Els Vandekerckhove, selectieverantwoordelijke
Els Vandekerckhove is selectieverantwoordelijke bij het Selectiecentrum van het Agentschap Overheidspersoneel (AgO). Ze maakt ook deel uit van het netwerk van de interne specialisten verbindende communicatie en neemt sinds kort de rol van vertrouwenspersoon binnen AgO op.
Een van de belangrijkste aspecten van onze rol is om iedereen een gelijke kans te geven. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de Vlaamse overheid een weerspiegeling van de maatschappij is. We werven mensen op hun talenten aan en beoordelen puur op competenties.
Een selectieverantwoordelijke, wat doet die precies?
Els vertelt: “Vaak denken mensen dat selectieverantwoordelijken enkel interviews met sollicitanten doen, maar onze job is veel ruimer dan dat. Onze klanten zijn de departementen en agentschappen van de Vlaamse overheid. Als zij op zoek zijn naar nieuwe medewerkers, kloppen ze bij ons aan. Dan organiseren we eerst een intakegesprek, waarin we bekijken naar welk profiel ze op zoek zijn en welke selectieprocedure we zullen gebruiken. In zo’n gesprek zijn we ook kritisch: is wat de klant wil ook effectief wat die nodig heeft?”
“Tijdens het intakegesprek leggen we al heel wat afspraken vast, ook qua timing. Daarna denken we na over de kanalen waarmee we de vacature zullen verspreiden. Daarin krijgen we ondersteuning van het team arbeidsmarktcommunicatie. Als dat allemaal bepaald is, publiceren we het selectiereglement op werkenvoorvlaanderen.be. Vanaf dat moment kunnen mensen solliciteren, maar wij zitten uiteraard niet stil!”
“Om de sollicitaties op een objectieve manier te kunnen screenen, maken we op voorhand sjablonen op. Een van de belangrijkste aspecten van onze rol is om iedereen een gelijke kans te geven. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de Vlaamse overheid een weerspiegeling van de maatschappij is. We werven mensen op hun talenten aan en beoordelen puur op competenties. Dat houden we scherp, ook voor de juryleden en de klanten.”
Een typische werkdag
“Ik zou veeleer spreken over een typische werkweek. Sowieso voer ik een aantal dagen per week cv-screenings uit en doe ik jurygesprekken. Onze procedures zitten in een bepaalde flow: ze lopen dus in verschillende fases door elkaar, wat onze planningsvaardigheden soms wel op de proef stelt. Daarnaast krijgt ons team natuurlijk heel wat vragen binnen, zowel van onze klanten als van kandidaten voor functies. Die vragen beantwoorden we zo snel mogelijk.”
“Na een sollicitatieprocedure kruipt er ook heel wat tijd in het geven van feedback, zowel positief als negatief. Daar hechten we veel belang aan. Het is niet leuk om minder leuk nieuws te brengen, maar we proberen mensen tijdens zo’n gesprek toch altijd hoop te geven. Als wij kunnen aangeven waar het minder goed liep tijdens de sollicitatieprocedure, heeft de persoon in kwestie er wellicht iets aan voor een volgende keer.”
“Als selectieverantwoordelijke denken we ook mee na over de uitdagingen die de arbeidsmarkt met zich meebrengt. Het wordt steeds moeilijker om mensen aan te trekken. Maar als selectieverantwoordelijken zijn wij de brug tussen onze klanten en potentiële nieuwe medewerkers. Daarom veranderen en verbeteren we onze procedures ook continu.”
Als wij als selectieverantwoordelijke kunnen aangeven waar het minder goed liep tijdens de sollicitatieprocedure, heeft de sollicitant er wellicht iets aan voor een volgende keer.
Verbindend communiceren en luisterend oor
“Een deel van mijn werktijd gaat ook naar acties rond verbindende communicatie en het opnemen van mijn rol als vertrouwenspersoon. Het netwerk van specialisten verbindende communicatie wil vooral het verbindend communiceren duurzaam verankeren binnen onze organisatie. Dat doen we onder meer door opleidingen te ontwikkelen en die ook zelf te geven. We proberen er zo echt voor te zorgen dat verbindende communicatie levendig blijft. Als vertrouwenspersoon sta ik klaar voor elke AgO-collega die behoefte heeft aan een gesprek of gewoon een luisterend oor.”
De batterijen opladen
“Ik babbel graag met en luister graag naar mensen en hou van contact leggen. Dat hebben mijn collega’s ook allemaal. Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen en in wat ze doen, waarover ze gepassioneerd zijn. Mijn empathie is een van mijn sterke punten. Als ik bijvoorbeeld een kandidaat ga ophalen voor een gesprek, voel ik zijn of haar nervositeit heel goed aan. Dan probeer ik hen meteen op hun gemak te stellen, zodat ze een zo fijn mogelijke ervaring hebben. Empathisch luisteren is een belangrijk aspect van verbindende communicatie. Ik geloof dat het bieden van een luisterend oor en het écht horen van mensen een groot verschil kan maken. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt, omdat dat al enorm veel kan betekenen voor het welzijn en de tevredenheid op de werkvloer. Het is mijn doel om bij te dragen aan een positieve werkomgeving waar iedereen zich goed voelt.”
“Door het intensieve sociale contact op het werk kan mijn sociale batterij ’s avonds wel eens leeg zijn. Maar iedereen verdient het ook dat iemand oprecht met hen bezig is. Ik sta ‘s ochtends vroeg op om te sporten, te mediteren en yoga te doen. Ik ga ook vaak met mijn hond wandelen. Zo maak ik mijn hoofd leeg en kan ik mijn batterijen weer helemaal opladen.”
Ik geloof dat het bieden van een luisterend oor en het écht horen van mensen een groot verschil kan maken.
Waar maakt AgO het verschil?
“HR staat nooit stil en AgO weerspiegelt dat. Als HR-agentschap zijn we heel professioneel, een gangmaker op het vlak van HR. Ik denk dat de andere departementen en agentschappen van de Vlaamse overheid ons zien als een sterke HR-partner, waarbij ze voor advies terecht kunnen. We staan al goed op de kaart en dat groeit nog steeds.”
In de schoenen van een AgO-collega?
“Ik wil graag eens in de schoenen van een dossierbehandelaar van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) staan. Zij zijn de volgende schakel wanneer wij een indiensttreding melden, dan nemen ze het van ons over. Ik ben wel benieuwd naar hoe het vervolg van het proces dan loopt. Ik vraag me ook af welke soorten vragen op hen afkomen. De dossierbehandelaars hebben er ook mee voor gezorgd dat Expeditie Talent, het nieuwe personeelsbeleid van de Vlaamse overheid, goed van start kon gaan. Het aantal statutariseringen dat zij hebben verwerkt is ongezien. Ze verdienen hoe dan ook een applausje!”