De directie Decreetgeving zorgt voor de inhoudelijke en administratieve ondersteuning van de dagelijkse politieke werking van het Vlaams Parlement:
- ondersteuning van de plenaire vergadering en commissievergaderingen
- opstellen en publiceren van de verslagen van de plenaire vergaderingen en van de vragen en interpellaties in commissie
- administratieve verwerking van interpellaties, actuele interpellaties, actuele vragen, vragen om uitleg en schriftelijke vragen
- opstellen van ontwerpverslagen
- ondersteuning van de benoemingen en voordrachten door de plenaire vergadering in diverse instellingen
- opstellen van een wetgevingstechnisch advies over voorstellen van decreet en amendementen
- opstellen van een taaladvies bij parlementaire initiatieven en verstrekken van taaladvies in het algemeen
- kwaliteitsbewaking, begeleiding drukproces en publicatie van de gedrukte documenten
- opmaak van de perkamenten (de officiële gedrukte tekst van bv. een decreet) en overmaking ervan aan de Vlaamse Regering
- beheer van de parlementaire databank Proteus.