Gedaan met laden. U bevindt zich op: 2023 in cijfers Jaarbeeld 2023

2023 in cijfers

Financiële ondersteuning

ABB betaalde in 2023 in totaal 4,7 miljard aan financiële ondersteuning, waarvan:

  • 4,4 miljard aan Algemene werkingssubsidies
  • 278,5 miljoen aan Specifieke Subsidies
  • 51,8 miljoen aan het Oekraïne noodfonds.

    Adviesverlening

    ABB beantwoordde in totaal 4.767 adviesvragen in 2023, verdeeld over de volgende thema’s:

    • 1.811 (38%) over organisatie & werking
    • 1.382 (29%) over personeel
    • 1.239 (26%) over financiën
    • 334 (7%) over overige thema’s.

    Informatiekanalen

    • Meer dan 6.100 personen volgen de X (Twitter)accounts van ABB. Daarvan zijn er:
      • 1.342 volgers bij Agentschap Binnenlands Bestuur
      • 2.432 volgers bij Stedenbeleid
      • 2.366 volgers bij Gelijke kansen.
    • De ABB-nieuwsbrief heeft 5.897 abonnees en het LinkedIn-account heeft 9.035 volgers.
    • Op onze 10 hubs verschenen bovenop de 534 bestaande pagina’s 329 nieuwsberichten en 274 nieuwe pagina’s.
    • ABB organiseerde 35 events en stuurde 400 mailings uit.

    Toezicht en handhaving: klachten

    Er waren in totaal 1.181 klachten. De verdeling van de klachten over het voorwerp van de klacht was:

    • 45% tegen een handeling
    • 27% tegen een lijstbesluit
    • 13% tegen een ander besluit
    • 8% tegen een meldingsplichtig besluit
    • 7% overig.

    Toezicht en handhaving: besluiten lokale besturen

    ABB controleerde 5.748 besluiten van lokale besturen, waarvan 2.965 fiscale reglementen:

    • Vlaams Brabant: 1.034 besluiten, waarvan 596 fiscale reglementen
    • Oost-Vlaanderen: 1.351 besluiten, waarvan 792 fiscale reglementen
    • Limburg: 817 besluiten, waarvan 316 fiscale reglementen
    • Antwerpen: 1.380 besluiten, waarvan 694 fiscale reglementen
    • West-Vlaanderen: 1.166 besluiten, waarvan 567 fiscale reglementen.

    Toezicht en handhaving: inburgeringsplicht

    ABB behandelde in 2023 1.332 dossiers in het kader van de handhaving van de inburgeringsplicht, de jaren voordien waren dat:

    • 2022: 1.449
    • 2021: 1.453
    • 2020: 1.917
    • 2019: 1.550.

    Beleidsondersteuning: parlementaire vragen

    ABB beantwoorde 697 parlementaire vragen in 2023, wat een lichte stijging is in vergelijking met 2022:

    • 2022: 687 parlementaire vragen
    • 2021: 662 parlementaire vragen
    • 2020: 701 parlementaire vragen
    • 2019: 227 parlementaire vragen.

    Beleidsondersteuning: regelgevende initiatieven

    ABB bereidde 59 regelgevende initiatieven voor, waarvan:

    • 24 besluiten van de Vlaamse regering
    • 27 decreten
    • 7 ministeriële besluiten
    • 1 omzendbrief.

    Verzelfstandiging en samenwerking

    ABB behandelde 37 dossiers over intergemeentelijke samenwerkingen, waarvan:

    • 31 dossiers over een statutenwijziging
    • 5 dossiers over deelname in rechtspersoon
    • 1 dossier over een deelname in rechtspersoon.

    ABB behandelde 28 dossiers over OCMW-verenigingen, waarvan:

    • 22 dossiers over een statutenwijziging
    • 5 dossiers over een oprichting
    • 1 dossier vrijwillige ontbinding.

    Lokale mandatarissen en personeelsleden lokale besturen

    ABB behandelde in 2023:

    • 16 burgemeestersbenoemingen
    • 51 eretekens en eretitels
    • 12 dossiers Beroepscommissie voor Tuchtzaken.

    ABB personeelsleden

    Aantal personeelsleden 31/12/2023:

    • 412 personeelsleden
    • 367 Voltijds Equivalenten.

    In- en uitstroom, interne mobiliteit:

    • 47 personeelsleden ingestroomd
    • 41 personeelsleden uitgestroomd
    • 38 personeelsleden naar andere functie overgestapt.

    Diversiteitscijfers:

    • 7% personeelsleden met een buitenlandse herkomst
    • 57% vrouwen in middenkader
    • 4% personeelsleden met een handicap of chronische ziekte.

    VTO-participatie ABB:

    • 93% personeelsleden nam deel aan minstens één vormingsactiviteit
    • 79% interne leertrajecten
    • 21% externe leertrajecten.