Inspiratiedag duaal leren 22 april 2024
Bent u op uw secundaire school, CDO of SYNTRA al bezig met duaal leren of alternerende opleidingen? Of overweegt u daarmee te starten?
Hieronder vindt u de presentaties van de inspiratiedag op 22 april 2024..
Workshopaanbod
Tijdens deze interactieve sessie gaan we dieper in op de specifieke vakantieregeling die geldt voor leerlingen met een overeenkomst van alternerende opleiding (OAO). Daarnaast spitsen we ons ook toe op de federale regels inzake studentenarbeid, en de gevolgen hiervan voor leerlingen met een OAO. In deze workshop gebruiken we concrete situaties uit de dagelijkse praktijk, en passen we samen de regelgeving toe.
De workshop werd verzorgd door Departement Werk en Sociale Economie
Tijdens deze workshop geeft de Vlaamse Onderwijsinspectie, in samenwerking met de Vlaamse Sociale Inspectie, een beknopte toelichting over de aspecten van duale trajecten waarop zij zich richten tijdens een doorlichting, met speciale aandacht voor de samenwerking tussen de school en de werkplek. Daarna is er voldoende tijd voorzien om in dialoog te gaan.
Deze workshop werd verzorgd door de Vlaamse Onderwijsinspectie samen met de Vlaamse Sociale Inspectie
In een duaal leertraject verwerft een leerling een groot deel van de competenties op de leerwerkplek. Daarom is een kwaliteitsvolle leerwerkplek erg belangrijk. Tijdens deze workshop maken we kennis met tools voor het zoeken naar een geschikte leerwerkplek en delen we tips om een duurzame samenwerking met de leerwerkplek op te zetten.
Deze workshop werd verzorgd door het Departement Werk en Sociale Economie.
Hoe kan u vanuit het beleid de organisatie van de duale opleiding optimaal afstemmen op de kwaliteitsverwachtingen ten opzichte van de onderwijsleerpraktijk en hierin de juiste keuzes maken? Enkele aparte praktijkvoorbeelden van ervaren scholen in duaal leren kunnen jullie inspireren!
Deze workshop werd verzorgd door Provinciaal Onderwijs Vlaanderen.
De principes van effectieve didactiek geven handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Onderzoek toont aan hoe belangrijk de rol van de leraar is in het leerproces. Maar wat als leerlingen een groot deel van hun traject op de werkplek doorlopen? Hoe kunnen we de principes van effectieve didactiek op een eenvoudige manier meegeven aan mentoren? In deze workshop doen we een aanzet.
Deze workshop werd verzorgd door Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Tijdens deze workshop richten we ons op het belang van een goed onderwijsloopbaanbeleid in scholen en de samenhang met het niet-bindend advies “arbeidsbereid” en “arbeidsrijp” in de specifieke context van duaal leren. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld bekijken we wat er nodig is en welke mogelijkheden er zijn om het advies vanuit een sterk onderwijsloopbaanbeleid onderbouwd vorm te geven. Op deze manier verkrijgen we inzicht in de verschillende competenties die hierin moeten worden meegenomen. Het hoofddoel is om de startpositie van de leerling grondig te analyseren, met als uiteindelijk doel om de leerling een volwaardige keuze te bieden tussen twee leerwegen: een regulier traject en een duaal traject.
Deze workshop werd verzorgd door GO! Onderwijs van de Vlaamse gemeenschap
Tijdens deze workshop maken wij u als nieuwe of minder ervaren trajectbegeleider wegwijs in hoe u toegang krijgt tot het digitale loket app.werkplekduaal.be en hoe u daarna een overeenkomst van alternerende opleiding meteen digitaal correct kunt opstellen. Samen met u overlopen we de verschillende artikels van de overeenkomst zodat u bij het ondertekenen de ondernemingen en leerlingen correct kunt informeren over hun rechten en plichten. Tijdens de sessie is er ruimte voor al uw vragen.
