Betaalinformatie: rekeningnummer en mededeling
Hier vindt u alle noodzakelijke informatie om correct een betaling aan de Vlaamse Belastingdienst uit te voeren: rekeningnummer, betaalmogelijkheden en welke gegevens u moet meegeven om uw betaling van de Vlaamse belastingen vlot te kunnen verwerken.
Betaalinformatie: rekeningnummer en mededeling
- De meeste Vlaamse belastingen die geïnd worden door de Vlaamse Belastingdienst moet u betalen op rekening BE02 3751 1109 9940 (BIC: BBRU BEBB). Dat is het geval voor de onroerende voorheffing, de verkeersbelasting, de registratiebelastingen, de erfbelasting, de planbatenheffing, de belasting op spelen en weddenschappen en de belasting op automatische ontspanningstoestellen.
- De heffing verkrotting en de heffing ongeschikte en onbewoonbare woningen hebben rekeningnummer BE27 3751 1110 3273.
Om uw betaling vlot te kunnen verwerken, vermeldt u altijd de gestructureerde mededeling bij de overschrijving (voorbeeld: +++123/1234/12345+++). U vindt de juiste mededeling op uw aanslagbiljet.
Uw betaling moet ten laatste op de uiterste betaaldatum op de rekening van de Vlaamse Belastingdienst toekomen. Betaal dus altijd een paar werkdagen op voorhand.
Er kunnen een paar dagen verstrijken tussen de uitvoering van uw betaalopdracht en de datum waarop de betaling op onze rekening staat. Geef dus nooit de uiterste betaaldatum of de datum waarop intresten verschuldigd worden in als memodatum (dat is de datum waarop de bank uw overschrijving zal uitvoeren)!
Als u een bezwaarbeslissing of afbetalingsplan hebt ontvangen, stuurt de Vlaamse Belastingdienst een “financiële staat” mee. Daarop vindt u een overzicht van de nog openstaande bedragen. De gestructureerde mededeling vindt u dan naast de vermelding “betalingsreferte (OGM)”.
Verschillende betaalmogelijkheden
Voer de betaling bij voorkeur digitaal uit via tele- of internetbankieren op uw computer, tablet of via een bankapp. Controleer goed alle noodzakelijke gegevens (bedrag, rekeningnummer en mededeling) voor u de betaling bevestigt. Niet helemaal zeker welke gegevens nodig zijn? U kan alles bovenaan deze pagina nog eens nalezen.
Liever helemaal digitaal?
Als u dat wil, ontvangt u het aanslagbiljet digitaal, zodat u zelf geen betaalgegevens moet intoetsen. U leest er alles over op “Uw aanslagbiljet digitaal”
- Op sommige digitale en papieren aanslagbiljetten vindt u een QR-code (een vierkant blok met afwisselend witte en zwarte blokjes) om betaling met bijvoorbeeld een bankkaart mogelijk te maken. U kan die QR-code scannen met de camera van uw smartphone of tablet, of met de bankapplicatie van sommige banken.
- De code leidt u naar een beveiligde omgeving van de betaalverwerker POM nv, waar u een betaaloptie kan kiezen. Net zoals wanneer u iets zou kopen in een webwinkel. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer en mededeling) zijn vooringevuld: u moet ze enkel even controleren en de betaling bevestigen.
- Als u uw aanslagbiljet van de verkeersbelasting via de QR-code betaalt, kan u de optie aanduiden om automatisch op de vervaldag te betalen. Het geld gaat dan pas een paar dagen voor de vervaldag van uw rekening, zodat het geld zeker op tijd op de rekening van de Vlaamse Belastingdienst staat. Dit kan enkel voor bedragen tot 500 euro en kan enkel bij aanslagbiljetten van de verkeersbelasting.
- Om veiligheidsredenen is de QR-code op aanslagbiljetten en herinneringen maar geldig tot enkele dagen na de uiterste betaaldatum. Na die datum moet u de betaling dus zelf via een gewone overschrijving uitvoeren.
