Gedaan met laden. U bevindt zich op: De Panne luistert naar de digitale noden van de gebruiker Digitale toegankelijkheid

De Panne luistert naar de digitale noden van de gebruiker

Gemeente De Panne praat, luistert en werkt samen met personen met een beperking. Ook als het gaat om een nieuwe website of andere digitale dienstverlening en communicatie. Dan is toegankelijkheid een basisvoorwaarde.

Opdat iedereen digitaal meekan, onderzoekt de gemeente De Panne de noden van gebruikers, voor de ontwikkeling van eigen digitale communicatie. Een nieuwe website, een digitale versie van het gemeentelijk infoblad en een app, met toegankelijkheid voorop!

Een toegankelijke website

Voor de nieuwe website van De Panne(opent in nieuw venster) is er van in het begin bewust gekozen voor een webplatform dat veel belang hecht aan toegankelijkheid. Zowel tijdens de ontwerpfase als ontwikkelingsfase is er rekening gehouden met de Europese richtlijnen voor toegankelijke webcontent en algemene toegankelijkheidsregels. Waar mogelijk legde de gemeente de lat zelfs nog hoger.

Dat is niet altijd evident. Een voorbeeld? De 5 huisstijlkleuren van de gemeente zijn bewust wat bijgestuurd voor gebruik op het web, om te voldoen aan de juiste contrastratio’s.

De Panne organiseerde ook een gebruikerstest. Inwoners en verblijvers met verschillende profielen testten de website voor lancering op vlak van navigatiestructuur, functionaliteiten en inhoud. Ook hoe toegankelijk de informatie raadpleegbaar is met eigen (hulp)middelen. De gemeente ging daarnaast in overleg met de adviesraad van personen met een beperking.

Alle betrokken collega’s krijgen een opleiding ‘schrijven voor het web’. Ze maken kennis met de interne afspraken rond de toegankelijkheid van teksten en media.

De toegankelijkheidsverklaring geeft aan waar nog knelpunten zijn op de website en hoe de gemeente die aanpakt of plant aan te pakken.

Standaard toegankelijk ontwerp

Er zijn heel wat mogelijkheden om extra functies in een website in te bouwen. Het kan gaan om een voorleesknop die online teksten voorleest. Of een knop waarmee je de tekst kan vergroten of verkleinen, of het kleurcontrast kan verhogen.

Bij de lancering van de website koos De Panne bewust om geen extra functies te voorzien, maar maximaal in te zetten op een website met een robuust ontwerp. Dit betekent dat gebruikers de website kunnen gebruiken met een browser en eventuele hulptechnologie en -software naar keuze. Denk hierbij aan een brailleleesregel, spraaksoftware, schermvergroting, toetsenbordgebruik in plaats van een muis …

Voorleesfunctie na nauw overleg met gebruikers

Vanuit overleg met de adviesraad voor personen met een beperking kwam de vraag naar een voorleesfunctie. De communicatiedienst zocht samen met de webbouwer naar een oplossing.

De Readspeaker plugin is een gebruiksvriendelijke, beproefde technologie. De kostprijs bestond uit een eenmalige implementatiekost van 1115 euro en een maandelijkse licentiekost van 85 euro.

Toegankelijke digitale versie van het infoblad

Niet alleen de website zelf, maar ook de inhoud erop moet toegankelijk zijn voor iedereen. Zo onderzocht De Panne de toegankelijkheid van de digitale versie van het infoblad. De PDF van het gedrukte blad toonde snel zijn beperkingen. Dus is er gekozen om de inhoud uit het gemeentelijk infoblad ook als echte webcontent op een eigen plek op de website te plaatsen, met een aparte domeinnaam: depanneleeft.be (lancering oktober 2024).

Ook hier heeft de voorleesfunctie meerwaarde. Niet alleen voor mensen met een visuele beperking, maar ook voor senioren in het dienstencentrum of woonzorgcentrum bijvoorbeeld, waar ze samen het nieuws uit het infoblad digitaal kunnen beluisteren bij de koffie.

“We willen onze inwoners, verblijvers en bezoekers maximaal bereiken, beperking of niet. Dat uit zich niet alleen in toegankelijke dienstverlening, maar ook toegankelijke (digitale) informatie.”

Dries Delaey

expert digitale communicatie bij De Panne

De Panne app

De gemeente heeft ook een eigen applicatie, die verder bouwt op Mijn Burgerprofiel van Digitaal Vlaanderen. Het is bedoeld als hét digitaal loket voor alle overheidszaken, aangevuld met lokaal nieuws en lokale dienstverlening. De Panne bundelt zo de info van verschillende overheden op 1 plaats. Digitaal Vlaanderen zet bij de ontwikkeling van de app ook in op toegankelijkheid.

Contact

Team communicatie, communicatie@depanne.be(opent in uw e-mail applicatie), 058 42 16 16, Zeelaan 21, 8660 De Panne