Deze workshop werd verzorgd door het Departement Werk en Sociale Economie
Wilt u meer te weten komen over het ondersteuningsaanbod van sectoren aan opleidingsverstrekkers bij de organisatie van duaal leren? In deze sessie bespreken we verschillende initiatieven waarvoor u bij sectoren terechtkan. Dit kan gaan van infosessies voor ouders en leerlingen over (gratis) opleiding voor vakleerkrachten, hulp bij het zoeken naar werkplekken tot het aanleveren van didactisch materiaal…
Bekijk de presentaties van volgende sectoren:
o Horeca(PDF bestand opent in nieuw venster)
o Elektriciens: installatie en distributie(PDF bestand opent in nieuw venster)
o Transport en logistiek en afhandeling op luchthavens(PDF bestand opent in nieuw venster)
Deze workshop werd verzorgd door het Departement Werk en Sociale Economie en de deelnemende sectoren
Tijdens deze interactieve sessie bekijken we wat de gevolgen zijn voor de overeenkomst van alternerende opleiding (OAO) wanneer de leerling arbeidsongeschikt is.
Deze workshop werd verzorgd door het Departement Werk en Sociale Economie.
Wenst uw school een duale richting op te starten of verder uit te bouwen? Met de online schoolscan (scanjeschoolvoorduaal.be) begeleiden wij u bij het opstarten van duaal leren op uw school. Onze aanpak is praktisch en ondersteunend. Voor elke stap bieden we concrete handvaten, ondersteund door praktijkvoorbeelden en een stevig theoretisch kader.
Deze workshop werd verzorgd door Campus Max Stem.
Hoe gaat u als trajectbegeleider in relatie met de mentor? Hoe begeleidt u uw leerlingen op een coachende manier?
Tijdens deze workshop krijgt u praktische handvaten voor het voeren van opstartgesprekken (of intakegesprekken) als zorgvuldige aftrap van een duaal traject, alsook voor competentiegesprekken waarbij feedback en evaluatie centraal staan, op de werkplek vorm te geven.
Deze workshop werd verzorgd door Provinciaal Onderwijs Vlaanderen.
Hoe kan u tot een transparant en betrouwbaar evaluatiesysteem komen bij duaal leren waarbij kennis, vaardigheden en attitudes worden verwerkt? En dit met zo weinig mogelijk planlast voor de trajectbegeleider, mentor en de leerling.
We bekijken in deze workshop hoe we breed evalueren in de praktijk kunnen brengen en hoe we een beeld kunnen krijgen van de effectiviteit van onze evaluatie.
Deze workshop werd verzorgd door de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten.
Tijdens deze workshop komt u te weten hoe het structureel inbedden van een wekelijks klasse-uur (actua-uur, seminarie-uur, …) uitgelezen kansen biedt tot een zorgzame begeleiding van uw leerlingen in een duale opleiding in de derde graad. Liesbeth Werelds van PIBO Tongeren en Liesbeth De Greef van De Wijnpers delen hun praktijkervaring en komen uit bij een waslijst aan voordelen en … randvoorwaarden.
Deze workshop werd verzorgd door PIBO Tongeren en De Wijnpers.
Tijdens deze interactieve sessie testen we vrijblijvend de kennis van de deelnemers aan de hand van multiple choice vragen. Na elke vraag krijgen de deelnemers de gelegenheid om hun vragen over dit onderwerp aan de lesgever te stellen. We gaan onder meer in op onderwerpen zoals de leervergoeding, de arbeidsduur, de vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst van alternerende opleiding (OAO) en de fiscale gevolgen van een OAO.
Deze workshop werd verzorgd door het Departement Werk en Sociale Economie.
Contact
Afdeling Duaal Leren en Sectoren
- Website
- www.vlaanderen.be/werkplekduaal/ondernemingen opent in nieuw venster
- werkplekduaal@vlaanderen.be
- Telefoon
- 02 553 27 77
- Postadres
Departement Werk en Sociale Economie
Afdeling Duaal Leren en SectorenKoning Albert II laan 15 bus 380, 1210 Brussel, België