Aanmelden bij de overheid als Belg (wonende in België)
Om u aan te melden bij de verschillende e-loketten van de Vlaamse, lokale of de federale overheid, moet u uw identiteit bevestigen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.
Waarom aanmelden met digitale sleutels?
Met digitale sleutels kunt u zich veilig aanmelden bij online diensten van de overheid. Vergelijk het met uw huis dat beveiligd is met een slot. Om binnen te geraken hebt u de passende sleutel nodig. En enkel de juiste personen hebben zo’n sleutel.
Zo werkt het ook met de online diensten van de overheid. Deze zijn beveiligd, en om toegang te krijgen hebt u een digitale sleutel nodig. Er zijn verschillende digitale sleutels ter beschikking, zodat u als eindgebruiker zelf de optie kiest die het beste bij u past.
Het gebruik van enkel een gebruikersnaam en wachtwoord neemt af, omdat deze aanmeldmethode minder veilig is. De overheid maakt daarom gebruik van 2-factor authenticatie. Deze methode van authenticatie is een betrouwbare beveiligingsmethode waarbij u twee stappen succesvol moet doorlopen om ergens online toegang tot te krijgen.
Welke digitale sleutels worden ondersteund door de Vlaamse overheid?
De Vlaamse overheid maakt gebruik van de digitale sleutels ontsloten door de federale overheid, en de digitale sleutel itsme.
Meer informatie over deze sleutels en hoe deze te activeren kunt u nalezen op de pagina Aanmelden bij de Overheid: Mijn digitale sleutels.