Gedaan met laden. U bevindt zich op: Resultaten van de Vlaamse toetsen

Resultaten van de Vlaamse toetsen

Op deze pagina vind je de algemene resultaten van de Vlaamse toetsen. Leerlingen ontvangen eind juni een feedbackfiche met hun resultaat in de vorm van een vaardigheidsniveau via hun school. Scholen ontvangen hun schoolresultaten in het najaar. Leer meer over de analyse van de resultaten, de feedbackfiche en de vaardigheidsniveaus.

Feedbackfiche

Leerlingen krijgen hun resultaat in de vorm vaardigheidsniveaus op een individuele feedbackfiche. Deze fiche krijgen ze van de school.

Bekijk een voorbeeld van de feedbackfiches met extra uitleg:

Vaardigheidsniveaus

Vaardigheidsniveaus worden aangeduid met een letter. Er zijn 5 vaardigheidsniveaus: E, D, C, B en A.

  • Het laagste vaardigheidsniveau is E en betekent dat de leerling (nog) niet voldoende kan en kent.
  • Het hoogste vaardigheidsniveau is A en betekent dat de leerling binnen dat toetsonderdeel veel kan en kent.

Voor elke toets hebben de vaardigheidsniveaus een andere betekenis.

  • Je kunt toetsen dus niet zomaar met elkaar vergelijken.
  • Je moet per toets bekijken wat je kent en kan in elk vaardigheidsniveau.

Overzicht

Zoek je de omschrijving van de vaardigheidsniveaus van 1 specifieke toets voor een bepaald leerjaar?

Eindtermen

Eindtermen(opent in nieuw venster) geven aan wat leerlingen op het einde van een onderwijsniveau minimaal moeten bereiken.

De Vlaamse toetsen houden rekening met de .

Aangezien er geen eindtermen zijn aan het einde van het 4de leerjaar lager onderwijs, is voor die doelgroep de afbakening gebaseerd op de eindtermen van het 6de leerjaar. Dit gebeurde in samenspraak met verschillende onderwijspartners en het onderwijsveld.

De eindtermen voor het secundair onderwijs in de 1ste graad werden na de modernisering in 2019 opnieuw herzien tijdens het schooljaar 2023-2024(opent in nieuw venster). De Vlaamse toetsen voor het 2de jaar van het secundair onderwijs in het schooljaar 2024-2025 zijn gebaseerd op de gemoderniseerde eindtermen die geldig waren vóór de herziening(opent in nieuw venster).

Bekijk de geselecteerde eindtermen voor Nederlands en wiskunde en de afbakening voor het 4de leerjaar lager onderwijs:

Uitleg om de resultaten goed te begrijpen

Het resultaat van de toetsen is geen score op 10 of een eenvoudige optelsom van de juist beantwoorde vragen, maar een vaardigheidsniveau. Omdat niet iedere leerling dezelfde vragen heeft beantwoord, wordt met vaardigheidsniveaus gewerkt.

Meer info

Lees de uitleg bij de resultaten van de Vlaamse toetsen(opent in nieuw venster). Je vindt er meer informatie over:

  • De van de Vlaamse toetsen (hoofdstuk 1)
  • De analyse van de toetsresultaten (hoofdstuk 2)
  • Eindtermen en cesuren (hoofdstuk 3)
  • De verhouding tussen vaardigheidsniveaus en eindtermen (hoofdstuk 4)