Gedaan met laden. U bevindt zich op: Best Practices in competentieontwikkeling. Een barometer voor bedrijven. Rapportering tweede bevraging van de eerste steekproef

Best Practices in competentieontwikkeling. Een barometer voor bedrijven. Rapportering tweede bevraging van de eerste steekproef

Onderzoeksrapport
november 2009
Departement Werk en Sociale Economie
Vlaanderen staat vandaag voor een aantal belangrijke uitdagingen. De huidige werkzaamheidsgraad (66,5% in 2008) is te laag om onze welvaartstoestand te kunnen waarborgen. De nieuwe globale netwerkeconomie zorgt ervoor dat Vlaamse organisaties in een internationale competitie treden, waarbij innovatie en flexibiliteit centraal staan (Peeters, 2002; Sels, et al., 2006). Bovendien hebben recente evoluties binnen het werkveld, zoals de snelle technologische ontwikkelingen en de opkomst van de kenniseconomie, de werkomgeving voorgoed veranderd (Dewilde & De Vos, 2009; Peeters, 2002). Zo wordt er, onder invloed van de snelle ontwikkelingen, binnen de nieuwe werkomgeving gefocust op continue verandering. Dit leidde ondermeer tot een wijziging in het denken over loopbanen en de introductie van nieuwe loopbaanmodellen, zoals de “boundaryless career” (Arthur & Rousseau, 1996), de “protean career” (Hall, 1996) of de “post-corporate career” (Peiperl & Baruch, 1997). Centraal idee is dat de traditionele visie van levenslange tewerkstelling in ruil voor goede prestaties en loyauteit wordt vervangen dooreen nieuw loopbaanmodel waarin flexibiliteit en verandering centraal staan. Daarnaast heeft de opkomst van de kenniseconomie ertoe geleid dat de economische waardedragers steeds vaker immaterieel van aard worden. De nieuwe economische waardedragers bestaan niet langer uit metalen, grondstoffen of machines, maar worden ingevuld door informatie, kennis, mensen, vorming en netwerken (Peeters, 2002). De huidige economische crisis drijft deze uitdagingen nog verder op de top. Door de crisis daalt de werkzaamheidsgraad in Vlaanderen nog dieper en wordt het voor bedrijven nog crucialer om een duidelijk onderscheidend competitief voordeel uit te spelen en zo het voortbestaan van de organisatie te waarborgen. Bovendien zorgt de crisis voor een sterk veranderd speelveld, waarbij de snelheid en het gemak waarmee bedrijven zich aanpassen aan deze veranderingen een belangrijke succesfactor vormen. In tijden van crisis worden flexibiliteit, innovatie en openstaan voor verandering dus belangrijker dan ooit.
Publicatiedatum
November 2009
Publicatietype
Onderzoeksrapport
Thema's
Talent , Innovatie en arbeidsorganisatie
Auteur(s)
Steunpunt Werk en Sociale Economie, Vlerick Leuven Gent Management School, Sara De Hauw, Ans De Vos
Reeks
WSE-onderzoeksrapporten