Gedaan met laden. U bevindt zich op: Job- en taalcoaching op de werkvloer
Job- en taalcoaching op de werkvloer
Beschrijving
Job- en taalcoaching is de begeleiding op de werkvloer van werknemers uit de kansengroepen tijdens de eerste 6 maanden van een nieuwe tewerkstelling. We richten ons op het ondersteunen en ontwikkelen van communicatieve en zachte vaardigheden van de nieuwe medewerker en werken proactief op vlak van randvoorwaarden. We proberen mogelijke negatieve ervaringen bij de startperiode te voorkomen. Bij taalcoaching wordt extra aandacht besteed aan het Nederlands op de werkvloer.
Opleidingsduur
Voor de aanvang van de tewerkstelling wordt onze dienstverlening/opleiding voorgesteld aan de werkgever en werknemer. Er wordt een intakegesprek afgenomen bij de werknemer, waarin gepeild wordt naar de achtergrond, interesses en motivatie. Er wordt vooraf een minimum aantal gesprekken vastgelegd (na 2 weken indiensttreding, nadien op maandelijkse basis). De gesprekken duren +/- 1 uur. Op vraag of volgens behoefte (van werknemer of werkgever) kunnen meerdere coachingsgesprekken doorgaan. Bij taalcoaching wordt vooraf een individueel traject bepaald, met formulering van een einddoelstelling (welk taalniveau wensen we te bereiken na de opleiding?). De gesprekken gaan door bij de dienstencheque-onderneming, waar een apart lokaal voorzien is. Jobcoaching vindt plaats tijdens de eerste 6 maanden bij een nieuwe tewerkstelling. Taalcoaching duurt 12 maanden.
Kostprijs
Job- en taalcoaching is erkend door de Vlaamse overheid en wordt gesubsidieerd met VIA-middelen. De doelgroep aan wie job- en taalcoaching wordt aangeboden zijn werknemers uit de kansengroepen (allochtonen, ouderen, personen met een arbeidshandicap en kortgeschoolden). Wat niet wordt terugbetaald door de Vlaamse overheid zijn de loonkosten van de werknemers tijdens de coachingsgesprekken. Dit is de enige kost die wordt teruggevorderd via het opleidingsfonds.