Extra informatie over betalen via POM
Op de website van POM vindt u het antwoord op vragen die u zich misschien stelt over betalen via POM(opent in nieuw venster), zoals:
- Met welke betaalmiddelen kan ik via POM betalen?(opent in nieuw venster)
- Wat is het maximumbedrag dat ik via POM kan betalen?(opent in nieuw venster)
- Kan ik de betaaldatum zelf kiezen bij betaling via POM?(opent in nieuw venster)
- Kan ik verschillende bankrekeningen gebruiken via POM?(opent in nieuw venster)
- Hoe weet ik zeker dat de QR-betaalcode echt is?(opent in nieuw venster)
Liever helemaal digitaal?
U krijgt nog een papieren aanslagbiljet maar bent vertrouwd met digitaal betalen? U kan alle mogelijkheden om uw aanslagbiljet ook digitaal te krijgen terugvinden op “Uw aanslagbiljet digitaal”.
U kan de betaling uitvoeren via alle mogelijkheden die uw bank u biedt: betaling via een self-bank-terminal, overschrijving door een medewerker aan het loket, een papieren overschrijving afhalen en ingevuld aan uw bank bezorgen, … Voor bepaalde verrichtingen kan uw bank u kosten aanrekenen.
Kan u geen van bovenstaande manieren gebruiken? Dan kan u nog langsgaan bij een van de loketten van de Vlaamse Belastingdienst om daar de betaling met een bankkaart uit te voeren. U vindt alle adressen op de contactpagina van de Vlaamse Belastingdienst.
Contante betaling aan het loket is niet mogelijk.
Het is niet mogelijk om via domiciliëring te betalen. U kunt enkel betalen met kredietkaart bij een controle langs de weg.
Veelgestelde vragen
U hebt te weinig betaald
Als u te weinig betaalde, schrijf gewoon het nog openstaande bedrag over op het juiste rekeningnummer met dezelfde gestructureerde mededeling als bij de eerste betaling.
U hebt op een verkeerd rekeningnummer betaald
- Hebt u op een oud rekeningnummer van de Vlaamse Belastingdienst gestort? Stort zo snel mogelijk het juiste bedrag op het juiste rekeningnummer, met de juiste mededeling. Het bedrag dat u op het oude rekeningnummer hebt gestort, wordt automatisch binnen de twee weken teruggestort.
- Hebt u op een ander verkeerd rekeningnummer gestort? Stort zo snel mogelijk het juiste bedrag op het juiste rekeningnummer, met de juiste mededeling. Neem contact op met uw bank om het foutief gestorte bedrag te recupereren.
Zorg er wel voor dat het verschuldigde bedrag voor de vervaldatum op de rekening van de Belastingdienst staat. Zoniet riskeert u nalatigheidsintresten te moeten betalen.
U hebt per ongeluk dubbel betaald
De Vlaamse Belastingdienst stort het te veel betaalde bedrag automatisch terug op de rekening waarmee betaald werd. U moet daar niets voor doen. Meestal is dat binnen de week, maar in piekperiodes kan het een paar weken duren.
Hebt u nog andere openstaande schulden bij de Vlaamse Belastingdienst? Dan kan het te veel betaalde bedrag gebruikt worden om die andere schulden mee te betalen.
U heeft uw aanslagbiljet niet meer in bezit? Als u aanlogt in “Mijn Dossier” van de Vlaamse Belastingdienst(opent in nieuw venster), vindt u het bedrag en het kohierartikelnummer in uw overzicht terug (“Ik wil mijn dossier online bekijken”). Gebruik het kohierartikelnummer als mededeling bij uw betaling. Rekeningnummer vindt u op de pagina betaalinformatie van de Vlaamse Belastingdienst.
Als u uw aanslagbiljet digitaal ontvangt kan u deze raadplegen en downloaden in uw eBox. Uw aanslagbiljet blijft 1 jaar zichtbaar in uw eBox, voor aanslagbiljetten verstuurd vanaf 1 januari 2023. In die periode kunt u het opslaan op uw PC door op de knop “Downloaden” te klikken. Aanslagbiljetten van vóór 1 januari 2023 bleven 6 maanden beschikbaar in de eBox.