Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opschorting van de heffing op de leegstand en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen
Opschorting van de heffing op de leegstand en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen
De heffing op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsgebouwen is een Vlaamse gewestbelasting die het stedelijk verval wil tegengaan. Onder bepaalde voorwaarden kunt u opschorting van de heffing krijgen. Dat betekent dat u de belasting tijdelijk niet moet betalen. Of u de belasting ook definitief niet meer verschuldigd bent, hangt er van af of u de opschortingsvoorwaarden tijdig naleeft.
Opschorting van de belasting
- Belastingplichtigen kunnen opschorting van de belasting aanvragen,
- Als de heffing opgeschort is, wordt tijdens de opschortingsperiode toch ook een aanslagbiljet verstuurd. De betaling van de opgeschorte belasting is voorlopig alleen maar opgeschort:
- de opgeschorte heffingen moeten ook later niet betaald worden, alleen als de bedrijfsruimte van de inventaris geschrapt wordt voor het einde van de opschortingstermijn.
- de opgeschorte heffingen moeten aan het einde van de opschortingstermijn toch betaald worden als de bedrijfsruimte niet geschrapt is van de inventaris, of als u de belaste bedrijfsruimte tijdens de opschortingstermijn en voordat de bedrijfsruimte geschrapt werd uit de inventaris overdraagt aan iemand anders. In dat geval vervalt de opschorting van ambtswege en moet de opgeschorte belasting vermeerderd met de interesten toch nog betaald worden. Bij de opschorting ingevolge een definitief gesloten brownfieldconvenant vervalt de opschorting niet als de eigenaar de bedrijfsruimte overdraagt aan een andere actor bij het brownfieldconvenant.
Soorten opschortingen en procedure
Alle opschortingen moet u per aangetekende brief aanvragen bij:
Departement Omgeving
Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten
Koning Albert II-laan 15 bus 551
1210 Brussel
U moet voldoen aan de voorwaarden om recht te hebben op de opschorting en om ze eventueel definitief te kunnen behouden.