Gedaan met laden. U bevindt zich op: fietsenstalling Catalogus

fietsenstalling

  • Dataset

Beschrijving

De fiets als alternatief in het mobiliteitsvraagstuk kan enkel aan belang winnen als er naast een goede fietsinfrastructuur . O ok wordt gewerkt aan een adequaat stallingenbeleid. Onderzoek toont immers aan dat de vrees voor fietsdiefstal het gebruik van de fiets ontmoedigt. Dit stallingenbeleid heeft twee facetten. Enerzijds is er de inplanting: er moet op regelmatige afstand een aanbod fietsenstallingen voorhanden zijn. Een fietser verplaatst zich immers met eigen energie en bij het ontbreken van voorzieningen in de buurt zal de eerste de beste gevel, boom of verlichtingspaal dienen als stalling. Anderzijds is er de fietsdiefstalpreventie: de stalling moet ook effectief diefstal onmogelijk maken. Als de fiets niet met één of meerdere onderdelen kan geketend worden aan de stalling, voldoet deze niet langer aan de eisen van vandaag. De stad heeft gekozen voor één standaard type fietsbeugel waaraan elke fiets veilig en eventueel op meerdere plaatsen kan vastgelegd worden. Voor locaties waar een hoge capaciteit nodig is, we denken dan aan stationsomgevingen, knooppunten van openbaarvervoer of sporthallen, wordt een afzonderlijk type stalling voorzien. Een richtlijn voor het gebruik van deze stalling is vanaf 100 fietsparkeerplaatsen of meer.
Uitgever
Stad Antwerpen
Gepubliceerd
15.02.2024
  • Laatst gewijzigd op 25.02.2024