Gedaan met laden. U bevindt zich op: European Accessibility Act (EAA) - EU richtlijn 2019/882 Digitale toegankelijkheid

European Accessibility Act (EAA) - EU richtlijn 2019/882

De European Accessibility Act is een Europese richtlijn. Hij heet afgekort de EAA. Vanaf 28 juni 2025 is hij van kracht in de hele Europese Unie (EU).

 

Doel van de EAA

Het doel is om producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een handicap in alle lidstaten. De wet zorgt voor duidelijke, gelijke regels binnen de hele EU.

Dat maakt het ook makkelijker voor een bedrijf of organisatie om aan handel in de EU te doen en om meer klanten aan te trekken.

Wie moet voldoen aan de EAA?

De EAA is van toepassing op een organisatie of bedrijf als dat bepaalde belangrijke producten of diensten levert:

  • die consumenten kopen,
  • die consumenten gebruiken.

Een consument is iemand die privé een product of een dienst koopt.

Het gaat om producten en diensten die mensen nodig hebben om zelfstandig mee te doen in de samenleving.

  • Bijvoorbeeld betaalautomaten, zelfscankassa’s, computers, smartphones, tablets, software.
  • Bijvoorbeeld bankdiensten, telefoondiensten, berichten sturen via je smartphone, tablet of computer, of iets online kopen via een webshop.

Websites en apps van overheden moeten al aan een andere Europese richtlijn voldoen, de EU 2016/2102, of Web Accessibility Directive (WAD). Die is in Vlaanderen omgezet in het Bestuursdecreet.

Wat moet voldoen aan de EAA en wanneer?

Het gaat over deze producten en diensten.

Normen

De European Accessibility Act (EAA) schrijft geen nieuwe normen voor, maar verwijst naar bestaande Europese en internationale normen voor digitale toegankelijkheid.

Uitzonderingen

Voordelen voor bedrijven

Voor een bedrijf zijn er heel wat voordelen uit als je voldoet aan de EAA.

  • Grotere klantenbasis: door producten en diensten toegankelijk te maken, bereik je ook klanten met een handicap én mensen die tijdelijk of door omstandigheden een goed toegankelijke website nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze het druk hebben of een gebroken arm hebben.
  • Verbeterde gebruikservaring: veel oplossingen maken een dienst of een product makkelijker om te gebruiken, niet alleen voor mensen met een handicap.
  • Minder juridische risico’s: je voorkomt klachten, boetes of juridische stappen.
  • Positief imago: wie werkt aan inclusie, straalt sociale verantwoordelijkheid uit. Dat versterkt je reputatie bij klanten, partners en werknemers.
  • Innovatie en efficiëntie: oplossingen voor toegankelijkheid leiden vaak tot betere producten, nieuwe diensten en een voorsprong op de concurrentie.

Digitale toegankelijkheid goed aanpakken

  • Stap 1

    Inventariseer

    • Maak een overzicht van al uw producten en diensten
    • Ga na of ze binnen de reikwijdte van de EAA vallen.
  • Stap 2

    Check toegankelijkheid

    • Voer een toegankelijkheidsaudit uit op uw websites en apps.
    • Neem ook fysieke producten mee, bijvoorbeeld betaalautomaten of zelfbedieningskiosken.
  • Stap 3

    Maak een actieplan en voer het uit

    • Geef de belangrijkste knelpunten prioriteit.
    • Ga na wat de belangrijkste zaken zijn die een gebruiker moet kunnen doen.
    • Raadpleeg gebruikers met een handicap daarbij.
    • Werk samen met experten in digitale toegankelijkheid.
  • Stap 4

    Monitor en documenteer

    • Evalueer geregeld of uw producten en diensten nog voldoen.
    • Houd technische documentatie en handleidingen up-to-date.
    • Neem toegankelijkheid op in uw beleid.

Meer over digitale toegankelijkheid

Meer weten over digitale toegankelijkheid? Ermee aan de slag gaan?