Gedaan met laden. U bevindt zich op: ERFonline

ERFonline

Bij elk overlijden moet u de nalatenschap van de overledene aangeven aan de Vlaamse Belastingdienst. De aangifte van nalatenschap kunt u volledig digitaal invullen en indienen via ERFonline. De toepassing begeleidt u stap voor stap naar een juiste aangifte.

Waarom indienen via ERFonline?

  • De toepassing biedt een aangifte op maat aan.

De Vlaamse Belastingdienst biedt u een digitale aangifte aan, aangepast aan uw specifieke situatie. U wordt door een aantal schermen geleid, die u begeleiden bij het juist invullen van een aangifte van nalatenschap. Aan de hand van enkele vragen op het startscherm, maken wij een aangifte op maat voor u klaar. Zo krijgt u alleen schermen te zien die voor u van belang zijn en moet u geen overbodige detailgegevens opzoeken en invullen.

  • We begeleiden u stap voor stap.

Rechts bovenaan vindt u op elk scherm de knop “Hulp nodig?”. Daar vindt u meer informatie over bepaalde termen of verduidelijking bij welke gegevens ingevuld moeten worden of op welke manier.

  • De kans dat u informatie vergeet aan te geven is veel kleiner, u kunt zien welke informatie verplicht is.

Vooraleer u de aangifte kunt ondertekenen en indienen, gebeurt er een controle op bepaalde gegevens. Zo wordt nagegaan of de verplichte velden ingevuld zijn en of er geen onlogische of tegenstrijdige zaken in de aangifte voorkomen.

  • Sommige informatie wordt vooringevuld.

Om privacyredenen kan echter niet alle informatie afkomstig van verschillende overheden vooringevuld worden. Iedereen die iets uit de nalatenschap verkrijgt, kan immers toegang krijgen tot de aangifte van nalatenschap. Het is niet aangewezen dat bv. een verre vriend die een klein legaat ontvangt, via ERFonline zicht zou krijgen op privacygevoelige informatie of informatie over de rest van de nalatenschap.

  • Iedere keer als u naar een volgend scherm gaat, wordt uw voortgang automatisch bewaard.

U moet dus zelf uw voortgang niet opslaan. Wilt u een schermafdruk maken, bijvoorbeeld om offline te bekijken welke gegevens u nog nodig heeft, gebruik dan de printfunctie van uw browser.

ERFonline is een bijkomende mogelijkheid. U kunt nog altijd het formulier voor aangifte van een nalatenschap invullen en dat met de post of digitaal naar de Vlaamse Belastingdienst versturen.

Voorbereiding

Om de aangifte vlot in te vullen, kunt u de onderstaande gegevens en documenten het best al verzamelen en bij de hand houden.

Bestanden mee opladen als u de aangifte indient

  • Als u de aangifte ingevuld hebt, kunt u extra documenten en bewijsstukken als bijlage mee opladen.
  • Hou er rekening mee dat u alleen pdf.- jpg.- en jpeg.-bestanden kan uploaden, en max 100 MB per bijlage.
  • Heeft u een groter aantal bijlagen, erg omvangrijke bestanden of afwijkende bestandsformaten? U vindt online verschillende (gratis) toepassingen om bestanden samen te voegen, om te vormen naar een andere bestandsformaat, te verkleinen of te comprimeren.

Indiening

ERFonline kan gebruikt worden voor overlijdens vanaf 1 januari 2020.

Indiening aangifte van nalatenschap

Ga naar de toepassing via onderstaande knop:

Indiening nieuwe aangifte van nalatenschap

Na het overlijden kunnen er zich gebeurtenissen (“nieuwe feiten”) voordoen die aanleiding geven tot een herberekening van de erfbelasting. Om die herberekening mogelijk te maken, moet u een “nieuwe aangifte van nalatenschap” indienen. Ook dat kan met ERFonline via de knop nieuwe aangifte van nalatenschap.

Op de pagina ‘Mijn dossier’ vindt u meer informatie over de interactieve functionaliteiten die de Vlaamse Belastingdienst u aanbiedt. U vindt er ook een algemene handleiding.

Status van uw aangifte

Eens u een aangifte aangemaakt hebt, kunt u die terugvinden in ‘Mijn Dossier(opent in nieuw venster)’ onder ‘Erfbelasting’. U kunt daar ook de status raadplegen:

Ondertekening

Alle aangevers (of hun vertegenwoordigers) moeten de aangifte digitaal ondertekenen. Op de volgende pagina vindt u meer uitleg over de verschillende manieren om dit te doen.

Zelf invullen of een beroep doen op een notaris

De erfgenamen en de algemene legatarissen kunnen de aangifte zelf invullen. De meeste mensen vinden het invullen van een aangifte van nalatenschap een ingewikkelde zaak. Veel mensen doen dan ook een beroep op een notaris, maar dat is niet verplicht.

Belastingambtenaren mogen niet meewerken aan het invullen van de aangifte. Ze kunnen u wel helpen om meer informatie te geven over de wettelijke voorschriften waaraan de aangifte moet voldoen. U kunt contact opnemen via de gewone contactkanalen.

FAQ - veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van enkele veelgestelde vragen: