegevens ingevoerd en bewaard hebt, gaat u akkoord om vanaf de dag na de inschrijving uw aanslagbiljetten digitaal te ontvangen. Als u ook een actieve eBox heeft, wordt het aanslagbiljet daarin afgeleverd, en niet via Zoomit. De inschrijving op Zoomit blijft lopen tot u zich eventueel uitschrijft.
- De bewaarde gegevens worden pas gebruikt vanaf de dag na de inschrijving. Het is dus mogelijk dat u kort na de inschrijving nog een document per post ontvangt.
- Alleen klanten van aangesloten banken(opent in nieuw venster) kunnen Zoomit gebruiken.
- U kan alleen een bestaande Belgische zichtrekening registreren, geen spaarrekening of een ander type rekening.
- Betalen via Zoomit heeft geen enkele impact op de betaaltermijn of de termijn om bezwaar tegen de aanslag in te dienen.
Zoomit gebruiken
- Zoomit op de website www.zoomit.be(opent in nieuw venster)
- de Zoomit-FAQ(opent in nieuw venster)
Een aanslagbiljet blijft 18 maanden beschikbaar in Zoomit. In die periode kan u het opslaan door op de knop “Downloaden” te klikken.
Als beide partners in Internet Banking toegang hebben tot het rekeningnummer dat voor de Vlaamse Belastingdienst geregistreerd werd in Zoomit, hebben ze ook allebei toegang tot de aanslagbiljetten in Zoomit.
Voorbeeld: Als de aanslagbiljetten op verschillende namen verzonden worden, bijvoorbeeld de onroerende voorheffing op naam van de man en de verkeersbelasting op naam van de vrouw, dan moeten beiden zich registreren in Zoomit. Als alleen de man zich zou registreren in Zoomit, dan zullen de aanslagbiljetten voor de verkeersbelasting met de post blijven komen. De twee registraties in Zoomit kunnen met hetzelfde rekeningnummer gebeuren of u kan ze elk met een verschillend rekeningnummer doen.
- U hebt zich vergist en een verkeerd (niet bestaand) rekeningnummer ingevoerd. Controleer het nummer en probeer het nogmaals.
- Het nummer is geen nummer van een zichtrekening. Zoomit werkt enkel met een zichtrekening, dus niet met een spaarrekening of ander type rekening. Voer het nummer van een zichtrekening in en probeer het nogmaals.
- Het rekeningnummer is van een bank waarbij de Zoomitapplicatie (nog) niet mogelijk is. Geef een rekeningnummer van een zichtrekening bij een van de deelnemende banken(opent in nieuw venster) in en probeer het nogmaals.
Voordat u uw rekening afsluit, moet u zich uitschrijven bij Zoomit. Sla zeker nog een kopie van uw aanslagbiljetten op via de knop “Downloaden”. Het is niet mogelijk om uw documenten in Zoomit over te zetten naar een nieuw rekeningnummer.
Na het uitschrijven kunt u zich eventueel met een nieuw rekeningnummer opnieuw aanmelden in Zoomit(opent in nieuw venster).
Uitschrijven bij Zoomit
Als u zich wilt uitschrijven bij Zoomit, moet u dit doen in uw Internet Banking.
- Start Internet Banking en ga naar de Zoomit-rubriek
- Selecteer de rubriek “Verzenders” en dan de verzender die u wilt verwijderen
- Kies “Verzender weigeren” rechts op het scherm
- Bevestig uw keuze. Uw aanvraag wordt doorgegeven aan de verzender.
Opgelet! Uitschrijven in Zoomit is pas mogelijk vanaf het moment dat u uw eerste aanslagbiljet digitaal ontvangen hebt en dat het zichtbaar is in uw Internet Banking.